Textul de spectacol desfășoară pe luni, folosind storytelling-ul și proiecții relevante pe ecranul de fundal, o
miniistorie a anului 1989, până la Revoluția din 22 decembrie. În același timp,
spectatorii sunt implicați sistematic încercând să se stabilească ce făceau, ce
își doreau sau ce visau când a avut loc Revoluția. În acest mod, de la
întrebări factuale la întrebări vizând gândurile, speranțele sau dorințele
celor prezenți, spectacolul caută să reactiveze memoria acelor vremuri. De
aceea, o serie de oameni de teatru expun indirect (prin actorii din
distribuție) cum i-a surprins Revoluția (ce vârstă aveau, unde se aflau, ce
făceau). Regizoarea folosește interviuri cu oameni de teatru aparținând
echipelor artistică și tehnică și are tentative de a transforma pe alocuri spectacolul
într-o chestionare live a publicului.
Pe parcursul câtorva scene, persoane selectate din public prin tragere la sorți
(la intrare, fiecare spectator primește un număr) sunt scoase din sală și
conduse într-o cameră din teatru unde sunt chestionate asupra spectacolelor de
dinainte de 1989 sau plimbate cu o mașină prin zona Universității. La revenire,
prind finalul unor scene care au legătură cu discuția, respectiv călătoria.
E extrem de ciudat de constatat cum gândurile, dorințele, visurile sau alte
asemenea stări de spirit, care ar avea legătură cu anul Revoluției, au dispărut
din memoria noastră, ca și cum nu ar fi existat niciodată. Din ceea ce-a fost la nivel emoțional, mental
și acțional, n-a rămas mai nimic în memorie. Ceea ce dovedește că,
indiferent de modul cum ne-am pronunța cu privire la evenimentele din 1989,
Revoluția a reprezentat pentru poporul român o traumă istorică.
La vizionarea spectacolului, însă, s-ar putea declanșa memoria conștientă, apărând
asocieri între cele relatate în filmările proiectate și trecutul personal. În
ceea ce privește raportarea la norme,
valori, simboluri, idealuri, tind să cred că majoritatea spectatorilor
evaluează ceea ce văd pe scenă oarecum similar. În fine, având în vedere trecutul viu, ceea ce a supraviețuit din
trecut în prezent și modul cum se raportează trecutul la situația noastră
actuală, ori ceea ce ne poate spune trecutul despre noi – ce probleme am putea soluționa
astăzi, plecând de la experiența trecută și, mai ales, cum am putea schimba
prezentul, dat fiind trecutul nostru recent–, finalul reprezintă o mare dilemă.
Chiar după 27 de ani, nu știu dacă românii dețin soluții pentru a evita
repetarea greșelilor trecutului, de vreme ce trăim într-o tranziție perpetuă.
Sala e plină de adolescenți, ca la un spectacol de teatru educativ.
Majoritatea nu erau născuți în 1989. Lângă mine stă un bulgar care a venit la
spectacol, deși nu știe limba română, pentru că împărțim într-o măsură același
trecut, și urmărește totul cu mare interes. Îi este familiar decorul –
mobilierul, milieurile, televizorul alb-negru, vitrina cu bibelouri, sifonul,
carpeta cu Răpirea din serai etc. Numai că locul peștelui de sticlă ar trebui
să fie pe televizor, sub milieu. Oare de ce e așezat în bibliotecă? Pentru că
la final decorul se va reuni în prim-planul scenei, iar porțiunea de sticlă din
peretele mobilierului nu-i decât televizorul simbolic, prin care am vizionat
povestea noastră din anul 1989; dar, pentru că nimeni nu își mai amintește ce-a
gândit ori ce-a simțit atunci, am urmărit, poate, povestea nimănui. Și atunci
de ce am aplaudat cu lacrimi în ochi?
Elementele de cronologie aparțin macroistoriei și reprezintă informații
obiective. La fel, statisticile (numărul morților, al răniților, al participanților,
al ”teroriștilor” etc.). În același timp, spectacolul relatează fragmente de
istorie individuală, în care sunt implicați: 1. actorii Maria Ploae și Gheorghe
Visu la repetiții în anul 1989, jucați de Isabela Neamțu și Viorel Cojanu,
moment care expune abuzurile la locul de muncă și intervenția cenzurii în artă,
în comunism; 2. câțiva pionieri care își imită părinții, devenind extrem de
cruzi, consecințele acțiunilor lor fiind înfiorătoare; 3. o familie într-o
scenă desfășurată într-un apartament modest, ilustrând sărăcia din vremea
comunismului și abuzurile asupra tinerilor din propria familie; o tânără
îndrăgostită de un opozant al regimului Ceaușescu este despărțită de iubitul
ei, și apoi obligată să avorteze. Aproapele putea fi turnător sau chiar
torționar în acele vremuri. Iar, cel mai grav, copiii, în jocurile loc, comit
fapte demne de lichele în toată regula.
De departe cel mai intens este momentul cu pionierii cruzi, conceput în
forma unei ședințe cu părinții, analizând cazul copilului dispărut, desfășurând
în paralel întâlnirile grupului ”cutezătorii”. Ilinca Manolache excelează pe
parte de compoziție, Gheorghe Visu este foarte dinamic și implicat, Viorel
Cojanu și Virgil Aioanei sunt ludici, Mihaela Rădescu și Isabela Neamțu,
dramatice. Ilinca Manolache (premiul Uniter pentru ”Cea mai bună actriță în rol
secundar”) e fenomenală în toate rolurile: inteligentă, cu un control de
invidiat asupra propriului corp, interpretările ei fac dovada studiului atent
și al exercițiului riguros. Actori din generații foarte diferite lucrează în
echipă, reușind o susținută coeziune scenică.
Povestea lui Nae Gavrilă, muncitorul cu un ochi de sticlă care obișnuia să
îl înjure în bancuri pe Ceaușescu, iar după ce a vizionat procesul soților
Ceaușescu s-a bucurat, ulterior spânzurându-se de țeava de la calorifer,
încheie spectacolul. El a lăsat un bilet în care a scris că a plecat în iad
după Ceaușescu, ca să-l înjure. Această relatare anecdotică denotă revelația pe
care un om simplu a avut-o cu privire la singurătatea cumplită în care ne vor fi
aruncat anii de după 1989. Însingurați, fără răspunsuri despre trecutul recent,
fără soluții care ar putea evita repetarea ororilor trecutului, orbecăind
înspre un viitor incert, uitând să râdem, perplecși. Pentru că ”înainte nu mai
puteam de frig, iar acum nu mai putem de frică”.
Întrebarea rostită insistent de Gheorghe Visu, aruncând o bilă într-un bol
gol, străbate sala ca un frison: ”A fost Nae Gavrilă cel mai prost sau cel mai
deștept dintre noi?” Iar adolescenții din sală răspund, aproape la unison: ”Cel
mai deștept”. E o întrebare de baraj ce nu așteaptă un răspuns, dar indică un
adevăr cutremurător, anticipat de personajul anecdotei. Nu deținem soluții
pentru că, noi, românii, nu am învățat nimic din lecția istoriei, iar acesta e
un lucru foarte grav.
(Anul dispărut. 1989 de Peca
Ștefan, regia Ana Mărgineanu, distribuția: Virgil Aioanei/Cuzin Toma, Viorel
Cojanu, Ilinca Manolache, Isabela Neamțu, Maria Ploae, Mihaela Rădescu, Gheorghe Visu, scenografia:
Anda Pop, coregrafia: Andreea Duță, video design: Cinty Ionescu, Teatrul Mic,
București, 20 aprilie 2016, prezentat în FITN Arad 2016)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/05/a-fost-nae-gavrila-cel-mai-prost-sau.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/05/a-fost-nae-gavrila-cel-mai-prost-sau.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu