Tatonând inefabilul, regizorul Radu Afrim jonglează pe muchia subtilă
dintre categorii estetice contrastante (sublim-ridicol), situații de viață
debusolante (grave, dar hilare) și stări de spirit delirante (melancolie/ironie).
Fără a lăsa ca vreuna dintre acestea să se instaleze definitiv, construcția
spectaculară din Măcelăria lui Iov le
integrează organic, într-un spectacol de teatru vital, pasional, frisonant. Desfășurării
scenice i se imprimă o coeziune impecabilă, cu o foarte bună sincronizare între
video mapping, coloană sonoră,
interpretare și direcție de scenă. Un singur black-out scurtcircuitează dualitatea
morții și a vieții, amplificând efectul țipătului nefiresc, inuman (laitmotivul
personajului Adei Lupu), asociat cu pictarea ingenioasă de delfini pe
interiorul geamului de la frigider ce-i urmează. Oare cum ar răsuna strigătul unui
delfin (simbolul fragilității conștiente), confruntat cu propria efemeritate?
În ciuda mesajului social al piesei (înghițirea afacerilor micilor
proprietari de economia de piață capitalistă, asociată cu disoluția unei lumi),
având componente morale și aluziv biblice, structura textului este oarecum lirică.
Afrim preia poezia, traducând-o prin sunet și imagine. Grosierul și mizeria
umană sunt filtrate estetic. Hălci de carne iau locul chipului (Ada Lupu), iar
asemănarea e inaccesibilă dintre mormane de oase, carcase de porc, aburi de
alcool, bani. Umanitatea e scoasă la mezat. Jocurile puterii determină
relațiile sociale, viața de familie sau de cuplu. Deznădejdea noului Iov îi
adâncește necredința (boala fetei, moartea soției, trădarea fiului). Explicitările
din piesă sunt generalizate (crizele Fiicei/Ada Lupu nu urmează un parcurs
realist, ci sunt compoziții ingenioase), dizolvate, fără a afecta teatralitatea
actorilor din prim-plan, în atmosfera și backgroundul perspectival.
Semnătura regizorală apare sub forma unor inserturi extratextuale, cu
semnificație metateatrală (”Let’s play!” – anunțând spectacolul ca pe un joc al
regizorului cu actorii și al actorilor cu spectatorii, apoi câteva cadre cu
două dintre prostituate împușcându-se, Horia Veriveș dezamorsând, cu accent
moldav neaoș, energia dramatică acumulată de situația scenică – ”Situația este
gravă, dar nu disperată”). Sunt fracțiuni comice ce fisurează conflictul
dramatic exact în secunda în care jocul actorilor ar putea intra într-un tipar.
Textul e asumat de regizor. Afrim imprimă pe alocuri mărci stilistice personale
– soluții excentrice (accesorii din oase, coarne, peruci), personaje
emblematice (depunătorul insistent de la bancă) –, înlocuiește ghiduș termeni
sau lucrează cu atenție soluții de interpretare, menite să confere replicilor plasticitate.
Introduce songuri și o filmare de efect, proiectată în relief pe decor, centrată
pe personajul ambivalent al Liviei Iorga, raportându-se detașat (satiră cu
prostituatele ca spectatori) la propriul stil (teatru filmic). Două personaje
suprarealiste (clovnii, devenind trei prostituate) sunt jucate de trei actori: Horia
Veriveș și Doru Maftei sunt potriviți pentru travesti, iar Irena Boclincă și
Doru Maftei sunt soliștii unor remixuri de folclor/manea stilizată și hip-hop,
cei trei fiind prezenți cu precădere în momente vocale și de mișcare. Scenele
cu replici și songurile sunt coerent armonizate într-un spectacol fluent, cu
amprente din secvențele anterioare (filmarea distorsionată) în cele curente.
Decorul e mobil, funcțional, esențializat, eficientizând spațiul de joc și
multiplicându-l. Se joacă între cele două corpuri de casă, asimetric decupate sau
în față. Decorul glisează și, odată cu el, mixurile sonore (muzică onirică,
eterică, gotică), dar și rolurile potențate prin ecoul sau amplificarea vocilor,
lumini și video. Comicul candid de la început (fulgere și trăsnete) sau burlescul
celor trei entertaineri lasă loc
treptat tragicului, melancolia insinuându-se tot mai pronunțat, cele două
registre alternând la mică distanță sau suprapunându-se polifonic. Scenele
intercalate, cu modificarea în crescendo a intensității și schimbarea nuanțată
a perspectivei, sunt coerent structurate. Punând replicile pe silent, show-ul ar continua să exprime sensuri
și semnificații reconfigurate audiovideo. Împotriva monotoniei, actorii sunt provocați
înspre o teatralizare în forță și o bună gestionare a propriei corporalități.
Spații goale, fără uși, ferestre ori interior deservesc intrărilor bruște ale
actorilor și scoaterii din scenă a personajelor, facilitând fragmentarea și
ambiguizarea scenariului, evitând melodrama.
Dacă un moment e realist (masa în familie), automat unul sau mai multe
personaje vor avea un comportament neobișnuit (atacurile Fiicei sinistre, dar
magice, suferind de boala "ea nu era de aici", impulsivitatea exacerbată a Fiului/Ionuț Cornilă); dacă teatrul
convențional e ironizat (aducerea scrisorii), cei implicați (prostituatele
ultracolorate) vor denatura situația ostentativ. Dacă un moment este intens
emoțional (nu sentimental), va fi cu atât mai sugestiv cu cât e accentuat
vizual și sonor, în timp ce jocul actorilor e firesc sau nonșalant (discuția
Fiicei cu Mama/Tatiana Ionesi despre plecarea de acasă). Între detașarea și
implicarea spectaculară, se pendulează nuanțat, dar și geometric (distanțe
fizice între personaje, dar apropieri psihologice; poziționarea actorului cu
spatele la spectator, sugerând prin prezență scenică; numele actorilor dau
numele personajelor elaborate, ale căror coarde sufletești vibrează). Relațiile
dintre personaje sunt redate fizic, visceral, paroxistic. Regăsim momente
parodice (Tipa cu cravașa din curea și Fiul), puternice (Fiica și Băiatul de prăvălie/Andrei
Varga – un duo expresiv; Tatăl/Emil Coșeru și Mama – opoziție exasperată versus încuviințare înmărmurită în fața
destinului și a morții) sau intermediare (găsirea și masacrarea fugarilor pentru
bani), într-un dozaj scenic optim.
Carnagiului îi urmează scena împăcării și a reamintirii. Actorii sunt scoși
din roluri, umanizați în cea mai naturală ipostază a lor și se țin de mână, doi
câte doi. Fiica accesează o amintire originară, semn al vindecării, iar
omul/Tatăl își amintește credința în mântuire. Lui Afrim nu-i convine happy-endul
de film american, cu îngeri în carne și oase printre norișori. Imaginea de
fundal (Ada Lupu mânjindu-se de sângele delfinului ucis) închide chintesența
concepției regizorale: boala misterioasă, familia distrusă, averea risipită
sunt consecințele legilor karmice. Eșecul omului nu reprezintă o alegere, ci
rezultatul momentului neprielnic. Imaginea se sincronizează pentru o fracțiune
de secundă cu prim-planul – realul damnat anulează visul salvator. Cu toate
acestea, nu pleci de la spectacol răvășit, ci eliberat.
(Măcelăria lui Iov de Fausto
Paravidino, regia: Radu Afrim, distribuția: Emil Coșeru, Tatiana Ionesi, Ionuț
Cornilă, Ada Lupu, Andrei Varga, Livia Iorga, Brândușa Aciobăniței, Irena
Boclincă, Horia Veriveș, Doru Maftei, scenografia: Irina Moscu, video mapping: Andrei Cozlac, lighting design: Cristian Șimon, univers
sonor: Radu Afrim, sound design:
Adrian Păduraru, versuri songuri: Ada Lupu, premiera pe țară: 25 februarie
2017, Sala Teatru la Cub, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/inefabil-si-sublimare-estetica.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/03/inefabil-si-sublimare-estetica.html
photo credit: Radu Afrim
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu