Spectacolul Aventurile Micului Prinț,
în regia lui Victor Zaharia, este o feerie teatrală cu sound profesionist, ce
reușește să creeze suspans, tensiune, dar și deconectare, euforie (Ana Teodora
Popa), și video-proiecții cu efect 3D (Andrei Cozlac, Andrei Botnaru), construind
spații vizuale și mentale uluitoare și captivante. La care se adaugă vocea
Lăcrămioarei Hrubaru-Roată (Trandafirul capricios etc.).
Textul profund, adesea maximele ținând loc de replici, a dobândit un chip
ceva mai concret prin mijloacele enunțate mai sus, dar și prin dramatizarea Caterinei
Ursu. Ovidiu Ivan, un actor stăpân pe sine, cu o dicție impecabilă și
inflexiuni ale vocii, are chiar de la început un monolog generos în calitate de
storyteller. În mod inspirat, apare
în fața cortinei, schițând pe foi de bloc de desen o pălărie, iar apoi celebrul
șarpe boa care înghițea un elefant. Colaborarea lui cu sala de micuți este
ireproșabilă. Fără a fi un actor patetic, nepărând o fire emotivă, ci, dimpotrivă,
un tip nonșalant, Ovidiu Ivan deține deja arta de a răscoli și de a jongla cu emoțiile
spectatorului, ceea ce aș spune că e extrem de promițător.
În rolul principal, copilul Bogdan Popa nu poate fi considerat actor. Însă e
foarte curajos că și-a asumat un asemenea rol; are calitățile
fizico-psihologice care îl recomandă pentru respectiva partitură (bălai,
inocent, interogativ), o prestanță scenică aparte, însoțită însă de o ușoară
inflexibilitate, reflectată și în voce (cel mai probabil din cauza emoțiilor și
a absenței experienței scenice). Dar, în tandem cu Ovidiu Ivan, plin de tact și
înțelegere, multe dintre cele menționate se mai atenuează. Victor Zaharia e
unul dintre tinerii regizori ieșeni ambițioși care dovedește că știe să pună la
lucru o echipă valoroasă și să lucreze un spectacol omogen ca stilistică.
Fără ca scenele să se succeadă cu un ritm de invidiat, cu o recuzită ce nu
iese din comun, dar manevrată rațional și eficient (aș putea spune că decorul
se vrea minimalist, un lucru de dorit în cazul spectacolelor care abundă de
video-proiecție), un ”ceva” esențial se construiește, moment de moment,
realizând legătura contextuală. Ceea ce e autentic sau important cu adevărat nu
se vede neapărat cu ochii fizici/trupești, ci cu ochii minții. E cazul oii pe care,
la cererea Micului Prinț, aviatorul, rămas în pană cu aparatul de zbor în
deșertul Sahara, încearcă să o deseneze (”Asta e cuşca, iar oaia pe care o vrei
tu este înăuntru”). Restul, nu sunt decât detalii în imaginație. Și e tot ce
contează pentru a face pe cineva fericit. Încetul cu încetul, Micul Prinț,
care-și căuta un prieten pentru a-l duce pe planeta sa mică, începe să își
convingă auditorul de existența sa. Prin argumente care nu fac apel la rațiune,
ci la inimă: „Dovada că Micul Prinț a existat este că el era fermecător şi că
el vroia o oaie. Când vrei o oaie, asta e o dovadă că exişti.” Mai târziu,
lucrurile devin mai explicite: ”Ceea ce este important nu se vede”.
Aventurile Micului Prinț în lumea valorilor oamenilor mari, părăsindu-și
planeta, floarea și vulcanii, în căutarea înțelepciunii și a experienței de
viață, echivalând cu o aventură a cunoașterii și a maturizării, sunt redate cu
mijloacele fantasticului. Personajele cosmice – Regele, Vanitosul, Omul de afaceri
și Geograful – reflectă defecte umane și sunt construite, pe rând, de doi
actori (Dragoș Stan și Tudor Alexandru) în compoziții bazate pe costumație
excentrică, gesturi exagerate, coloristică pronunțată (scenele sunt
intercalate). Universul nonvalorii (autoritarism, egocentrism, pragmatism, sinceritate
brutală) îl nemulțumește pe Micul Prinț, trimițându-l într-un loc anume (pe
planeta Pământ), unde ar mai fi și altceva de (re)inventat (umanitatea). Micul
Prinț descoperă, mai întâi, modestia (”Mă credeam în posesia unei flori unice
şi nu am decât un trandafir obişnuit”). Apoi, dragostea (”Nu cunoşti decât
lucrurile pe care le îmblânzești”) și responsabilitatea (”Ești răspunzător de
tot ceea ce ai domesticit”). Iar cu ajutorul acestui instrumentar își explică întreaga
sa existență : micul său univers, dragostea pentru trandafirul pe care l-a
părăsit pentru a descoperi lumea și pe sine, sau poate pentru a se reculege,
exasperat de capriciile de neînțeles ale florii, responsabilitatea față de
micile sale averi (micuța planetă, floarea, vulcanii).
Revenind la storyteller – pentru
el Micul Prinț e o Fata Morgana a deșertului sau, mai mult, o proiecție a
sinelui celui mai profund, care l-a ajutat să înțeleagă, într-un moment de
cumpănă, pierdut în Sahara, profunzimea vieții și faptul că moartea e
incontestabilă și trebuie acceptată ca pe un dat al firii. Ambiguitatea
finalului (moartea Micului Prinț mușcat de șarpele pseudoînțelept, revenit
dintre amintirile sale puse cap la cap de storyteller,
dar speranța că el ar fi reușit, de fapt, să se întoarcă pe planeta sa, o stea
îndepărtată de noi, deoarece nu i-a găsit trupul) este delirant de reală. Întrebarea
lipsită de consistență pentru adult, naivă, dar atât de importantă pentru cel
ce s-a regăsit pe sine (ca fiind natural, capabil de dragoste necondiționată,
responsabil de oaia dăruită, chiar dacă aceasta era doar desenată, rodul
imaginației) devine întrebarea fiecăruia dintre micii sau marii spectatori: Undeva, pe o stea, o oaie a mâncat un
trandafir?
(Aventurile Micul Prinț după Antoine de Saint-Exupéry, dramaturgia: Caterina
Ursu, regia: Victor Zaharia, distribuția: Bogdan Popa, Ovidiu Ivan, Dragoș
Stan, Tudor Alexandru, Lăcrămioara Maria Hrubaru-Roată, scenografia: Cătălin
Târziu, video design: Andrei Cozlac, Andrei Botnaru, sound design: Ana Teodora
Popa, costume: Rodica Maria Eșanu, premiera: 1 iunie 2016, Ateneul Tătărași)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/08/micul-print.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/08/micul-print.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu