Gianina Cărbunariu este singurul regizor român care a făcut de-a lungul
timpului dovada unui demers teoretic serios pentru justificarea demersului ei
artistic. Și aici nu mă refer atât la activitatea de documentare care precede producerea
unui spectacol sau la transpunerea cercetării în act artistic, cât la faptul că
Gianina Cărbunariu a scris în același timp studii prin care își explicitează activitatea
de regizor și dramaturg.
Un exemplu sugestiv ar fi studiul apărut în nr. 17 (1) din 2012 al revistei
Scena.ro care se referă la unul
dintre primele spectacole prin care regizoarea începea să investigheze trecutul
recent, punând întrebări incomode prin intermediul discursului spectacular. Este
vorba despre X mm din Y km. Printr-un
parcurs genealogic, regizoarea încearcă să descopere, după cum ea însăși
mărturisește, mecanismul prin care au fost construite dosarele Securității. Investigația
realizată de regizoare ca parte a activității de documentare pentru spectacol e
demnă de un arheolog. Întrebările de la care pleacă în cercetarea sa sunt cele
ale unui istoric care încearcă să reconstituie trecutul recent din datele pe
care le are la dispoziție în prezent – ”Primele întrebări care au apărut în
timpul documentării au fost: sunt dosarele Securității documente ce ne-ar putea
ajuta să înțelegem trecutul? Este totuși această arhivă o
mostră din care am putea surprinde acel mecanism ce a împletit realitatea cu
ficțiunea? Cum ne raportăm astăzi la această moștenire? Cât de prezent este
acest trecut recent?”.
Toate spectacolele sale ulterioare par să țină seama de faptul că
reprezintă încercări de a răspunde la asemenea întrebări. Dintre piesele pe
care le-a scris și spectacolele pe care le-a regizat, la care m-am referit la
lungul timpului în detaliu, aș vrea să amintesc doar câteva: Tipografic majuscul (Teatrul Odeon, 2013),
Solitaritate (Teatrul Național ”Radu
Stanca” Sibiu, 2013), De vânzare
(Teatrul Odeon, 2014), Oameni obișnuiți,
Teatrul Național ”Radu Stanca” Sibiu,
2016), Vorbiți tăcere?, Teatrul Național ”Radu Stanca” Sibiu, 2017) etc. Nevoia de înțelege trecutul recent transformă
toate aceste piese și demersuri scenice în demersuri hermeneutice, folosind
instrumentele spectacolului. Nu avem la dispoziție o sită care să filtreze
realitatea pură de ficțiune, de aceea spectacolele Gianinei Cărbunariu vor
îmbina inevitabil prezentarea scenică a faptelor cu redarea unor acțiuni
ficționale, actorii fiind de fiecare dată foarte dramatici. Trecutul viu sau
trecutul încapsulat în prezent asupra cărora s-au întrebat filosofii istoriei
pare să fi atras și atenția regizoarei interesate nu doar de urmele trecutului
în prezent, ci de supraviețuirea într-o formă sau a alta a trecutului în
prezent, mai exact de ceea ce supraviețuiește din trecut și poartă un mesaj
înspre prezent. În ce măsură investigarea trecutului îmi spune ceva despre
viața mea în lumea prezentă a reprezentat o constantă a teatrului Gianinei
Cărbunariu.
Însuși faptul că regizoarea își scrie singură textele, ca să nu mai vorbim
de documentarea prealabilă sau de capacitatea de a elabora articole teoretice
despre munca sa, explicitându-și crezurile artistice, modul de lucru, dar
atingând și idei care vizează istoriografia sau alte domenii umaniste, mai
departe faptul că majoritatea spectacolelor au fost elaborate în urma unor
invitații venind din partea unor festivaluri de prestigiu din străinătate (cum
ar fi Festival d’Avignon) demonstrează că e o personalitate aparte în lumea
teatrală de la noi, distingându-se de la distanță. Teatrul nu se împarte în
teatru de artă și teatru documentar, ci teatrul poate să fie sau să nu fie
racordat la prezent. Cel puțin în ultimul timp, Gianina Cărbunariu a pus prin
ceea ce face punctul pe i în această
privință. De multe ori a insistat că nu dorește ca teatrul ei să rămână închis în formula teatrului
documentar. Și iată că spectacolele cele mai recente ale Gianinei Cărbunariu
sunt mai mult decât teatru documentar, construind pasaje extraspectaculare şi
metaspectaculare cu actori dramatici și având valoare estetică, de fiecare dată
căutând ca miezul problematic abordat să fie actual, astfel încât spectatorul să
devină actant.
În prezent, regizorul și dramaturgul Gianina Cărbunariu este managerul
Teatrului Tineretului din Piatra Neamț. Am participat la Festivalul de Teatru
din Piatra Neamț de anul acesta și am remarcat cât de în serios și-a luat în
primire menirea de a face ceva pentru comunitate. Aduce regizori de primă mână
pentru a monta, angajează actori tineri și entuziaști care să mențină viu
spiritul teatrului (așa cum reiese și din melodia festivalului – ”tânăr, activ,
experimental și inovativ…”), invită în festival trupe ce corespund profilului
festivalului, organizează discuții după fiecare spectacol din festival, unde
spectatorii pot interacționa cu artiștii. Actorii și spectatorii își schimbă
rolurile, cei dintâi intervievând spectatorii, înregistrând mărturiile mai interesante
și prezentându-le în fragmente ce însoțesc fotografii cu actorii-intervievatori
și spectatorii intervievați din expoziția prezentă în foaierul teatrului.
Regizor, dramaturg, manager de teatru, teoreticianul propriilor idei, nu în
ultimul rând, Gianina Cărbunariu se prezintă pe sine ca un cetățean activ care
aduce problemele comunității pe scenă, apropiind comunitatea de teatru, în
încercarea de a găsi soluții împreună, într-un pendul fructuos între etic și
estetic.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/02/despre-regizori-vazuti-de-ei-insisi-ii.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/02/despre-regizori-vazuti-de-ei-insisi-ii.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu