sâmbătă, 6 februarie 2016

Un spectacol dedicat memoriei actorului Toma Moraru


Am ajuns să cred tot mai mult în punerile în scenă care au la bază un text scris chiar de regizor, cu alte cuvinte în spectacolele de autor. Ion Sapdaru nu e la prima montare pe un text propriu, după cum nu e nici la primul spectacol care ia în atenție problemele tinerei generații și nici măcar la primul spectacol dedicat memoriei actorului Mircea Toma Moraru, deci se află cumva pe terenul și în elementul său cu noua premieră Freelancer Story. Autorul e un mucalit și cultivă un comic de limbaj aparte (”untură de bursuc”, ”boboșneața”), iar spectacolul prinde foarte bine la public.
Elementul de noutate îl aduce, plecând de la locul unde se desfășoară spectacolul (Sala Studio) o răsturnare de planuri – actorii joacă pe gradenele unde de obicei sunt poziționate scaunele spectatorilor, deci în sală, iar publicul este mutat jos, în scenă. Ca și cum nu ar fi fost de-ajuns, spațiul de-acum scenic este tapetat cu oglinzi peste care sunt lipite afișe, însă proiecția rămâne posibilă; scenele principale sunt jucate pe toate cele trei nivele ale gradenelor, în timp ce momentele de legătură dintre scenele cu protagoniștii (conversațiile telefonice cu mamele lor) se desfășoară pe ultimul nivel. Decorul este realist (un aragaz, un fotoliu, o cabină de machiaj etc.), costumele contribuind ceva mai mult la atmosfera spectacolului ce nu se dorește una melodramatică, ci parodică, teatrală, însă credibilă. Sub gradene se află o mulțime de obiecte de recuzită teatrală, dintre care unele sunt folosite pe parcursul spectacolului. Regizoral, de la actori se cere/obține teatralism, uneori în notă parodică (Cosmin Maxim), alteori ușor șarjat (Livia Iorga), uneori în cheie comică (Anne Marie Chertic), alteori în bună tradiție stanislavskiană a folosirii memoriei emoționale în crearea unor stări cerute de rol (Alexandra Bandac).
Până la urmă, povestea prinde contur din dialogurile dintre cei doi actori, el nemulțumit de cariera la un teatru de păpuși, iar ea aflată la finalul unui contract pe perioadă determinată, neprelungit pentru că ar fi ”grasă și netalentată”. Freelancerii Mișu și Lori încearcă să câștige bani ca statui vivante în Piața San Marco, după care decid să înființeze o companie proprie, lucrând în spațiul unui teatru de provincie spectacolul Shakespeare versus Shakespeare, sub regia lui. Dinamismul tinerilor actori în rolurile principale, carisma scenică a lui Cosmin Maxim și spontaneitatea Alexandrei Bandac susțin spectacolul, fără a neglija nici cele două roluri secundare introduse pentru a asigura legătura dintre scene (șarmul Liviei Iorga, și nonșalanța și comicul degajate din prestația Annei Marie Chertic).
Pentru a evita formula deja uzitată a teatrului în teatru, Ion Sapdaru recurge la două artificii. Pe de o parte, folosește foarte multe inversări: mutatis mutandis, se încearcă o replică autohtonă și locală a dramei din Love Story, numai că cel ce moare e el (iar nu ea), împușcat de un gardian italian. Am senzația că rolurile mamelor s-ar fi potrivit mai bine invers, el fiind considerat provincial, însă acest lucru nu reiese nici din jocul lui Cosmin Maxim și nici din observațiile pertinente pe care personajul interpretat de el i le face mereu Laurei. Acțiunile scenice redate prin dialoguri sunt destul de fragmentare și ușor contradictorii: aflând că iubita lui e însărcinată, Mișu bravează cerând noaptea directorului teatrului bani pentru a sărbători evenimentul, amenințând cu incendierea teatrului, un act rebel, urmat de un altul (ieșirea din teatru dezbrăcați, la somația poliției alertate), acestea punând capăt scurtei lor cariere de artiști întreprinzători. Apoi îl regăsim pe el în închisoare, primind vizita Laurei și serbând prin Skype ziua fetiței lor aflată în țară în grija mamei ei. Motivul încarcerării ar fi acela că i-a luat apărarea Laurei pe când își încercau norocul ca statui vivante în Veneția (or, asta a fost la începutul piesei).
Cel de-al doilea artificiu la care recurge Ion Sapdaru e demascarea teatralității. Se joacă teatral, dar la vedere (remarcile pe care Mișu/Cosmin Maxim le face privitor la Lori/Alexandra Bandac) sau ostentativ, frizând ridicolul și parodicul (mamele, Cosmin Maxim). În acest sens funcționează scena mediană în care el îi povestește ei trei vise în care i s-a înfățișat Toma Caragiu singur sau însoțit de Emil Botta, printre altele profețind uniunea celor doi și nașterea unui fiu pe care să-l cheme tot Toma, și care avea să devină actor. Acum intervine momentul de aducere în discuție a regretatului Toma Moraru și, departe de a fi tratat melodramatic, este condus înspre registrul parodic, plusând pe condiția mizeră a actorului tânăr. La fel, ultima scenă este dată în vileag de chiar protagonistul ei ca fiind cam ”rocambolescă”. Ea a reușit în cele din urmă ca actriță, numai că el trăiește încă în mintea ei (la 7 ani de când s-au cunoscut și 2 de la moartea lui). Prezența lui Cosmin Maxim în scenă îmbrăcat doar într-o trenă transparentă pătată de sânge, cu lenjerie de culoarea corpului (pe model german), cu aripi de înger în spate și mănuși roșii reprezintă nota rocambolescă dată pe față. În plus, sunt inerente textului comentarii privind posibilitățile de joc ale actorilor, de la Statuia Libertății verde coclit și un Dracula pe care caninii de plastic îl fac inaudibil, și până la obiecțiile critice pe care Mișu i le face Laurei.  
O actriță tenace încă freelancer (dar cu prejudecăți în privința actorilor care nu au la dispoziție o ”scândură” oficială, jucând de nevoie în spectacole de bar) și un actor angajat la TNI (dar care își amintește ușor nostalgic și amuzat de vremurile începutului teatral când banii erau insuficienți)  s-au întâlnit într-un spectacol în care încearcă în mod fericit să nu se joace pe ei înșiși. Alături de un regizor care a scris un text în care își dă în vileag unele idiosincrazii și prejudecăți personale, ironizând și autoironizându-se. Poate că posteritatea se va întreba, de exemplu,  cine e ”dramaturgul local” la care se face aluzie, cel care scrie piese de teatru prin care dă replici marilor dramaturgi și își recenzează propriile spectacole. Sau poate că urmașii vor alege, la limita dintre realism și fantezie, fantezia din text. Și realismul curat, care le-ar putea spune ceva despre viața actorilor freelance de astăzi.
Un singur lucru trebuie reținut: a existat un actor pe nume Mircea Toma Moraru, cu care Ion Sapdaru a colaborat foarte mult și de la dispariția prematură a căruia pleacă ideea acestui spectacol, punând problemele responsabilității regizorului față de actor, a profesorului de teatru față de student și a școlilor de teatru față de numărul absolvenților lansați pe piață.



(Freelancer Story de Ion Sapdaru, regia: Ion Sapdaru, distribuția: Cosmin Maxim/Mihai Marin, Alexandra Bandac/Laura Pădurean, Anne Marie Chertic/Mama lui Mihai, Livia Iorga/Mama Laurei, vocile înregistrate: Adrian Marele și Natalia Mîndru, scenografia: Alina Dincă Pușcașu, premiera: 30 ianuarie 2016, Sala Studio ”Teofil Vâlcu”, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” Iași)


Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/un-spectacol-dedicat-memoriei-actorului.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu