Luând ca punct de reper un caz real, autorul generalizează în ceea ce
privește situațiile și psihologia personajelor. Yannis Mavritsakis identifică
motivele care stau la baza dorinței (frica, mila, grija). Piesa de teatru se
construiește în jurul unor motive universale ale literaturii sau psihanalizei (modelul
tatălui pentru fiu, complexul lui Oedip în cazul relației mamă-fiu sau tată-fiică).
De aceea, fantoma tatălui lui Wolfgang este prezentă, având o înrâurire foarte
mare asupra misoginiei fiului, iar relația sa cu mama este incertă (Wolfgang își
reprimă sentimentele, ținând-o la distanță). Tot de aceea, mama Fabianei nu e
pentru dramaturg mai mult decât o prezență textuală (Afrim o va transforma în
personaj). Sub multe aspecte acest text trimite la Hamlet. Însă Afrim nu preia originea culturală a textului, după cum
nu uzează de o privire de documentarist atunci când tratează subiectul. Dacă
Mavritsakis generalizează, el particularizează. Dat fiind că Afrim este un
regizor intuitiv, plastic, concret.
Wolfgang este un spectacol filmic. Inserțiile cu actorii în
spațiul spectatorilor nu sunt momente de interacțiune cu publicul, ci au un rol
și o funcție precisă în structura cinematografică a întregului spectacol. De exemplu,
momentul căutării Fabianei cu lanternele are forța unor secvențe 3D, iar momentul
muzical retro este un flashback. Nu
numai că Afrim transformă verbigerația personajelor în dinamică scenică, ci
conduce întregul demers regizoral înspre realizarea unui film la scenă
deschisă. Dintre momentele sau procedeele relevante aș aminti sirena de poliție,
flash-urile fotografilor sau momentul în care Wolfgang simulează un câmp de
luptă. Efectul filmic e creat prin sunete amplificate, flash-uri, jocuri de
lumini sau mișcare scenică. Fără ca regizorul să dubleze jocul dramatic al actorilor
prin proiecție video. Mai mult, regizorul identifică și ironizează clișee
cinematografice.
Personajele sunt dezumanizate, sunt oamenii din dulapuri, morți vii
(spirite ce nu se deosebesc prin nimic de călătorii ce agonizează în lume). În schimb,
parcă dintr-un efort aproape nefiresc de reumanizare a acestei lumi jocul actorilor
este foarte vital. Cătălina Bălălău (Fabiana) face o compoziție remarcabilă în
fetița insipidă pe care alegerea arbitrară a lui Wolfgang și obsesia lui (”Sunt
cu ochii pe tine…”) o disting de toți ceilalți. Evoluția de la fetiță la femeie
este foarte bine redată, cu menținerea psihologiei de copil, în ciuda
modificărilor de fizionomie și corporale, din cauza izolării și absenței unei
maturizări reale. Florin Hrițcu (Wolfgang) are excelente abilități de mișcare
scenică (momentul săpării refugiului redat exclusiv prin mijloace coregrafice)
și reale șanse de dezvoltare artistică. Nu lipsesc compozițiile accentuate
tipic afrimiene – mama lui Wolfgang (Loredana Grigoriu), nici transsexualii (Bijutierul/Valentin
Florea). Femeia (Cristina Mihăilescu) pare o compoziție de dată mai recentă
pentru crearea căreia detaliile vestimentare, gesturile și jocurile de cuvinte
sunt indispensabile. Tot inspirat de generația Z pare și prietenul lui Wolfgang
(Emanuel Becheru), un fel de rapper cu accent gipsy, la început ușor
transsexual, iar la final cu o mustață detectivistică. Mircea Postelnicu și
Sabina Brândușe (tatăl și mama Fabianei) au roluri curate, psihologice, foarte
atent lucrate în ceea ce privește detaliile (gesturi, voce, mișcare). Afrim introduce
personajul Sabinei Brândușe pentru a recontextualiza povestea (familia disfuncțională din cauza
unei mame denaturate). Monologul de la întâlnirea Alcoolicilor Anonimi trimite
ironic la un pasaj de filmografie de duzină și este totodată o mostră de
teatralitate excelent construită și consumată scenic. Fantoma tatălui (Andrei
Merchea-Zapotoțki) alias ”King Merchea” aka ”Regele popcorn-ului
pop rock-ului” nu e doar un personaj,
personajul care-și educă fiul în așa fel încât să-l răzbune pentru că a lăsat garda
jos în fața unei femei, ci încearcă să surprindă ironic cultul idolilor în
industria muzicală. Este un rol de compoziție (un trandafir chinezesc roșu în
părul negru pudrat și un chip vopsit excesiv în alb) care țintește în cultura
de masă și în capacitatea acesteia de a se reproduce pe diferite niveluri,
toate kitsch. Personajul este haios,
dar și iritant. Scopul personajelor afrimiene nu e acela de a plăcea, ci de a atrage
atenția, plasând în gesturile, replicile și mișcarea personajelor sale mici
oglinzi (cioburile unui univers comun) în care spectatorii au ocazia să se
regăsească.
Decorul, indicând viața lipsită de autenticitate, e format din spații
închise pentru oamenii din dulapuri (mașină de spălat, frigider, aragaz, sicriu
de sticlă, portbagajul mașinii) dintr-o lume intermediară, un fel de peșteră
platoniciană (imaginea cu trunchiurile de copac planează în partea superioară a
scenei, fără a li se vedea nici coroana și nici rădăcinile), unde un reflector
ține loc de soare, iar florile și iarba artificiale sfidează însăși noțiunea de
”gard viu”. Animalele împăiate contribuie la atmosfera irespirabilă (nutrie, păun).
La acestea se adaugă animalele despre care se cântă (căprioare) sau se vorbește
(papagal, maimuță), pe care le putem contempla la grădina zoologică. Animalele
sunt prilejul mărturisirii degradării și a dezumanizării. Un ușor sentiment de
teamă când ajungi în fața leilor și cel de milă când treci pe lângă căprioara speriată
sunt suficiente pentru a realiza că teatrul antic nu era mai mult decât o
experiență la zoo astăzi. Spiritul modern s-a rafinat, iar omului i-a devenit
imposibil să fie fericit. Wolfgang
arată cum scopul teatrului contemporan nu este catharsisul. Ci edificarea,
înțelegerea motivelor propriilor experiențe și trăiri. Cam ceea ce se petrece în
ultima secvență de o nespusă tandrețe (Fabiana îl iartă pe Wolfgang care a
murit la fel ca tatăl său), jonglând pe muchia fragilă dintre viață și moarte.
(Wolfgang de Yannis Mavritsakis, traducere:
Doru Mareș, adaptarea și regia: Radu Afrim, distribuția: Cătălina Bălălău,
Florin Hrițcu, Andrei Merchea-Zapotoțki, Mircea Postelnicu, Loredana Grigoriu,
Emanuel Becheru, Cristina Mihăilescu, Valentin Florea, Sabina Brândușe, decor:
Romulus Boicu, costume: Erika Márton, Teatrul Tineretului Piatra Neamț, prezentat în FITPTI,
11 octombrie 2017)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/10/wolfgang-filmic-si-edificare.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/10/wolfgang-filmic-si-edificare.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu