Nevoile actuale ale publicului se îndreaptă fie spre componenta socială,
fie spre componenta documentară a teatrului. Faptul că publicul cultivat, atras de textul de pe afiș, eventual
neglijând regia alege piesa de teatru pentru autorul ei dramatic ține de trecut.
Tot de un trecut ceva mai apropiat ține actul critic ca activitate de
confruntare a viziunii regizorale cu textul dramaturgului. Noile modalități teatrale
(devised theatre, verbatim, obținerea rolului din
improvizație actoricească, spectacolul ca work
in progress) merg în paralel cu dezvoltarea noilor estetici digitale și cu noile
media video și sociale. FITPTI 2017 (ediția intitulată Orizonturi) întâlnește aceste așteptări și nevoi ale publicului
contemporan.
Cele trei propuneri ce prefațează și deschid festivalul (prologul – spectacolul
companiei Bread and Puppet Theater din SUA, fondată de Peter Schumann, Basic Byebye Cantastoria Extravaganza, performance-ul
itinerant Harta Senzorială a Iașului,
un proiect inedit la care se poate participa aproape în fiecare zi de festival,
parte a showcase-ului propus de
Teatrul Luceafărul pentru acest an, o călătorie senzorială și o incursiune
ghidată de un actor în istoria culturală a orașului Iași și expoziția Selfie
Automaton, care a reprezentat România în 2016 la Bienala de Arhitectură de
la Veneția) reflectă nevoia de informare sociopolitică și istorică a
spectatorului de astăzi. Toate cele trei evenimente din introducerea festivalului
fac apel la senzorialitate și implică activ spectatorul.
Proiectul Harta Senzorială a Iașului (concept și coordonare
artistică: Cristina Modreanu) e rezultatul unei documentări intense ce înscrie
Iașul pe harta României și a Europei, conferindu-i identitatea pe care fiecare
participant o descoperă: un oraș cu o istorie vie, vizibilă prin mărturiile
trecutului (trepte, ziduri, fresce, tuneluri subterane), francofon și având o
puternică identitate evreiască. Harta rememorării trecutului a reunit trei
obiective turistice (Casa Burchi-Zmeu, Sinagoga Merarilor și casa în care a
locuit Charlotte Sibi), creând momente frisonante prin prestația performerului
(George Cocoș/Dragoș Maftei), proiecțiile video, prezența fantomei de epocă (Ioana
Iordache/Elena Zmucilă), relatările despre Pogromul de la Iași. Suntem
provocați senzorial să privim urmele trecutului, să mirosim, deosebind nu doar
vizual, ci și olfactiv monumentele istorice recent renovate de cele ce
păstrează amprenta istoriei, să gustăm mere, să luăm contact nu doar vizual, ci
și tactil cu fotografii vechi, să-l ascultăm pe ghidul performativ.
Dacă prin proiectul Harta Senzorială,
se rescrie istoria Iașului în memoria afectivă a locuitorilor orașului, aducând
trupa Bread and Puppet Theater la Iași, ”se scrie istorie teatrală la Iași”,
așa cum s-a exprimat doamna Oltița Cîntec, directorul festivalului, într-un
interviu. Trupa din SUA practică un teatru social-politic, îndreptat în modul
cel mai cinic împotriva capitalismului. Basic
Byebye Cantastoria Extravaganza se constituie din cinci povești cântate și
ilustrate (cantastoria), fiecare având
un rol bine determinat în protestele americanilor, militând pentru dezarmare
nucleară (The Foot, 1982), împotriva
invadării Irakului de către SUA și a intervențiilor armate din Orientul
Mijlociu (Fire, 1991 și 2014), contra
acțiunilor de distrugere a Yemenului și Siriei (TINA, 2016), criticând economia și politica Statelor Unite (Post Apocalypse for ¾ Empire, 2017) și
pentru un partid utopic ”posibilitarianist” ca opoziție la capitalism,
consumism și arme nucleare (Form the
Possibilitarian Arsenal of Belligerent Slogans, 2017). Chiar și
”cantastoriile” mai puțin recente sunt încă performate, conform crezului art is news that stays news.
Adresându-se cu precădere simțului vizual și celui auditiv, dar și celui
gustativ (împărțirea pâinii de fermă), făcând astfel apel la senzorialitate trupa
americană asociază muzica, mișcarea scenică, interpretarea în sensul comicului
buf, ludic și repetitiv (accentuând anumite cuvinte) și pânzele pictate sau
desenele în cerneală (o artă naivă, dar foarte ingenioasă, cu valoare estetică,
inspirată de lucrări religioase renascentiste sau de gravurile în lemn timpurii
ale lui Dürer. Prin interpretare instrumentală și vocal-recitativă performantă,
imagine și manevrarea unei recuzite rudimentare, dar de efect (o sticlă de
plastic strânsă cu palma poate reda sunetul flăcărilor, un furtun rotit poate
simula vertijul societății consumiste, iar o găleată oarecare poate sugera
mizeria din spatele glam-ului afișat
de capitalism). Sunetul, imaginea și mijloacele scenice simple facilitează
traseul dintre emitent și receptor, care până la urmă sunt unul și același,
doar că într-un mod direct și percutant mesajul trebuie să-l trezească pe cel
din urmă din amorțire. De aceea, ”teatrul este un teatru de război”, militând
pentru schimbare. La final, am gustat pâinea de secară, trecând de o ușă și
asociindu-ne comunității ”posibilitarianiste”.
Expoziția Selfie Automaton
reprezintă pentru vizitatori un prilej de a-și face selfie-uri cu marionetele de lemn sau în postura celui ce le
manevrează din umbră. Se are în vedere caracterul arhitectural al firii umane, ceea
ce se petrece în interiorul pereților unei case, marionetele fiind legate între
ele și efectuând o anumită mișcare atunci când sunt acționate de cineva din
public. Atunci caracterul ascuns al oamenilor începe să prindă viață la
”personajele” centrale (impulsivitate, distracție și distragere prin alcool și fumat,
bârfă, ipocrizie, aroganță, agresivitate, lașitate, acțiunea de a arăta cu
degetul, incriminându-l pe celălalt, cea de a trage cu urechea, nerespectând
intimitatea celuilalt, flecăreală, indiferență, absența comunicării). Dar devin
evidente și solidaritatea, visurile, dorințele sau speranța oamenilor,
simbolizate de elementele laterale. Emblematică pentru natura umană beligerantă
rămâne construcția acționată prin manivelă, exprimând o scenă cu două marionete
care se lovesc reciproc.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/10/implicare-apartenenta-sociopolitica-si.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/10/implicare-apartenenta-sociopolitica-si.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu