sâmbătă, 9 septembrie 2017

Comedia bufă și poezia florilor de portocal



Am vizionat spectacolul Nuntă însângerată în regia lui Andrei Măjeri acum ceva timp și mi-am dat seama că reflectă epoca în care trăim, fiind caracterizate (și spectacolul, și epoca) de refuzul poeziei. Simbolurile la care Lorca face apel sunt concretizate și resemnificate: luna (semnificând cel mai adesea moartea, dar și pe eros) este reprezentată printr-un toreador, care face un cuplu scenic cu dansatoarea de flamenco în rochie roșie (reprezentând moartea, dar și frumusețea). De altfel, majoritatea simbolurilor folosite de Lorca (armele albe, apa, plantele) trimit la ideea de moarte. Într-un mod actualizat, scena de la Craiova este mărginită de apă care nu-i decât opusul apei vieții (granița dintre spectatori și actori, dintre viață și moarte; apa nu reprezintă locul în care personajele se revigorează, ci care dimpotrivă le apropie de tărâmul celălalt). În al doilea rând, florile de portocal ce ornează gradenele simbolizează tot moartea, legătura dintre eros și thanatos, ideea de festin funest. Ploaia de flori de portocal, poate singura tentativă de recuperare a poeziei din spectacol, e contracarată de comedia bufă (mirele însuși are o coroniță din flori de portocal). Lirismul textului iese în evidență, contrastând cu actualizările puternice aruncate la plasă.

În întregul său, spectacolul e o tentativă de a ajunge la o tragedie grotescă actuală, alternând însă elemente clasice cu elemente moderne, tatonând contraste foarte tari.  Fără intenție, o abordare ceva mai convențională (vizibilă din jocul anumitor actori, Mirela Cioabă, Anca Dinu), pe alocuri nu tocmai fericită, alteori în acord cu ideea de tragedie contemporană prin dramatismul exacerbat se îmbină cu una extrem de actuală (vizibilă din reconfigurarea întregului scenariu, terenul de tenis, nunta cu momentul împletirii firelor destinului, gradenele, petrecerea cu sangria și coregrafie neașteptată, hilară, îmbinând elemente diferite, asociind bucuria și drama, fericirea și tristețea, comedia și tragedia). Los Leñadores (Cătălin Miculeasa, Cosmin Rădescu, Dragoș Valentin Măceșanu) sunt atât trupă de dans, cât și elemente ale destinului, martori nevăzuți ai anumitor scene, vestitori etc.). Simetric, slujitoarele (Haricleea Nicolau, Corina Druc, Costinela Ungureanu) sunt în același timp parcele. Respingerea poeziei la care mă refeream la început se reflectă într-o anumită neutralitate a jocului anumitor actori. Chiar dacă alții performează pe sound patetic (melodii spaniole). S-ar fi putut lucra în direcția unei mai mari distanțări față de rol, comedia fiind mijloacele prin care acest lucru este deja realizat (Ștefan Cepoi, Monica Ardeleanu).

Prin modul în care s-a ales distribuția în rolurile titulare (Raluca Păun, Claudiu Mihail), protagonist devine cuplul secundar (Romanița Ionescu, Alex Calangiu). Raluca Păun ar putea juca mai natural, am senzația că uneori joacă o mironosiță (a nu se citi ”ca o”). Claudiu Mihail este foarte relaxat și improvizează destul de mult, în special în momentele de dans. În schimb, cuplul Romanița Ionescu-Alex Calangiu e senzațional atât în momentele de actorie, cât mai ales în cele de mișcare scenică. Prin atitudine și postură corporală, Romanița Ionescu exprimă îndârjire, dar și foarte multă delicatețe, dublată de brutalitate (un act reflex prin care personajul răspunde atunci când se simte respins de partener). Foarte sugestivă pentru suferința, pentru perplexitatea și neputința resimțite, fiind confruntată cu o situație imposibil de schimbat, în ciuda eforturilor zadarnice, este mostra de teatru coregrafic fizic. Expresivitatea corporală nu e una comună, ci spasmodică, Romanița Ionescu controlându-și mușchii abdominali, dar și musculatura brațelor. Prin controlarea mușchilor faciali și reprimarea plânsului sau prin râsul convulsiv, actrița construiește suferința femeii pasionale, căreia soțul nu îi împărtășește dragostea într-un mod în același timp artistic și credibil. Trecerile de la ingenuitate la vulgaritate (exprimând durerea personajului prin pasiunea, violența, dar și fragilitatea acestuia) probează o actriță complexă.  

Apreciez mult la nivel tehnic valorificarea spațiului scenic, intrarea și ieșirea actorilor se face prin 6 locuri diferite, spectacolul e fluent fără black-out. Mi se pare extrem de dificil să reușești să montezi la sala mare de la teatrul craiovean pentru că scena e într-adevăr mare, iar sala foarte încăpătoare; prin urmare, dacă spectacolul nu trebuie neapărat să umple scena fizic, trebuie măcar să o folosească inteligent și să fie suficient de vizibil pentru că, repet, sala e enormă.



(Nuntă însângerată de F.G. Lorca, regia: Andrei Măjeri, asistent de regie: Adina Lazăr, decor și costume: Irina Chirilă, coregrafia: Flavia Giurgiu, muzica: Katalin Incze, Mirela Cioabă, Raluca Păun, Alex Calangiu, Claudiu Mihail, Adrian Andone, Romanița Ionescu, Gabriela Baciu, Anca Dinu, Monica Ardeleanu, Ștefan Cepoi, Corina Druc, Costinela Ungureanu, Haricleea Nicolau, Dragoș Măceșanu, Cosmin Rădescu, Cătălin Miculeasa, premiera: 26 februarie 2017, Sala Amza Pellea a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova)


Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.ro/2017/09/comedia-bufa-si-poezia-florilor-de.html


foto credit: Albert Dobrin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu