Uneori, o persoană poate deține suficiente titluri și funcții într-un
domeniu astfel încât să ajungă să controleze respectivul domeniu. Așa s-a
întâmplat cu medicul ortoped pediatru Gheorghe Burnei care a experimentat
intervenții chirurgicale și implanturi nerecomandate pentru afecțiunile
pacienților săi. În decembrie 2016, a fost arestat la domiciliu, iar în august
2017 i s-a retras dreptul de a opera în spitalele de stat din România. Luiza
Vasiliu a realizat ample investigații despre cazurile de malpraxis și modul în
care medicul a încălcat deontologia profesională și a publicat rezultatele
investigațiilor sub forma unor articole pe site-ul casajurnalistului.ro.
În spectacolul lui Bogdan Georgescu se face aluzie la cazul Amirei, o
fetiță operată de 11 ori, deoarece prima dată s-a intervenit chirurgical abuziv
pentru a-i corecta luxația congenitală de șold, ajungând la vârsta adolescenței
să nu se mai poată ridica din pat. În al doilea rând, cazul Andreei, fetița de
opt ani care a murit pe masa de operație, deoarece, conform investigațiilor
realizate de Luiza Vasiliu, medicul a supralicitat metoda de intervenție
chirurgicală pentru scolioză, aceasta fiind contraindicată în amiotrofia spinală,
afecțiune de care suferea copilul. Din cauza neglijenței, particule de grăsime
au ajuns în sânge și la plămâni, iar un șurub ce trebuia să-i prindă o tijă de
vertebră, în măduva spinării. Fetița moare de embolie pulmonară, iar medicul
continuă să își admire arta. Oamenii sunt folosiți de parcă ar fi cobai și
tratați ca mijloace pentru experimentele medicului, neținându-se cont de
riscuri. Cazul Andreei constituie intriga de fundal a întregului spectacol.
Diferența dintre peșterile din care am ieșit și lumea actuală constă în
cosmetizarea primitivismului. De aceea, se optează scenografic pentru un salon
de înfrumusețare (coafor, cosmetică, manichiură, masaj, machiaj). Șase actrițe
și un actor își schimbă în permanență locul, rolurile și pantofii, punându-se
rând pe rând în pielea celuilalt (putting
themselves in somebody else’s shoes), finalul insistând foarte mult pe
ideea de empatizare cu situația altcuiva, o calitate care cam lipsește
românului. În cele mai multe dintre momente, deși perspectiva din care actorii
privesc lucrurile se schimbă odată cu rolul personajului interpretat (client,
coafeză, manichiuristă etc.), ca performeri, fiecare dintre cei șapte păstrează
ceva din personalitatea omului, un mod particular de a privi problemele și de a
se raporta la acestea. Prin modul în care regizorul își alege distribuția (șase
fete și un băiat) și prin felul în care îi trece pe cei șapte prin diversele
posturi de rol, orice prejudecată este anticipată și eliminată. Prilej pentru a
remarca multitudinea de prejudecăți din modul de a gândi al românului,
comparativ cu oamenii din Occident. Mai mult, discuțiile care survin îi
surprind la vedere pe fiecare dintre cei șapte ca fiind implicat în una sau
alta dintre situațiile descrise sau în unele similare celor aduse în vizor.
Șapte scene evoluează pe două planuri în salonul de înfrumusețare, bârfă și
small talk. Această lume măruntă
reflectă mentalitatea de judecător universal a românului, în realitate
împătimit de bârfe mondene. În prim-plan, se deschid discuții mărunte plecând
de la un termen-cheie pentru fiecare scenă (curvă, amant, carne, relație
deschisă, doctor, bărbat, putere), tatonând doar tema de fond. În plan secund, chestiunea
malpraxisului e urmărită aluziv, făcându-se apel la alte referințe din cariera
doctorului Burnei sau a altor medici, până ce cazul Andreei este adus în
prim-planul discuției (scenele 5-7).
Foarte multe minisubiecte străbat discuțiile, probând ideea de cosmetizare
a barbariei (cordeluța, swing, albire
anală etc.). De la violarea intimității sau relații extraconjugale, la
etichetarea oamenilor sau a mărfurilor, apoi la educația sexuală și Legea
inocenței, la rețelele de socializare, traume și violuri, discuțiile converg
înspre moartea Andreei care umanizează spațiul uman de joc prin capacitatea de compasiune
manifestată de protagoniste, acestea unindu-se într-un ultim gest de
solidarizare cu soarta copilului (”Ne avem una pe alta”). Imnul României
instrumental ne duce cu gândul la faptul că situația medicilor care se
îmbogățesc de pe urma ignoranței și a disperării pacienților este vizată în
primul rând. Ajungându-se la tot felul de extreme (cum e cazul doctorului
Burnei) care în Occident sunt mai rapid reperate și taxate mult mai drastic.
Spectacolul încheie trilogia intitulată ”Cât de departe suntem de peșterile
din care am ieșit?”. Poate mai mult decât anterior, în oricare dintre celelalte
spectacole, impresia că ancheta e încă în curs (în momentul premierei nu se
dăduse verdictul în cazul doctorului Burnei) și că scenele se construiesc pe
măsură ce spectatorul însuși meditează asupra lucrurilor (foarte utilă în acest
sens fiind schimbarea rolurilor în semiobscuritate) este foarte puternică. Ceea
ce nu exclude profesionalismul și exactitatea milimetrică din modul în care
scenele sunt lucrate și legate.
(Mal/Praxis, un spectacol de
Bogdan Georgescu, manager proiect: Claudia Domnicar, grafică: Dan Perjovschi,
distribuția: Codruța Vasiu, Cristina Ragos, Ștefania Marola, Cristina Blaga,
Alexandra Gavrilov, Alexandra Spătărelu, Raj-Alexandru Udrea, sunet: Bogdan
Ropcean, lumini: Dorin Părău, asistent management: Maria Popovici, mulțumiri
speciale aduse Luizei Vasiliu, Teatrul Național ”Radu Stanca” Sibiu, prezentat
în premieră în cadrul FITS 2017)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/09/malpraxis-in-somebody-elses-shoes.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/09/malpraxis-in-somebody-elses-shoes.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu