Ținând loc de bilanț teatral al ultimelor stagiuni și evidențiind trupa
teatrului, spectacolul festiv Teatru 200
a marcat 200 de ani de la prima reprezentație teatrală în limba română, având
premiera pe 16 decembrie 2016. În același timp, spectacolul aniversar dedicat
celebrării Teatrului Național ”Vasile Alecsandri” din Iași a mai avut în vedere
următoarele motive de sărbătoare teatrală: 175 de stagiuni, 120 de ani de la
inaugurarea clădirii TNI și 140 de ani de la primul teatru evreiesc din lume.
Spectacolul aduce în prim-plan scene reprezentative din spectacole de
succes ale scenei ieșene. Prima scenă are o valoare istorică, evocând
spectacolul Mirtil și Hloe de
Gheorghe Asachi (primul spectacol în limba română), de această dată în regia
Irinei Popescu-Boieru, fiind urmat de o scenă din Iașii în carnaval de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru
Dabija, spectacol care-a avut premiera cu ocazia redeschiderii Sălii Mari a TNI,
pe data de 5 octombrie 2012. Tot valoare istorică, dar și un profund impact
emoțional o are evocarea spectacolului Chirița
în provincie de Vasile Alecsandri, când trei Chirițe în travesti se
întâlnesc, prin timp, pe scena mare (Miluță Gheorghiu, în înregistrare ori proiecție
și prin aducerea rochiei, acum piesă de muzeu, în scenă, iar Petru Ciubotaru și
foarte talentatul Teodor Corban, live).
Câteva intermezzouri, în special din Actorii
de Flavia Buref, leagă între ele scene diverse, probabil alese după criteriul
succesului la public ori pentru a oglindi complexitatea tipologiilor și a
stilurilor teatrale abordate de-a lungul timpului în montări, care nu urmează
neapărat o ordine cronologică, ci mai mult posibilitatea actorilor de a evolua
într-un demers teatral coerent, fără să fie căutate o logică ori un sens dincolo
de caracterul festiv al manifestării teatrale ca atare, din spectacole diferite
care-au avut premiera în 2010 (Aici, la
porțile beznei de Mihai Măniuțiu), 2013 (Hamletmachine, regia: Giorgos Zamboulakis, Pălăria florentină, regia: Silviu Purcărete), 2014 (Golem, regia: Alexander Hausvater, Acasă în miezul verii, regia: Claudiu
Goga), 2015 (O scrisoare pierdută,
regia: Mircea Cornișteanu, Vizita
bătrânei doamne, regia: Claudiu Goga, Cântăreața
cheală, regia: Radu Nica) sau chiar din 2016 (Un dușman al poporului, regia: Claudiu Goga, Cafeneaua, regia: Silviu Purcărete).
Fiind valorificat mai mult la nivel sintactic și mai puțin la nivel semantic,
spectacolul-colaj Teatru 200 punctează
datele amintite și evenimentele care au avut loc. De asemenea, aduce în
prim-plan actorii trupei ieșene, insistând pe figuri importante ale scenei
Naționalului ieșean: Teodor Corban, Emil Coșeru, Constantin Pușcașu, Mihaela
Arsenescu Werner, Monica Bordeianu, Călin Chirilă, Petru Ciubotaru etc. Astfel
că nu e vorba de Golem-ul lui
Hausvater, cât de Emil Coșeru, Doru Aftanasiu și Cosmin Maxim într-o scenă
tulburătoare din spectacolul Golem
ș.a.m.d. În acest mod este conceput spectacolul Teatru 200, aducând în discuție scenele de spectacol ca pretext
pentru actorii care au evoluat în scenele alese, etalând potențialul trupei,
care iese în evidență în funcție de motivația, aptitudinile și lucrul cu sine
al fiecărui actor în parte.
Uneori, scenele trec fluent unele în altele, alteori e nevoie de un
intermezzo sau de pauze (Anne Marie Chertic se impune, astfel, cu un moment de
song doar al ei), cu accent pe monologuri, duete scenice sau pe momente de
grup. Pușa Darie se face remarcată în fiecare dintre scenele din care face
parte (prin atitudine și gestică), dându-mi impresia că solicită astfel atenția
deosebită a regizorilor, pentru roluri mai consistente. În momentul de față,
recunoștința se îndreaptă înspre actorii societari ai TNI (Mihaela Arsenescu
Werner, Monica Bordeianu, Doina Deleanu, Emil Coșeru, Petru Ciubotaru etc.),
însă atenția înspre cei care își doresc mai mult de la cariera lor, având deja
proba talentului și a reușitei (Teodor Corban, Călin Chirilă, Petronela
Grigorescu etc.), dar, dincolo de dovezile palpabile reprezentate de afirmare,
premii ori de activitate continuă, lista rămâne deschisă (Ada Lupu, Andrei
Grigore Sava etc.).
Finalul, când actorii îi privesc pe spectatori dintr-o sală de spectacol
paralelă, poate puțin mai teatral și mai dramatic decât spectatorii pe ei, ne
reamintește că și actorii sunt, într-un fel, spectatori, în spatele cortinei,
ori trăgând cu ochiul în sală, pentru a anticipa reacția finală a publicului,
solicitând feedback sau așteptând încurajări și aplauze.
(Teatru 200, regia: Cristian
Hadji-Culea, scenografia: Dragoș Buhagiar, muzica originală: Vlaicu Golcea,
video: Andrei Cozlac, mișcare scenică: Oana Sandu. Trupa Teatrului Național
Vasile Alecsandri din Iași este formată din: Brânduşa Aciobăniţei, Doru
Aftanasiu, Mihaela Arsenescu Werner, Constantin Avădanei, Andreea Boboc, Monica
Bordeianu, Georgeta Burdujan, Daniel Busuioc, Adi Carauleanu, Anne Marie
Chertic, Călin Chirilă, Petru Ciubotaru, Haruna Condurache, Teodor Corban,
Antonella Cornici, Ionuţ Cornilă, Emil Coşeru, Puşa Darie, Doina Deleanu, Radu
Ghilaş, Petronela Grigorescu, Radu Homiceanu, Diana Ignat Chirilă, Tatiana
Ionesi, Livia Iorga, Ada Lupu, Cosmin Maxim, Dumitru Năstruşnicu, Constantin
Puşcaşu, Irina Răduţu Codreanu, Oana Sandu, Catinca Tudose, Horia
Veriveş, Dionisie Vitcu, Gelu Zaharia, și colaboratorii: Delu Lucaci, Andrei
Grigore Sava, Nucu Ionescu, premiera: 16 decembrie 2016, Sala Mare, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/01/un-spectacol-colaj-in-loc-de-un-bilant.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/01/un-spectacol-colaj-in-loc-de-un-bilant.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu