Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, în regia lui
Radu Afrim, atinge, ca mai toate spectacolele sale, coarda cea mai sensibilă a
ființei umane. Regizorul nu își alege la întâmplare nici textele și nici actorii.
Raportul regizorului cu textul este unul dialectic, păstrând intriga, adaptând dialogurile
la spontaneitatea creativă a actorilor în timpul repetițiilor, repoziționând
monologuri, decupând succesiunea narativă prin momente întregi de dans sau
song, redistribuind replici, rezultând un produs teatral puternic personalizat.
Am folosit traducerea lui Artur Zapałowski în limba engleză, No Matter How Hard We Tried Or
We Exist on the Best terms We Can,
din antologia (A)pollonia.
Twenty-First-Century Polish Drama and Texts for the Stages (Seagull Books,
2014). Piesa a fost scrisă pentru TR Warszawa și regizată în premieră de
Grzegorz Jarzyna (2009). Copil teribil al dramaturgiei poloneze, Dorota Masłowska
promovează un limbaj nonconformist care zdruncină prejudecățile cititorului, deoarece
îl izbesc probleme stringente: identitate națională versus europeană, conflictul dintre generații sacrificate în
tranziții mereu post – postrăzboi,
postcomunism –, dar lipsite de un prezent autentic. Absurditatea și ridicolul noii lumi, descinzând din comunism și aflate în
zorii capitalismului, relevă o realitate zguduitor de tristă.
Deși e vorba despre al Doilea Război Mondial și anii de după 1989,
implicațiile problematicii sunt universal umane (complexe, frustrări, traume, ajungând
până la dorința de a nu fi existat). În acest sens, closetul tapetat cu
norișori și un chip uman imprimat pe capac dobândește valențe abisale,
înghițind personajele ca pe niște rebuturi ce nu corespund standardelor.
Importul de produse, practici și atitudini din Vest ne confruntă cu o lume pestriță,
înduioșător de grotescă, ca un container de deversare a deșeurilor. Hiperbola umoristică
despre esența eroică a națiunii poloneze (monologul Lilianei Ghiță)
deconstruiește orice narațiune despre ființe naționale privilegiate. Că Europa
Centrală și de Sud-Est a devenit groapa de gunoi a Europei e un crud adevăr
istoric valorificat de tragicomedia afrimiană, plecând de la textul ascuțit.
Cândva, Leibniz se întreba ”De ce există ceva, mai degrabă decât nimic?”,
pentru ca ulterior Heidegger să susțină că nimicul ascunde/revelează ființa. Însă,
dincolo de chestiunile profunde, un om oarecare, într-o butadă oarecare, a
descoperit ”avantajul vieții” printr-o perlă a gândirii pleonastice: ”Oricum ar
fi, niciodată n-a fost să nu fie cumva”. O petardă comică similară o reprezintă
”Calul care mergea călare”, titlul filmului desfășurat în mod parodic la scenă
deschisă (se aud chiar și râsetele aplaudacilor pe fundal), asociat reclamelor
la Coca-Cola și persiflând invazia de nonsensuri din lumea audiovizualului.
Atmosfera e gravă (proiecția cu ciori negre croncănind strident), ca de
lagăr de concentrare (închisă de un zid), cu multe obiecte pe scenă (burlane,
panou de siguranțe electrice, o umbrelă de soare de masă, câteva scaune de sală
de spectacol, ferestre, instalație de beculețe etc.), iar reflectoarele
planează prin sală, impregnând senzația de delimitare între un ”aici”/”acum” și
un ”acolo”/”atunci”. De efect sunt și aprinderile și stingerile recuzitei de
iluminat, delimitând scenele. Soluții regizorale iconice transpun ideile: conserva-cioară
uriașă, expirată, bogată în E-uri și toxine fatale; omul-treflă/Istvan Teglas, derulând
imnic ororile trecutului nazist dinspre prezent (pelicula inversând sensul
temporalității); China; avioane de hârtie în borcane, lipite pe perete sau
intrând pe ușă etc. O sintagmă paradoxală, precum ”absența ta de cameră”, o
trimite pe Fetița metalistă/Dorina Chiriac sub un cearșaf perforat pentru gură
și ochi.
Dorinei Chiriac (nominalizată la
premiul Uniter pentru ”cea mai bună actriță în rol principal”) îi revin
monologuri halucinante despre familia disfuncțională, fără perspectivă sau despre
proiecția unei familii normale într-un spațiu ultramodernizat. Despre soluții
radicale: omorârea membrilor familiei între ei și revenirea prin reîncarnări
mai potrivite. În postura adultului-copil ce rostește adevăruri usturătoare cu
dezinvoltura conferită de ingenuitate, Dorina Chiriac e cuceritoare. Trece cu
ușurință de la comedie la dramă, în momente de mare forță: scrie cu litere invizibile
mesaje pe panoul de proiecție, lipește scotch pe ușă – semnificând vederi ale
locurilor pe care membrii familiei nu le vor vizita niciodată, privește în față
nimicul care deschide ușa, și e cuprinsă de melancolie (”Ai văzut, bunico, cum
ardea bicicleta?”) atunci când ceilalți sunt ocupați cu lucruri derizorii. Îl
impersonează de două ori parodic pe Hitler și reprezintă autoironizarea
autorului (travestiul Regizorului).
Două povești se suprapun într-un spectacol dinamic, fluent (viața membrilor
a trei generații, nepoata-mama-bunica, și filmul latent ”Calul care mergea
călare”, o ironie la lumea showbizului). Afrim distribuie actorii în roluri
multiple, intercalează acțiunile și dezvăluie la final convenția
(meta)teatrală. În travesti, Istvan Teglas are momente excelente (song-ul unui
epigon al lui Marlene Dietrich, fragmentul de dans gipsy ungar, și monologul Monikăi,
modulându-se fascinant). Tot în travesti, într-o compoziție formidabilă
(Bătrânica apatică) și într-un rol solicitant prin diversitatea față de primul
(Actorul), Marius Manole (premiul Uniter pentru ”cel mai bun actor în rol
secundar”) susține spectacolul.
Dialogul dintre Bătrânica apatică și Fetița metalistă din final, anunțat și
susținut de fondul melodic hipnotizant și prin proiecție, îi repoziționează pe Marius Manole și Dorina Chiriac. Ei devin
povestitorii scenariului întregului film (rămas în stadiul de proiect): bunica
a murit în acea explozie, prin urmare mama ori nepoata nu pot fi legitimate ca
personaje. Totul nu-i decât un vis (realitatea virtuală) – o succesiune
de imagini distruse, pixelii împrăștiați dezvăluind cadavre, fragmente de
corpuri umane, un picior, o gură, un vizor spart, o ușă devenită morman de cenușă.
Chiar dacă personajele sunt înlocuite de antipersonaje (Monika/Istvan Teglas e
o vedetă construită în Photoshop, Halina/Liliana Ghiță nu e mama, ci
distribuitorul personal, vecina Bożena/Natalia
Călin e, de fapt, poșta publicitară, iar bunica nu-i decât menajera), emoția
degajată de scormonirea printre rămășițele unei vieți distruse de o explozie de
la începutul războiului este reală.
(Între noi e totul bine de
Dorota Masłowska, regia: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, distribuția:
Dorina Chiriac, Marius Manole, Liliana Ghiță, Natalia Călin, Istvan Teglas,
Cezar Antal, Florentina Țilea, muzica live: Cezar Antal, sound design: Călin
Țopa, univers sonor: Radu Afrim, light design: Roxana Docan, artist video:
Dimitris Palade, Teatrul Național București ”I.L. Caragiale”, 23-24 martie,
Teatrul Național ”Mihai Eminescu” Chișinău)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/05/is-life-nothing-but-dream.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/05/is-life-nothing-but-dream.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu