Una dintre cele mai recente montări cu Romeo
și Julieta, prezentată în cadrul Întâlnirilor Internaționale de la Cluj,
este o adaptare, cu intervenții curajoase în textul shakespearian și momente de
improvizație actoricească, adesea ieșind din convenția teatrală. Intenția
regizorală vizează concretizarea actuală a rivalității dintre cele două
familii, apelând la o analogie – concurența dintre două case de modă, generalizând
ușor, poate dintre două curente artistice în egală măsură agreate în
contemporaneitate ori dintre două tipologii teatrale diferite (simbolism și realism
sau comedie și tragedie).
Două ateliere de croitorie perfect simetrice, construite scenografic în
culori care atrag atenția (ciclamen, respectiv verde crud), deschid drumul unui
demers în care contrastele estetice sunt jonglate la extrem. Prima parte a
spectacolului (până spre scena a zecea) se bazează pe coloritul viu care fură
privirea, pe costumele ingenioase, pe actualizarea inedită care surprinde.
Jocul actorilor tinde să fie exterior, de suprafață, teatral. Respectarea
inițială a textului și jocul clasic nu fac decât să potențeze și mai mult
efectul decorului actual. Celebrul balcon e înlocuit cu un suport de baloturi de
material. Nedelimitată printr-o pauză, partea a doua vine cu nuanțări și explicitări.
Abia după momentul nunții, observăm cum Sânziana Tarța (de altfel, una
dintre cele mai bune actrițe ale teatrului clujean) începe să joace nu atât dramatic
și expresiv, cât, mai ales, implicat. Apoi, decorul este modificat în
semiobscuritate de personalul teatrului, la vedere, și se iese, pe durata
spectacolului, din convenția dată de scenariu. Tendința scenariului de a da
curs unor momente de persiflare, derizorii ori chiar grotești se explică prin
faptul că, urmând unor asemenea momente, drama ori tragedia sunt receptate mai
intens. În permanență, însă, scenariul este scurtcircuitat de replici profunde,
rimând „dor” cu ”mor” (în engleză, ”love”, dragoste și ”dove”, porumbel) sau
introducând ideea de persona prin semnificațiile
”măștii peste mască”. Analogia cu atelierele de croitorie este explicată de
metafora destinului care ”se țese” continuu, fapte trecute urzindu-le pe cele
mai noi. Baloturile colorate din vitrine, cu luminile pe fundal dau impresia de
mister, însă decorul sugerează lucruri cât se poate de normale (mașinile de
cusut, baloturile de material, papiotele de ață etc.). Ideea coexistenței
dintre lucrurile simple și magie ori aceea că lucrurile simple ascund și
revelează magicul stau la baza acestui edificiu spectacular.
În consens cu întregul, armă și instrument aducător de moarte devine
foarfecele. Personajele mor răpuse de foarfece. Însă una dintre ideile
esențiale ale spectacolului este aceea că nu există moarte. Această idee
transpare din gestul final al reunirii palmelor celor doi protagoniști, în
oglindă, dreapta-stânga, înspre public. La aceasta se adaugă ideea că spiritele
rămân undeva în atmosfera terestră și că acestea, supraviețuind cumva, rătăcesc
printre cei vii. Dincolo de simbolismul inerent, imaginile scenice astfel
create sunt de un farmec aparte: opt manechine albe, alungindu-se, prelungindu-se
într-un trup de voal, în care cei uciși/cei ce mor intră (actorul rămâne
înăuntru imobil și în picioare, în timp ce corpul neînsuflețit este înlocuit de
manechinul alb). Aceasta e o soluție regizorală inspirată, transpunând o idee
rezistentă, susținută de scenografia oniristă a Alinei Herescu. Acest tip de
scenografie mai presupune oglinzi deformatoare, spații iluminate din interior,
prin neoane, pe scurt, un spațiu vizual fresh,
light, foarte colorat, însuflețit de bași
ori de muzică gravă (tonurile imnice ce acompaniază coborârea din tavan a voalului
alb de nuntă contribuie la configurarea unui moment ce frapează).
Latura simbolică a spectacolului prezintă și elemente ambigue, cel mai
probabil preluate pentru a asigura aspectul en
vogue, dar orice încercare de a le conferi un sens îmi pare riscantă: de
exemplu, măștile (iepurele alb, cimpanzeul). În rest, spectacolul pare să aibă
o construcție geometrică, la milimetru, excelent punctată prin simetriile
scenice și folosirea unor mijloace regizorale care nu dau greș în a face
impresie, printre care cortinele laterale, paralele, albe, jocurile de lumini
etc. Oglinzile sunt acoperite de pânză neagră, anticipând moartea, însă fâșiile
de pânză cad, atunci când încă un personaj moare. Lumea noastră devine una în
care vii și spiritele celor morți coexistă, între cea dintâi și lumea de
dincolo neexistând separarea pe care în mod obișnuit o gândim ca fiind un loc
de graniță (discutabilă e doar alipirea acestei idei la tragedia timpurie a lui
Shakespeare).
Uneori, când actori obișnuiți cu scena, stăpâni pe sine (Sorin Leoveanu) se
lansează în replici ce bruschează, cum ar fi cea prin care doica e numită
”străveche doamnă” sau alte mici inserții în scenariu, te întrebi realmente
dacă e vorba de improvizație actoricească sau totul face parte din ceea ce am
fost preveniți la început că e o adaptare. Trupa de la Teatrul Național
Cluj-Napoca beneficiază de o varietate de tipologii actoricești, reprezentând
caractere umane, folosite în mod cât mai
variat în spectacole.
(Romeo și Julieta de William
Shakespeare, regia: Tudor Lucanu, scenografia: Alina Herescu, muzica: Șerban
Ursachi, coregrafia: Vava Ștefănescu, distribuția: Sânziana Tarța, Matei
Rotaru, Anca Hanu, Sorin Leoveanu, Cornel Răileanu, Ionuț Caras, Adrian Cucu,
Radu Lărgeanu, Ovidiu Crișan, Angelica Nicoară, Irina Wintze, Cătălin Herlo,
Cristian Rigman, Miron Maxim, Diana Buluga, Ruslan Bârlea, Teatrul Național
Cluj-Napoca, 4 octombrie 2016, în cadrul IIC ediția a VI-a).
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/romeo-si-julieta-viziuni-metafizice.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/romeo-si-julieta-viziuni-metafizice.html
photo credit: Nicu Cherciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu