În regia Ioanei Păun, Un dușman al poporului e revizitat atât din perspectivă feministă, cât
și revoluționaro-anarhistă. Ioana Păun regândește personajele și relațiile scenice sau de familie dintre acestea.
Caracterele puternice ale lui Ibsen sunt, în noua versiune, femei, fără a fi
vorba de travesti. Iată caracterele, în ordinea tăriei lor: Martha – cu un A (poate de la ”adevăr”) străbătând ca o
săgeată un cerc, pe spatele bluzei de trening, subminând autoritatea, de la
primar până la guvernanți, Petra – abulică în halat albastru și cu bonetă sau
exasperată de situația fără ieșire, acționând haotic, primărița-western, Aslaksen
– cu haina de blană sintetică, pe spatele căreia scrie ”FAL$” cu spray pentru
graffiti de culoare roșie, Hovstad – cu
tricou imprimat cu ”New York” și fotă tradițională etc. De altfel, acestea sunt
succint introduse de Ioana Flora la început, când se face trecerea de la
spectacol la performance.
Dr. Martha Stockmann, nonconformistă până la
capăt, dedicată ”cauzei”, are o misiune reală: dezvăluirea faptului că apele
băilor din oraș sunt infestate și că sistemul de țevi trebuie modificat, operație
considerată prea costisitoare de autorități, și de aceea ignorată. Pentru ea,
”corupția ucide”, ”bani-moarte” și ”moarte în apă” nu sunt simple lozinci; Ioana
Flora o interpretează pe Martha încolțită de autorități și trădată de așa-zisa
presă liberă, într-un tur de forță și elan. Sora Marthei, Petra (Ilinca
Manolache) e o profesoară idealistă, o voce dinspre viitorul utopic, când
susținătorii corupției au fost anihilați, vocea din umbră a surorii ei, de
partea adevărului și a dreptății. Dna primar Stockmann (Emilia Dobrin),
verișoara Marthei, e reprezentanta autorităților pentru care banii sunt mai
importanți decât îmbolnăvirea oamenilor sau decât moartea unor copii
nevinovați, manipulând opinia publică prin atragerea presei de partea ei și înăbușirea
protestului inițiat de Martha. Aslaksen (Mihaela Rădescu), patroana tipografiei,
mai deține și alte funcții, aflate în conflict de interese atunci când se pune
problema schimbării sistemului de țevi (proprietara unei firme de instalații
industriale, dar și președinta Uniunii micilor proprietari), ceea ce o face un
caracter ingrat ce trece dintr-o tabără în cealaltă (mai întâi, îi oferă
Marthei ajutorul nesolicitat și ipocrit, ulterior trecând de partea
primarului), după cum îi dictează propriile interese. Domnișoara ziaristă
Hovstad (Cătălina Bălălău), iubitul/iubita Petrei, care inițial era mai convinsă
decât Martha însăși de necesitatea publicării raportului de toxicitate, cedează
nervos în fața antagonismului implicând autoritățile, mass-media, sponsorii și societatea
civilă, deoarece e convinsă de primar să o susțină pe Aslaksen, încălcându-și
deontologia profesională, trădând drepturile cetățeanului de a fi informat
corect, punând micul confort personal mai presus de principii.
Dintre mijloacele inedite de care se face uz în
performance rețin, în ceea ce privește relațiile dintre personaje: duelul vocal
dintre Hovstad și primăriță la microfon, reflectând conflictul de fond dintre nevoia
de idei (soluții) sau de bani (”pentru ca ideile să fie puse-n practică, avem
nevoie de bani”, dna primar); includerea tehnicii interviului în scenariu
(Hovstad-Martha); dialoguri indirecte la microfon, în aliniament, fără a se
privi, cu spatele la public (Martha-Aslaksen); lupta voluptoasă, corp la corp
dintre Petra și Hovstad. Soluțiile sunt ingenioase: mișcare scenică, însoțită
de sonorizare angoasantă și jocuri de lumini psihedelice; intervenții vocale la
microfon cu mesaje de importanță vitală (”băile sunt otrăvite”); adresări directe
înspre public; alternarea rolurilor de actor/spectator între performeri; recitarea
scenariului la vedere, simultan cu executarea acestuia, folosirea vocilor
înregistrate; expunerea rezultatelor unui minisondaj în timp ce Martha își blindează
corpul cu dinamită; ieșiri din rol, îngroșări intenționate, lucrul la vedere cu
DJ-ul. Recuzita este la fel de ingenioasă: masa multifuncțională, de epocă,
apoi evidențiind instalația de țevi și parchetul, portavoce, pistol cu jet de
apă, măști chirurgicale etc.
Inamicul
poporului e una dintre cele mai complexe montări ale Ioanei Păun, dinamică,
actuală, la limita dintre teatru modern (joc actoricesc dramatic, roluri de
compoziție grotești – reprezentantele consiliului, estetica frapantă prezentă
în scenografie și costume, muzică live, mișcare scenică, proiecție) și
performance (dinamitarea prejudecăților publicului și a convenției teatrale). Publicul
reprezintă totodată opinia publică și societatea civilă. Scenariul ibsenian
este racordat la realități contemporane: aerul și apa dintr-un oraș din România
sunt poluate cu formaldehidă, o substanță cancerigenă, folosită pentru
fabricarea parchetului (inclusiv a celui folosit în performance, după cum i se
comunică spectatorului, sub ochii căruia e demontat). Opinia publică este
manipulată de autorități prin intermediul fricii ori a speranței. Finalul spectacolului
accesează temerile, pentru a ne elibera și șochează, pentru a ne trezi. Se
solicită îndepărtarea copiilor (viitorul/speranța) de părinții incapabili să
provoace schimbări sociale majore. Realmente toxică e paralizia mentală în fața
corupției și a nedreptăților.
(Inamicul poporului, după Henrik
Ibsen, regia: Ioana Păun, scenografia și muzica live: Cătălin Rulea, texte:
Smaranda Nicolau, mișcarea scenică: Carmen Coțofană, documentare: Laura
Ștefănuț, asistent de regie: Cristian Gheorghe, distribuția: Ioana Flora,
Ilinca Manolache, Emilia Dobrin, Mihaela Rădescu, Cătălina Bălălău, Teatrul Mic
și ARPAS, premiera: 30 septembrie 2015, aparținând proiectului Surorile
Heddei. Susținerea femeilor artist în teatrul din România și Estul Europei)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/08/un-dusman-al-poporului-versiunea.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/08/un-dusman-al-poporului-versiunea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu