În 60 Minutes Out of 8640, patru
actori ieșeni ies la rampă cu exerciții de improvizație, dezvoltate în urma
unor ateliere cu Andreea David. Spectacolul era la a treia reprezentație când
am ajuns să îl văd. Din câte am înțeles de la organizatoare (Carmen Grădeanu, președinta
Asociației FaPt) și din prezentarea evenimentului, nu ar fi tipul de spectacol
destinat unei unice vizionări, subiectele schimbându-se de la o reprezentație
la alta, fiind vorba de o ”dramaturgie ce se construiește în timp real”. Acest
lucru transpare uneori din modul în care performerii interacționează pe scenă (momentul
cu întinderea cutiei milei sau momentul cu muzicuța), dar cel mai adesea este
foarte bine disimulat.
Dacă avem în vedere faptul că interpreții nu se raportează la un personaj
ficțional, ci la oameni în carne și oase, putem considera că cei patru surprind
diverse ipostaze psihologice, ca performeri. Însă am rețineri în a defini
spectacolul în vreun fel anume. Dincolo de etichete, rețin capacitatea celor
patru de a construi situații simpatice din nimic, umorul și spiritul de echipă.
La început pe rând, iar mai apoi împreună,
Alexandra Cantemir, Maria Elena Câmpean, Genovel Alexa și Lucian Valacu
preiau ștafeta unul de la altul și mulează situația scenică, în funcție de
propria corporalitate și psihologie. Astfel că Alexandra Cantemir apare ca
fiind sensibilă la calitățile tactile ale lucrurilor și ludică, Maria Elena Câmpean
– inclinată spre a da curs celor mai
subtile nevroze ale oamenilor, Genovel Alexa – empatic, sintetizând într-un mod
comic o situație de la care s-a plecat, iar Lucian Valacu – realist și
adaptabil.
Practic, punctul de plecare al unei coregrafii pantomimice îl poate
constitui orice: imperfecțiunile peretelui, simularea unei acțiuni oarecare,
cum ar fi aceea de a șterge un geam sau o chestiune care interesează în mod
deosebit: ”Ce este timpul?”. În legătură cu aceasta, se mai pune problema
locului creării timpului în economia întregii creații. Reluarea aceleiași
situații, trecând-o prin diverse modalități de interpretare, specifice stilului
fiecărui actor prezent pe scenă, conferă perspective diferite asupra
răspunsurilor. Dat fiind titlul spectacolului, mă gândesc că tema timpului nu
are cum să lipsească din suita de exerciții de mișcare scenică. Și nici
soluția: timpul a fost ”inventat” pentru a-l ”încarcera” pe om, pentru a-i
conferi o limită existențială. Iar în cazul de față – timpul reprezintă
unitatea celor 60 de minute de spectacol, de la care spectatorii nu se pot
sustrage. Timpul în care se derulează mișcarea scenică și în care sunt
construite replicile este direcționat de la un performer la altul, iar timpul
spectatorilor se pliază pe temporalitatea celor patru performeri.
Exercițiile de mișcare scenică devin tot mai complexe pe măsură ce trecem
de jumătatea celor 60 de minute. Actorii încep să lucreze doi câte doi, planurile
se suprapun, situațiile iau naștere cu repeziciune unele din altele. În mod
alternativ, aceștia interpretează categorii de vârstă diferite (copii, adulți),
psihologii variate, folosindu-se de propriul corp și de accesoriile pe care le
au asupra lor (o eșarfă, o clamă de păr). Spectacolul devine relevant pentru a
demonstra că actorul nu are nevoie de foarte mult pentru a fura o oră din viața
celor care îl privesc. Ca într-un joc: ”Eu mă uit la tine și… tu te uiți la
mine. (…) I-ai numărat pe toți?”.
În al doilea rând, devine relevant cum ipostazele iau naștere în mod
diferit. Unul și același personaj poate fi interpretat în mod diferit, în
funcție de persoana aleasă să-l întruchipeze. Astfel, Andreea David pare să fi
descoperit și punctat prin atelierele de mișcare scenică, din care a rezultat
acest ”performance-laborator”, un indefinibil work in progress, acele calități care îi particularizează pe cei cu
care a lucrat. Inspirația devine termenul-cheie pentru actor. Automatizarea
rolului este evitată – pe baza a ceea ce actorii au învățat despre propria
corporalitate și psihologie, se caută sondarea limitelor imaginației. Dar și
valorificarea unor situații comune, care devin imprevizibile pentru actorii
înșiși (chemarea și alungarea spectatorului care afirmase că știe să cânte la
muzicuță) sau neobișnuite prin inspirația de care dau dovadă.
Chiar dacă actorii sunt liberi să improvizeze, se simte lucrul coregrafei, deoarece
aceștia sunt foarte conștienți de propriile abilități și mizează pe comic ori
pe psihologic, date fiind atuurile pe care le au. În același timp, o bună
coordonare a corpului este esențială în cazul de față. Așa cum reiese din
momentele în care, absurd sau realist, mai calm sau mai tumultuos, cei patru
improvizează plecând de la melodia Bang,
bang. Fără o deplină conștientizare a propriului corp, un asemenea moment,
în care a o parte a corpului este izolată și transformată în element
independent, nu ar fi devenit posibil. Obiectivarea unui membru al trupului,
înstrăinarea propriei corporalități constituie motivul pentru care momentul
este haios, chiar înainte de a deveni ilar prin transformarea pantomimei în
parodie.
Spectacolul reprezintă un proiect
finațat de Primăria Municipiului Iași, parte a programului UnderAct prin care
se acordă rezidențe artistice tinerilor creatori. Performerul Andreea David
este format la și activează în cadrul Centrului Național al Dansului București.
A studiat la Viena și la Montpellier. A participat la festivaluri de dans
contemporan, precum: ImPuls Tanz – Vienna International Dance Festival, eXplore dance festival – Bucharest
International Contemporary Dance and Performance Festival sau Festivalul Temps
d’Images din Cluj. A pus bazele ”Laboratorului de practici comune”, de
experimentare a practicilor performative și coregrafice de grup, la Centrul
Național al Dansului.
(60
Minutes Out of 8640 de Andreea David, în colaborare cu Alexandra Cantemir,
Maria Elena Câmpean, Genovel Alexa și Lucian Valacu, producător: Asociația FaPt
– Fabrica de Artă și Producție Teatrală, Underground The Pub, 5 martie 2017)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/timp-corporalitate-si-psihologie.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/timp-corporalitate-si-psihologie.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu