Inspiră adânc! Expiră! de Ciprian Albu (Editura Sedcom Libris, Iași, 2017) se citește
pe nerăsuflate, în pauza dintre o inspirație și o expirație, fiind scrisă
într-un limbaj accesibil și având un stil colocvial. Cartea este structurată în
șapte capitole și este un roman puzzle, cu o structură labirintică – de oriunde
ai începe lectura, motivele și metaforele se inserează în realul vieții de
provincie cu plimbări în parc și ieșiri la cafenea, în cel de la birou sau al
vieții de cuplu cu mici ritualuri casnice în doi. Poți ajunge astfel, începând
lectura din orice punct al oricărui capitol, în același centru, după cum te
poți la fel de bine pierde printre labirintice enigme (copilul din vis, moartea
misterioasă a Simonei, având cumva legătură cu ritualul broaștelor țestoase de
la malul mării, dar și cu ploaia de meteoriți sau apariția din bucătărie).
Structura labirintică a cărții se reflectă și în conținutul acesteia, forma
se răsfrânge asupra subiectului. Știm că labirintul are un centru (centrul
spiritual sau interiorul sinelui) de găsirea căruia depinde schimbarea sinelui
și a calității vieții. A ajunge în centru echivalează cu o regăsire de sine. Nucleul
cărții îl constituie misterioasa ploaie de meteoriți de la 22:45 care a
schimbat viețile personajelor. Metaforele principale (ploaia de meteoriți,
broaștele țestoase și ritualul de la malul mării) se reiau pe parcursul celor
șapte capitole de realism magic, dar în forme diferite, modificând perspectiva
asupra faptelor, iar intriga devine tot mai intensă.
Realul și fantasticul se întrepătrund. Pe de o parte, cotidianul apăsător
prin previzibilitate (viața de birou, amoruri saturate, bucătăria), iar pe de
altă parte un cotidian ușor misterios (cafeneaua, parcul, băncile, discuțiile
cu Simona) ce face posibilă inserția momentelor fantastice. Elemente realiste,
aparținând cotidianului prozaic fac astfel loc elementelor misterioase,
fantastice, onirice, bizare. O legitate inexplicabilă, karmică poate, leagă
între ele evenimente aparent fără nicio legătură (ca-n exemplul accidentului de
tramvai, prin intermediul căruia se produce o întâlnire esențială între Simona
și Ingrid, ambele afectate în mod straniu de ploaia de meteoriți). Spre
deosebire de proza fantastică a lui Mircea Eliade, unde evenimentele fantastice
aveau o explicație teoretică expusă de vreun personaj, ambiguitatea este
menținută chiar dincolo de finalul cărții, iar fenomenele misterioase nu sunt
explicate.
Protagonistul este disociat între ego și alter-ego (apariția sau
”arătarea”, cum o numește autorul, din bucătărie reprezintă conștiința
protagonistului, umbrele sufletului, remușcarea și regretele). Deși se
subînțelege că există un protagonist, fiecare capitol este construit în jurul
unuia sau al altuia dintre personajele din carte, având o voce narativă proprie
(Adela, Simona, fotograful peisagist etc.). Fiecare capitol se vrea scris din
perspectiva altui personaj, deși pentru cele mai multe situații există un
protagonist, o voce narativă care nu iese la rampă la persoana I ca eu narativ,
însă în spatele căruia, mai mult decât dacă ar fi fost folosită persoana I,
bănuim că e vorba de autorul însuși. Cel puțin în gusturi și pasiuni autorul și
acest ”el” principal al cărții corespund: ambii sunt pasionați de literatura
bună (referința la Un veac de singurătate
de Gabriel García Márquez), de
muzică (autorul a făcut pe Facebook un playlist
cu melodiile menționate în carte; de fiecare dată, piesele sunt sincronizate cu
mesajul profund al autorului în legătură cu subiectele discutate, cum ar fi Nothing really ends care e asociată cu faptul că moartea Simonei este de
fapt o transfigurare), de film și de teatru. Adesea, autorul apelează la
terminologie specifică (slow motion).
Nu doar din acest motiv, dar plecând de aici se recomandă o lectură teatrală a
cărții, urmărind scenariul din imaginație.
Cartea de debut a lui Ciprian Albu se
pretează la dramatizare datorită caracterului vizual în care ni se înfățișează
situațiile și personajele. Situațiile fantastice ce străpung cotidianul anost
sunt de fapt câteva motive (ritualul de malul mării, broaștele țestoase, ploaia
de meteoriți) asumate prin detalii care se rețin în mod vizual (lama cuțitului
care se topea în noaptea când a avut loc misterioasa ploaie de meteoriți, ochii
mari, lucind nefiresc ai broaștelor țestoase la malul mării, intrarea trupului
dezgolit de carapace în apa mării ca și cum ar fi fost transfigurarea unei
prezențe feminine). În același mod, personajele pot fi cu ușurință vizualizate
pentru că sunt creionate esențializat, printr-una sau mai multe trăsături care
le fac reprezentabile în imaginația cititorului: părul negru albăstriu al
Simonei sau rochia mov cu alb, buclele blonde, luminoase, bogate și ondulate
ale Ramonei, silueta zveltă a Adelei, trupul costeliv al lui Grigore, încovoiat
din cauza înălțimii, cu o șuviță de păr bizară pe frunte pe care și-o aranja
încontinuu etc. În același timp, armonizarea realului și a oniricului,
elementele fantastice inserate sunt foarte ofertante în sensul unei puneri în
scenă cu proiecție video sau al unei ecranizări. Totodată, situațiile desprinse
din cotidian și cele indicând o cauzalitate misterioasă, unite de legități de
nepătruns (cum ar fi accidentul ce creează noi apropieri între personaje) sunt
foarte vizuale.
Odată cu lansarea cărții de pe 11 mai 2017, din cadrul Târgului de carte
Librex, a avut loc un spectacol-lectură după capitolul al treilea (”Bănci”), în
interpretarea tinerilor actori Alexandra Paftală și Daniel Onoae, regia și
analiza rostirii scenice: lector univ. dr. Irina Scutariu. Și sper că ofertele
de dramatizare a cărții și de montare a textului nu vor întârzia să apară.
Dana Țabrea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu