Așa cum notam cândva că orice teatru din țară merită o analiză a specificului
său, raportat la comunitatea căreia i se adresează (și eu am încercat câteva
demersuri în acest sens), observ acum că, din ce în ce mai mult, curatorii ori
regizorii realizează investigații despre viața dintr-o comunitate sau alta,
concretizate în demersuri de ordin spectacular. Unul dintre acestea îi aparține
regizoarei Carmen Lidia Vidu și ia în considerare comunitatea din Sfântu Gheorghe.
Demersul face parte dintr-un proiect mai vast de explorare a orașelor din
România, având o miză socială declarată (proiectul se vrea ancorat în istoria
recentă și în evenimentele care ne-au marcat, prezentând biografia câtorva
actori din copilărie și până în prezent, trecând în revistă pasaje cruciale de
istorie recentă, dar punctând și detalii cu valoare sentimentală pentru actori,
fără semnificație generală). Jurnal de
România. Sfântu Gheorghe a avut premiera anul acesta, la sfârșitul lui septembrie
după Jurnal
de România. Constanța care-a avut premiera la începutul lui martie, tot
anul acesta. Ambele spectacole s-au jucat cu succes la Viena la sfârșitul lunii
noiembrie.
Și actorii sunt oameni este, cred, unul dintre conceptele tari ale proiectului.
Actorii intră în scenă și vorbesc despre experiențe din viața ori cariera lor
care îi apropie de comunitatea căreia i se adresează ca artiști. Ei nu ezită să
își expună fragilitatea: câteva kilograme în plus, nevrozele, eșecurile
sentimentale, depășirea complexului figurii paterne de succes etc. Fiecare vine
cu propria viziune și cu propria raportare la lume și se distinge prin crezuri
și convingeri. Astfel, Ioana Alexandrina Costea a învățat că în viață trebuie
să ai răbdare, iar Ion Fiscuteanu Jr. consideră că cel mai important lucru,
care ar trebui să ne ghideze în viață, este dragostea față de oameni. Orice
informație despre biografiile artistice ale actorilor este folosită pentru a
crea un moment de spectacol (de pildă, Ioana Alexandrina Costea a făcut în
copilărie gimnastică ritmică). Un copac vechi de sute de ani, o plimbare la
marginea orașului sau prin piață, o ieșire cu colegii sunt prilejuri pentru
a-și prezenta hobby-urile și modurile în care aleg să își reîncarce bateriile
în timpul liber. În același timp, actorii
formează o gașcă (deși provin din zone diferite ale țării, au rămas în Sfântu
Gheorghe pentru coeziunea trupei) integrată
în comunitatea locală, intrând frecvent în legătură cu orașul și cu
oamenii. Se implică activ și își spun părerea răspicat cu privire la deciziile
Consiliului Local, la arhitectura orașului și la orice altceva consideră că ar
trebui schimbat.
Mărturisirile sunt însoțite de proiectarea de imagini din arhiva personală,
semnificative pentru biografia actorilor și alternează cu inserții video sau
momente coregrafice. De fiecare dată, numele compozitorilor sau ai realizatorilor
filmulețelor sunt comunicate publicului. Se lucrează cu genericul la vedere și
cu prezentări haioase ale momentelor din spectacol, comentariile fiind
proiectate. Maniera nondiscursivă, neriguroasă, aparent aleatorie de reunire a
momentelor conferă spectacolului un caracter atipic, experimental. S-a spus
despre spectacol că ar fi o formă de confesiune teatrală, însă e prea teatral
pentru a fi întru totul confesiv și prea natural pentru a fi pe deplin teatral.
Sub semnul acestui paradox, se evidențiază aptitudinile și potențialul
extraordinar al actorilor de la Teatrul ”Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe
(Sebastian Marina încheie spectacolul cu un moment la chitară și se descurcă foarte
bine, chiar dacă a învățat să cânte la acest instrument special pentru respectivul
moment). La limita dintre actor și performer, actorii se joacă pe sine, fără a
renunța la teatralitate, creând punți înspre spectator prin detaliile
biografice prezentate (unii spectatori s-ar putea regăsi în anumite pasaje din
viața actorilor sau în crezurile lor). Proiectul este ideal pentru a cunoaște
latura umană a câtorva actori renumiți de la un teatru din România (în fiecare
dintre primele două spectacole din cadrul proiectului evoluează șase actori).
În același timp, este util pentru a prezenta comunitățile din România în
Occident, alegând această modalitate aparte (prin intermediul vieții actorilor,
iar nu redând viața altcuiva, a oamenilor din cadrul comunității, cum s-ar
proceda într-un spectacol tipic de teatru social).
Am poposit cândva într-un oraș mic, într-o margine de Românie, iar acolo am
intrat în vorbă cu un om pe care îl rugasem să îmi indice drumul înspre un obiectiv
turistic. Din vorbă în vorbă, deplorând starea de degradare în care fuseseră
lăsate monumentele istorice, omul mi-a spus: ”Știți, la noi s-a cam luat
timpul, cum se zice”. Ceea ce voia omul să zică era că timpul a stat în loc.
Despre această senzație de scurgere mai lentă a timpului vorbesc și actorii din
Sfântu Gheorghe. De această dată însă într-un sens pozitiv, referindu-se la
avantajele de a trăi altfel decât în ritmul amețitor al secolului vitezei. E
cert că trăim într-o societate dinamică, în permanentă schimbare și că trebuie
să luăm atitudine față de tot ceea ce ni se întâmplă în vârtejul vieții. În
acest sens, acționează teatrul social. Totodată, teatrul asigură un moment de
tihnă, de evadare din timpul cotidian.
(Jurnal de România. Sfântu Gheorghe,
regia și scenariul: Carmen Lidia Vidu, cu Sebastian Marina, Daniel Rizea, Ioana
Alexandrina Costea, Ion Fiscuteanu Jr, Elena Popa, Costi Apostol, foto/video:
Vetró Baji, Levente Vargyasi, muzica: Luiza Zan, Kónya Ütő Bence, costume:
Raluca Alexandrescu, Teatrul ”Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, prezentat în
Festivalul de Teatru din Piatra Neamț, 18 noiembrie 2017)
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/12/despre-romania-cu-si-despre-actori.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/12/despre-romania-cu-si-despre-actori.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu