Prin spectacolul Exploziv, Elise
Wilk și Andrei Măjeri își propun o actualizare a Bacantelor de Euripide – o provocare pentru dramaturg, o preocupare
mai veche a regizorului care a adaptat această tragedie antică în studenție. Deși
doar unele dintre personaje sunt reasumate în termeni contemporani (Penteu,
regele Tebei, devenit șeful clasei și Agave, fiica lui Cadmos, întemeietorul
Tebei, acum psiholoaga școlii, și Dionysos, aici Denis, un elev inteligent, dar
indisciplinat), putem să completăm puzzle-ul dramaturgico-regizoral: Directorul
ar fi Corifeul, iar Femeia de serviciu – profetul Tiresias care a luat conform
mitologiei înfățișare de femeie, în timp ce elevii (băieți și fete deopotrivă,
distribuiți simetric, în total opt) sunt menadele. La rigoare, adoratoarele lui
Dionysos, bacantele, sunt colegele de clasă ale elevului rebel, transferat
disciplinar de la un alt liceu, acestea căutându-i peste tot prezența, dar, în
egală măsură, colegii seduși de nonconformismul lui Denis.
Fiecare scenă are un protagonist (Femeia de serviciu, Directorul, Agave, Penteu)
care devine storyteller, ceilalți
intervenind cu replici însoțite de acțiuni scenice (prin care tehnica storytelling-ului
este dinamizată) sau cu diverse inserturi textuale, ilustrând sau completând
intriga. Astfel că montarea devine o tragedie contemporană formată dintr-o
suită de replici și acțiuni suprapuse peste storytelling, un joc al redistribuirii
personajelor (principal în scena în care e storyteller,
intervenind episodic în scena în care alt personaj e storyteller). Spectacolul îmbină realismul (spre hiperrealism) cu onirismul, având
deschideri psihanalitice. Multe roluri sunt de compoziție, unele duble.
Doi dintre elevi sunt particularizați ca etnie (un afro-american și un
evreu), o elevă vorbește pe alocuri în spaniolă, asemenea soluții sugerând că
liceul unde se petrece acțiunea ar putea fi oriunde, mai mult – orice, Denis
reprezentând fermentul, explozibilul și ”liniștea dinaintea furtunii” din
subconștientul oricărui om. Încetul cu încetul, dorințe, frustrări, temeri
latente (visele personajelor) sunt descătușate de semizeu, într-un fel sau altul
toți ajungând captivi fascinației exercitate de acesta. Fetele se îndrăgostesc
de el. Psiholoaga școlii, devenind din psihoterapeut victimă, este ademenită să
facă ceva ieșit din comun, pentru a evada din monotonia vieții de familie și
din cauza temerilor privind înaintarea în vârstă, neglijându-și fiul, ceea ce
ar putea echivala cu o sacrificare a lui, deoarece a apelat-o în seara în care
s-a sinucis, dar ea a fost prea ocupată pentru a-i răspunde. Toți colegii îl
urmează pe Denis în actele sale rebele împotriva Directorului și îi invalidează
autoritatea de lider lui Penteu. Ba chiar îl transformă, Penteu ajungând să
predea și el o foaie de hârtie goală la testul de la biologie – mereu fusese un
fiu supus și un elev model, dar în sinea sa nutrea dorința de a-și găsi propria
individualitate.
Singura asupra căreia farmecul lui Dionysos nu are efect e Femeia de
serviciu, un depozitar viu de prejudecăți de tip folcloristic (”Spune-mi ce ai
în coșul de gunoi ca să îți spun cine ești” sau ”Dezordine în casă înseamnă
dezordine în viață”) care are presentimentul că venirea noului elev va avea
consecințe nefaste. În rest, ceilalți sunt vrăjiți în momentele dionisiace când
Andrei Măjeri intervine prin soluții regizorale, în același timp coregrafico-muzicale
(tot el semnează mișcarea scenică și alege ilustrația muzicală).
Subjugarea Directorului de către Denis decupează textul printr-un prim moment
coregrafico-muzical, avându-i ca protagoniști pe cei doi, într-un soi de duel slow motion pe melodia Summer Wine, lumina rece fiind înlocuită
prin limelight. Agave este sedusă în
etape, conversațional, prin trezirea deopotrivă a simpatiei, empatiei (fiul ei
are aceeași vârstă cu Denis), dar și a adolescentei, apoi a divei din ea. Până
și Penteu este atras instinctiv (alături de ceilalți) într-un alt moment
dionisiac în care predomină lumina roșie, se dansează pe TNT (AC/DC) și se lansează confetti, după care rămâne descumpănit
și se retrage. Al treilea moment dionisiac introduce un spațiu vizual la limita
dintre albastru, roșu și violet, și semnează pactul tuturor cu Dionysos (pe
melodia You’re the one that I want).
Momente coregrafice desăvârșite (roata umană, dansul lui Dionysos din
final), sincronizări milimetrice în materie de mișcare scenică fac loc unor momente
parodice. De exemplu, jocurile de lumini se sting într-un Gaudeamus improvizat de Ioana Manciu. Andrei Măjeri jonglează pe
granița fină dintre implicare și detașare spectaculară, ajungând la echilibru în
momentele din final. Raportul mamă (severă) – fiu (docil, dar măcinat de
neputința de a-și afirma personalitatea) este dramatic, entuziasmul ei aproape
juvenil e redat în contrast cu disperarea lui, iar Penteu își povestește
propria sinucidere, în timp ce Agave își relatează întâlnirea ratată cu Denis.
Simultan, pe fundal, de după decorul devenit transparent, colegii privesc
impasibili ecranul telefonului mobil. Per ansamblu, raportul implicare-detașare
este tradus prin asocieri de tipul exuberanță-indiferență, ridicol-gravitate.
Imnul Abide with me deschide un
moment de meditație tristă. Spațiul vizual redevine albastru, iar Agave primește
sacourile colegilor lui Penteu ce l-au adorat pe Dionysos. Ea e prima vinovată,
însă crima e involuntară. Restituind sacourile, Agave recunoaște cu amărăciune efectul
cathartic pe care moartea fiului l-a avut asupra sa: ”Acum nu-mi mai e frică de
visul în care înot în larg și mă întorc la țărm bătrână”. În această tragedie
contemporană, Penteu își eliberează mama de coșmarurile subconștientului prin
sinuciderea sa. Penteu este plâns și apoi uitat, conform principiului lumii
supuse temporalității ireversibile: totul
lasă urme, dar într-un final urmele se șterg. Însuși Denis este învins: un
dans convulsiv, pe ritmuri de bătăi de inimă, îi reafirmă lui Dionysos
umanitatea, în timp ce foștii adoratori își butonează celularele cu spatele la
el (Cătălin Miculeasa e foarte bun pe mișcare scenică). În „cetatea” nonspirituală,
noul zeu este tehnologia.
Decorul este mobil, funcțional – servind drept baie, sală de clasă, cabinet
psihologic, vestiare etc., sugerând balconul de unde se aruncă Penteu, în
același timp catedra simulând automobilul etc. Costumele sunt uniforme școlare
mai inedite (sacouri în dungi gri cu bleumarin și fuste plisate bleumarin
pentru fete, sacouri bleumarin și pantaloni în dungi gri cu bleumarin pentru
băieți), costumul Directorului e comun, maro, iar toaletele psiholoagei urmează
cursul transformărilor prin care trece femeia din ea și multitudinea de ipostaze
prin care trece actrița Natașa Raab.
(Exploziv de Elise Wilk, regia:
Andrei Măjeri, scenografia: Alexandra Panaite, distribuția: Natașa
Raab/Psiholoaga școlii, Alex Calangiu/Penteu, Cătălin Miculeasa/Denis, Marian
Politic/Directorul, Raluca Păun/Femeia de serviciu&Fata trendy, Romanița
Ionescu/Fata frumoasă, Monica Ardeleanu/Fata deprimată, Ioana Florentina
Manciu/Fata premiantă, Ștefan Cepoi/Băiatul bătăuș, Andrei Ștefănescu/Băiatul
trist, premiera: 16 ianuarie 2016, Teatrul Național ”Marin Sorescu” Craiova)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/o-tragedie-contemporana.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/o-tragedie-contemporana.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu