Dată fiind competiția pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021,
care, dincolo de contestații, și-a selectat patru orașe din 14 pentru lista
scurtă pe Iașul nu figurează, îmi propun un bilanț teatral, preponderent
festivalier, al anului 2015. Consider
eșecul Iașului un bun prilej pentru a afla dacă tot ceea am vrut e un titlu sau
vom continua să investim în cultură oricum.
Din punct de vedere teatral, 2015 poate fi carcterizat prin efervescența
festivalurilor. În mod surprinzător, unele orașe candidate titlu nu au pus
accent pe importanța teatrului în dezvoltarea culturală. În timp ce altele au făcut din festivalul definitoriu
(Theaterstock Bacău) un element-cheie. Unele orașe câștigătoare nu au un festival
reprezentativ, altele au și nu au câștigat. Sunt și orașe intrate pe lista
scurtă cu măcar un festival teatral de dimensiune europeană.
Majoritatea orașelor României dețin un festival de
teatru cu un profil bine delimitat. Bucureștiul are o multitudine festivalieră
imposibil de enumerat ori clasificat exhaustiv, festivaluri naționale de tradiție,
anul acesta în premieră cu participare internațională, pentru publicul larg sau
adolescenți, festivaluri-concurs, de teatru independent, în stilul fringe, cu accent pe teatrul stradal sau
outdoor, dintre care unele la debut: Festivalul
Național de Teatru, la a 25-a ediție, New European Theatre Action, o rețea cu
instituții membre din 19 țări, printre care și Teatrul Național București, Undercloud,
la a 8-a ediție, Festivalul Național de Teatru Independent, la a 3-a ediție, FESTin
pe Bulevard, la a 3-a ediție, Excelsior Teen-Fest, la prima ediție etc.
Teatrul Național Timișoara se evidențiază prin Festivalul
European al Spectacolului Timișoara-Festival al Dramaturgiei Românești, la a
20-a ediție, una foarte reușită, cu un spectacol de gală reprezentând spiritul
teatrului timișorean (musical performance-ul Maria de Buenos Aires, în regia Adei Lupu) și o componentă
europeană mai mult decât evidentă prin integrarea proiectului The Art of Ageing, primul festival european care are ca obiect reunirea
științei și a teatrului, ce reflectă prin cele cinci coproducții de teatru
contemporan, având la bază o temă actuală comună, dimensiuni
estetico-documentare diferite (memorie, traumă, teatru sociopolitic, istoric
sau documentar, teatru fizic). Tot în Timișoara mai avem Festivalul European de
Teatru Eurothalia, organizat la Teatrul
German de Stat, la a 5-a ediție.
La Cluj-Napoca s-a dezvoltat un teatru tânăr, independent, bazat pe
proiecte, iar festivalurile de teatru urmează acest profil: Festivalul Temps d’Images
Cluj, la a 8-a ediție. De
asemenea, Teatrul Național Cluj-Napoca organizează Întâlnirile Internaționale de la Cluj, începând cu 2011. București,
Cluj, Iași și Timișoara au dezvoltat în 2015 proiectul IndependNet, o rețea de interschimburi teatrale între aceste patru
orașe, implicând șase companii teatrale independente – Várόterem Projekt și
Reactor de creație și experiment din Cluj-Napoca, Teatru Fix din Iași, Auăleu
Teatru din Timișoara, Godot Cafe-Teatru și Unteatru din București.
La Iași, există Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr de
la Teatrul Luceafărul, la a 8-a ediție. Un festival de nișă, având la fiecare ediție o temă
anume, oglindită în program, de interes pentru prezent și pentru comunitate,
pentru un public fără vârstă, primind titulatura de „festival european” din
partea AEF. FITPTI aduce în prim-planul fiecărei ediții un regizor contemporan
și o premieră pentru publicul tânăr din ce în ce mai competitive de la un an la
altul. În rest, soarta festivalurilor născute aici a fost una vitregă, acestea
stingându-se cel mai adesea după prima ediție. Au mai rămas festivalurile studențești,
dar acestea nu pot fi reprezentative. În cazul Festivalului Internațional al Educației,
ar fi de dorit reluarea componentei fringe,
care a mers destul de bine în trecut, și depășirea pragului de prăfuire asumată
prin racordarea la Occidentul teatral și la actualitatea europeană.
În țară, mai avem festivaluri de nișă, mai mari sau
mai mici, orientate tematic și enorm de multe în stand by, așteptând să debuteze. În ordine
aleatorie, menționez festivaluri de teatru din orașe candidate sau nu,
câștigătoare sau mai puțin, dar care și-au stabilit deja un profil, vizibil
chiar din titulatură: Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, Festivalul
Pledez pentru Tine(ri) de la Piatra Neamț, Festivalul Internațional Shakespeare
de la Craiova, Festivalul de Teatru Toma Caragiu de la Ploiești, Festivalul
Internațional de Teatru Atelier de la
Sfântu Gheorghe, Gala Star Bacău, Festivalul
Zile și Nopți de Teatru la Brăila, Festivalul de Teatru Nou de la Arad,
Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad, Festivalul de Dramaturgie
Contemporană Brașov etc.
Alături de celelalte
arte ale spectacolului, teatrul reprezintă elementul coagulant al unei
comunități, fără de care nu putem vorbi de o veritabilă capitală culturală
europeană. Iar Sibiul a
demonstrat cum prin cultură o comunitate se schimbă, cum proiectele culturale
atrag bani în comunitate. Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a
devenit emblematic pentru cultura festivalieră din România.
Orice oraș cu un
festival care să integreze componentele educativă, de formare a publicului,
multiculturală, de depășire a diferențelor și prejudecăților de orice fel,
interdisciplinară, participativă, activă social, cu un spectru larg de
manifestări, adaptate publicului larg, valorificând totodată potențialul turistic
al regiunii pentru vizitatori ar putea deveni, dincolo de etichetări, căutându-și
finanțări europene și acordând
mai mult din fondurile existente pentru cultură, o veritabilă capitală teatrală
actuală. Pe cont propriu.
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/bilant-teatral-2015.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/02/bilant-teatral-2015.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu