În era performance-urilor și a instalațiilor, Radu Afrim nu își propune să
dea o operă statuară (”teatru de artă”), ci face din teatru un show viu – armonizând cu succes textul,
sunetul, dansul și imaginea –, eliberator de prejudecăți și tabuuri,
electrizant. Mai mult, își previne auditoriul în prolog să nu se aștepte la
vreun ”sistem filosofic”. Întoarcerea atenției dinspre teatralitatea textului
înspre dramatizarea spectatorilor este mijlocită de ”spectatorii” în oglindă,
cotiturii performative a teatrului postdramatic urmându-i turnura înspre un
teatru post-postdramatic.
Regizorul deschide noi orizonturi în planul esteticii teatrale
contemporane, printr-un spectacol de autor ce nu exclude teatrul devised. El își montează propriul text,
cuprinzând elemente inspirate din viața petrecută în lumea teatrului, dar și
elemente suprarealiste construite în imaginație, având sau nu un suport real,
și care nu pot fi interpretate simbolic, lucru precizat în scenariu, astfel că firul
director al oricărei critici e inerent textului/spectacolului. Nu este exclus
teatrul devised deoarece pe anumite
secvențe textul e rezultatul adaptării la context – teatru, actori, sau
repetiții –, iar scenele fără text sunt rezultatul colaborării cu echipa (un
exercițiu ludic pe care Afrim l-a practicat adesea în elaborarea spectacolelor
sale).
În afară de povestitoarea din cabină de la început (prologul), de cele două
monologuri de bază plasate strategic la extreme (”spectatoarea” în rochie cu
spatele gol și ”actorul” contrariat, devenind storytelleri), de alte câteva minimonologuri (coșmarul) și de
relatarea ”regizorului” (pe derularea show-ului
in nuce), actorii nu au foarte multe line-uri. O dovadă că textul a fost
dintotdeauna un pretext. Monologurile, dublate de happening-urile din ”sala de spectacol”, sunt animate prin coregrafie
și song, comedie poznașă, (auto)ironizări, ridiculizări, parodieri, cu
ingeniozitate.
Două săli de spectacol sunt plasate față în față/în oglindă: de o parte, sala TMT, de
cealaltă sala 5/7 (35 de locuri pe gradene), simetrică, modernă, cu scaune
roșii cu mânere negre de plastic, două uși roșii cu mânerele spre interior
(deschidere dreapta-stânga), prevăzute cu geamuri mici, rotunde, mascate, central, în partea superioară. Plecând de la
decorul schematic (Irina Moscu), micul ecran de proiecție longitudinal de
fundal, din spatele ”spectatorilor”, și luminile de sub gradene redau stările
lor de spirit, feedbackul (roșu – entuziasm, albastru – indiferență, iar din combinarea
celor două, violet – incandescență și înfiorare). Cortina roșie are rol
teatral, despărțind micul spațiu din fața ”spectatorilor” de ”scândura” rămasă în culise – scenă pentru spectatorii
reali. Dar cortina are și rol filmic: printr-o succesiune rapidă de deschideri
și închideri, făcând legătura dintre frame-urile
din show-ul in nuce. Nu lipsesc nici cele nici două ieșiri și nici hidrantul
(aluzii actuale la consecințele fenomenului Colectiv);
iar alte câteva detalii scenografice (spații folosite cu actorii) ne conving de
faptul că viața din culise mijlocește apropierea de pulsația scenică.
Timpul show-ului este prezentul
continuu, evenimentele din ”scenă” se petrec hic et nunc. Atitudinea sugerată de convenție fiind: sunt spectator, am locul 34, de exemplu, și de aici încolo orice devine posibil
pe durata spectacolului. Vocea narativă comentează anumite aspecte despre toate
acestea, ieșind din convenție, ironizând-o. Aceasta e direcția în care se desfășoară
întregul scenariu afrimian, cu schimbări de situație și ironizări inclusiv ale
spectacolului în curs (cum ar fi, tendințele actuale ale teatrului –
minimalismul decorului), naratorul devenind supranarator.
Fiecărui actor îi sunt atribuite o multitudine de roluri. Subsumate unor
categorii estetice diferite, compozițiile pun accent pe corporalitatea
actorului – balerina de 120 de ani (comic-grotesc), protagonistele din Trei surori în cele două ipostaze
diferite (grotesc și bizar), ”actrița” din coșmar (ridicol-hilar), respectiv femeia
cu rochia cu spatele gol (sublim). Personajele nu individualizează caractere,
ci sunt mai degrabă instanțe narative interschimbabile (actor-regizor/autor-spectator),
transpuse în solouri instrumentale sau monologuri, coruri vocale sau
coregrafice, band, duete, triouri.
Acestea sunt expresia unor autoreferințe (”regizorul”) ori a unor referințe
culturale (Moricz Zsigmond, Anton P. Cehov, Frida Kahlo, Maurice Ravel, Mozart,
Edgar Allan Poe etc.), dintre care unele extrem de subtile. De asemenea, sunt
redați eroi de film ori de desen animat (Mickey Mouse, Muppets, Superman).
Spectacolul este astfel construit încât trimiterile să vizeze un public
eterogen, fără vârstă. Copiii râd. Spectatorii văd prin ochii ”spectatorilor” surpriza
pe care le-a pregătit-o supranaratorul (spectacolul continuând încă o oră și
jumătate peste ora și jumătate anunțată în prolog). De aceea, predomină
proiecțiile cu ochi/privire. Dar nu numai: sâni, gif floral, clip cu Frida Kahlo etc.
Dincolo de band, mixul sonor este
de o varietate uluitoare – atât live, cât și coloană sonoră înregistrată,
instrumental, dar și vocal; acesta include pian, chitară rece, dar și
electrică, cajon modern, acordeon, tamburină; diversitatea se regăsește și în
coregrafie (Baczό Tünde), trupa este excelentă la toate nivelurile (vocal,
coregrafic, actoricesc).
Monologul ultim demonstrează pe viu cum teatrul este fior, frison, emoție.
Iar suprarealismul e la apogeu (realitate aparentă - bizarerie și incredibil).
Principalele calități ale textului/spectacolului lui Afrim sunt imprevizibilitatea
și misterul. Storytelling-ul unui
”actor”, jucând într-un spectacol regizat de o lesbiană în nord, constând
dintr-un monolog susținut de un coleg de-al său complet dezbrăcat, el neavând
decât o prestație episodică, fapt care îi conferă posibilitatea să observe
spectatorii, e în aparență prozaic, păcălind prin acumulare de detalii. Până
când ”actorul” (Csata Zsolt) descrie sala pe jumătate goală, personajele/”spectatorii”
și locurile libere dintre ei. Pentru a afla că locurile rămase aparțineau
rudelor spectatorilor care nu mai erau în viață, dar pe care aceștia i-au
abonat până la sfârșitul vieții lor. Spre a fi împreună în sala de teatru. Apoi
cele două uși simetrice se deschid și absenții vin să își reia locurile,
alături de cei vii (pe relatarea actorului). Morți și vii împreună, fericiți,
în cadre fabuloase, încărcate de energie. Cu o excepție (o femeie elegantă
singură). Apoi, din nou, destrămare totală.
O copleșitoare melancolie (legătura
dintre lumea vizibilă și cea invizibilă) încheie un spectacol copleșitor. Iar
imaginea femeii la mașina de cusut, de pe fotografia de mormânt, închide cercul.
Prin Spectatori, un colaj
suprarealist într-un film la scenă deschisă, un (meta)teatru (referințele, repetițiile/work in progress la vedere, culisele) în teatru (cu actorii TMT) în
teatru (pentru spectatorii reali care privesc prin ”spectatori”/actori), Radu
Afrim ne poartă printr-o varietate de stări contrastante ce definesc teatrul în
termenii esteticii contemporane: tragicomicul, absurdul tragic, comedia, comicul
grotesc, melancolia.
(Detalii naive, total lipsite de
profunzime din viața și moartea unor spectatori, scenariul și regia: Radu
Afrim, scenografia: Irina Moscu, coregrafia: Baczό Tünde, aranjament muzical:
Kiss Attila, video: Electronic Resistance, asistenți regie: Magyari Etelka, Tar
Mόnika, asistent scenograf: Elena Gheorghe, distribuția: Aszalos Géza, Baczó
Tünde, Balázs Attila, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília, Csata Zsolt, Éder
Enikő, Fall Ilona, Kiss Attila, Kocsárdi Levente, Lőrincz Rita, Lukács Szilárd,
Magyari Etelka, Mátray László, Mátyás Zsolt Imre, Molnár Bence, Molnos András
Csaba, Simó Emese, Szász Enikő, Szilágyi Olga, Tar Mónika, Tokai Andrea, și
Vass Richárd, alături de Balázs Márk , Czumbil Marika, Jakab Tamás și Leca
Maria, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara, premiera: 12
februarie 2016)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/o-ars-poetica-regizorala-radu-afrim-ii.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/o-ars-poetica-regizorala-radu-afrim-ii.html
photo credits: Biro Marton
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu