De obicei, metafora cadavrului ascuns, redată prin sintagme precum
”scheletul din dulap” sau ”cadavrul din debara”, se referă la un secret – un element,
aspect, detaliu compromițător de care o persoană, familie sau chiar o întreagă colectivitate
ar trebui să se debaraseze cumva, în caz că lucrurile respective se află, dacă vrea
să își salveze reputația. Folosind metafora cadavrului ascuns, frații
Presniakov înlocuiesc dulapul sau debaraua (cupboard
ori closet) din sintagma inițială
prin floor covering (parchet, gresie,
linoleum sau mochetă), probabil pentru originalitate. Expresia este adesea
însoțită de referințe la miros pestilențial (secret, trecut rușinos), umanitate
decăzută, moralitate degradată, învăluire și dezvăluire.
Intriga din piesa timpurie a fraților Presniakov pare realism polițienesc
și psihologic, dar și absurd, însă scenariul se complică pe parcurs, printr-un
dublu joc între învăluire și dezvăluire. Încă de la început (prima scrisoare
adresată de Nikolai/Cătălin Herlo mamei), faptul că el și-ar fi ucis fratele
(ulterior, ni se dezvăluie și contextul, din cauza comparațiilor făcute de
părinți, între fiul deștept și cel prost, și al faptului că primul, Sașka, era
fiul favorit) e la vedere (de fapt, Andrei e Sașka, iar Kolea luptă cu
propriile sale complexe din copilărie, omorându-și în mod repetat și imaginar
fratele). La final, cadavrul din debara se dedublează: proprietarul
apartamentului închiriat de Kolea și Andrei/Radu Lărgeanu își ascunsese el
însuși tatăl mort sub linoleum. Cadavrul nostru,
trecutul scandalos similar comun, de care cei trei (chiriașii și proprietarul)
încearcă să scape, nu mai e al fratelui lui Kolea, ci al tatălui
proprietarului, Igor Igorevici. S-au descotorosit de cadavrul greșit, n-au știu
să răspundă întrebării ”sfinxului”, ajungând într-o situație incredibilă.
Turnura suprarealistă a întregii bizarerii o aduce Cadavrul tatălui/Cristian
Grosu: cei trei erau morți, la fel ca el. Cadavrul nostru comun, de care încercăm (încercau) să scăpăm (scape), era frica de moarte. Odată
frica de moarte dispărută, moartea poate fi recunoscută, confruntată, înfruntată
ori acceptată.
Tragicomedia este valorificată de Alexandru Dabija într-un raport invers
proporțional cu realismul și absurdul. Inversând însuși raportul dintre
realitate și dramă cu care ne-am obișnuit. Ignoranța (absența conștientizării
propriei situații de mort) este tradusă ca tragedie, iar adevărata comedie
începe din punctul în care morții vii devin tot mai conștienți și tot mai
absurzi. Cu alte cuvinte, cu cât mai multă dramă, cu atât mai multă comedie
absurdă. Dacă dubla negație echivalează logic cu o afirmație, poate că, pentru
a reveni la viață, cei trei ar trebui să facă în așa fel încât să moară din nou. Această
privilegiere a ilogicității, în detrimentul coerenței, este excelent prinsă de
Dabija și pusă în scenă cu mijloace ce depășesc comicul absurd, jocul scenic
devenind fascinant în sine, fără artificii. De aceea, abia în a doua parte a sa,
ba chiar spre final, spectacolul devine cu adevărat suculent și captivant.
De altfel, mizele spectacolului nu le reprezintă nici decorul, nici muzica
și nimic din cele ce ar putea distrage atenția de la jocul actorilor. Iar trupa
de la Cluj face față provocărilor de tot felul. Lucru care îi permite lui
Dabija să creeze un spectacol reușit, bazat pe idei, dat fiind că textul
fraților Presniakov reprezintă o mare provocare. Singurele modalități
memorabile de concretizare a ideilor sunt obținute de regizor din jocul
actorilor. De cele mai multe ori, un asemenea teatru riscă să plictisească sau
să cadă în capcana intelectualismului. Lucruri care nu se întâmplă datorită fascinantei
compoziții realizate de Cristian Grosu, umorului neaoș, exprimat strașnic de
Radu Lărgeanu, compoziției psihologice ușor exagerate de Cătălin Herlo,
conducând personajul în zona filmelor americane, a retardului pasiv-agresiv și
ingenuu, energiei lui Ionuț Caras.
Scena intrării celor doi vecini, amatori de schimb de parteneri, sau cea a
nunții dinamizează acțiunea scenică tot datorită actorilor. În economia
spectacolului, momentul nunții are rol anticipativ, sfârșind cu un masacru
colectiv, toți fiind morți. Momentul care redă pasajul din viața pianistului
Arthur Rubinstein are funcția de fracturare a narativității, schimbând
registrul; Sorin Leoveanu alege să îl redea în maniera unui înțelept care spune
o poveste, principalul său adresant fiind copila Ecaterina Pop-Curșeu, pe care
o ține în brațe, contrabalansând agitația celor trei, a omenirii care nu reușește
să treacă proba care ar fi putut-o salva de la moarte. Sensurile simbolice sunt
inerente textului, însă acestea se modelează ca plastilina sub bagheta regizorului
căruia asemenea alegorii și parabole (înainte de a muri, omului îi trec prin
față, ca într-un vis, fragmente din propria viață) îi sunt extrem de familiare
din montări anterioare. Tot un moment de fractură în coerența narativă a
spectacolului îl reprezintă scurta inserție de așa-zis teatru verbatim în teatru
din scena nunții, pe care regizorul îl rezolvă tot cu ajutorul actorilor,
transformându-l în moment de ieșire din convenția teatrală. Piesa este grea, aproape
genială, conține toate datele, numai că acestea trebuie explorate cu actori
potriviți, într-un teatru deschis experimentului. Și consider că încă mai e loc
de explorări în teatrul românesc pe textul acesta, pe textele de excepție ale
fraților Presniakov, în general.
(Linoleum/Floor Covering de Vladimir și Oleg Presniakov, regia: Alexandru
Dabija, distribuția: Cătălin Herlo, Radu Lărgeanu, Ionuț Caras, Cristian Grosu,
Matei Rotaru, Patricia Brad, Adrian Cucu, Anca Hanu, Cristian Rigman, Sânziana
Tarța, Diana Buluga, Alexandra Tarce, Sorin Leoveanu, Ecaterina Pop-Curșeu,
Robert Nagy, decorul și costumele: Adriana Grand, muzica: Ada Milea, Teatrul
Național Cluj-Napoca IIC, 6 octombrie 2016, prezentat în FNT 2016)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/01/cadavrul-ascuns-sau-despre-mortii-vii.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/01/cadavrul-ascuns-sau-despre-mortii-vii.html
photo credit: Nicu Cherciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu