sâmbătă, 17 februarie 2018

Mais où sont les neiges d’antan?



Cu rădăcini în la belle époque a Ateneului, marcată de personalitatea și spiritul boem al lui Benoit Vitse (2003-2008) și nenumărate colaborări cu Ateneul de-a lungul timpului, Ovidiu Ivan are formație de actor și este în prezent student la regie în anul II. Ca actor, s-a dezvoltat înspre zone pe care le accesează neașteptat de convingător (spectacol de teatru coregrafic, storytelling în spectacol pentru copii, teatru-emoție), fiind capabil să se plieze dramatic și emoțional astfel încât să exprime stări de spirit contrastante, având o capacitate uimitoare de modulare a vocii și abilități de construcție de personaj (Noaptea dinaintea pădurilor, regia: Cristi Avram, 2015). Ca tânăr regizor, a evoluat de la ”călătoria inconsecventă spre debut” (Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită de un saxofonist, 2012) când îi reproșam realismul insuficient rafinat prin poezie ori sugestie, dar apreciam simplitatea, candoarea gesturilor și profunzimea ideilor puse-n joc, la Undeva, aproape, 2014, o alegere de text complexă, simplificată pentru conceperea unui spectacol de cafenea, în doi actori care interpretează personaje multiple, cu roluri de compoziție, dar și partituri veridice.

Éram și Éra e o premieră de Valentine’s Day când mi-am permis să îmi dau jos lornionul critic și să mă bucur de un spectacol încântător. Ovidiu Ivan adaptează ”Zăpezile de altădată” de Dumitru Solomon la era tehnologică (gadgeturi, Skype, Counter-Strike), consumeristă (rochii, pantofi, parfumuri) și corporatistă (traininguri, team building-uri, gathering-uri). Când intimitatea dintr-o relație și autenticitatea vieții se pierd iremediabil: Where are the snows of yesteryear? În acord cu tendința teatrului contemporan de a problematiza asemenea subiecte, regizorul evită să cadă în plasa nostalgiei. Nici măcar nu face apel la melancolie în contextul esteticii teatrale contemporane. Și nu opune melancolia altor stări de spirit contrastante. În schimb, transmută și camuflează melancolia în ironie.

Prologul e jucat la buza scenei, în fața cortinei (punctul zero al dragostei, originea, locul clipei – pe o axă de la plus la minus infinit – când cei doi protagoniști își mărturisesc dragostea) și apare sub formă de teatru pentru publicul tânăr, cu doi adolescenți îmbrăcați sport, cu teniși și rucsacuri: cei doi nu doar converse, ci ascultă ceea ce peste timp va deveni song-ul lor (Lamb, ”Gorecki”). Regizorul sugerează cum comunicarea prin limbaj, conversația nu-i decât bla-bla-ul unei relații, ceea ce contează cu adevărat fiind ascultarea tăcerii în doi, comunicarea fără cuvinte (șoaptele sunt transmise și către public în momente cu replici lăsate în suspans, exceptându-le pe cele nefericite când decibelii acoperă replicile actorilor). Și, mai ales, a dărui fără a pretinde nimic de la celălalt. Asemenea idei grave stau la baza întregului parcurs ironic din show-ul propriu-zis (reamenajarea interioară și arhitectonica sentimentelor; remontarea dragostei printr-un sărut ca-n Gone with the Wind, filmul; striptease în disguise casual, corporatist).

În contextul deja schițat (dragostea în vremea extrem-tehnologică a mijloacelor de comunicare avansate, dar într-un impas teribil al comunicării interumane autentice), spectacolul trimite aproape obsesiv la (im)posibilitatea recuperării punctului zero al dragostei prin recrearea iubirii de la început. În acest sens, două momente devin relevante prin soluțiile propuse. Mai întâi, cel ilar, ironic prin intenție, frizând grotescul, susținut de Codrin Dănilă pe muzică arăbească (dezlănțuirea, cureaua, florile din ghiveci cu pământ cu tot și retoricul ”Is that what you are looking for?!”). Apoi, despărțirea cuplului pe cântecul lor (vidul și imposibilitatea revenirii ab origine nu pot fi umplute cu un sărut-surogat și nici prin reascultarea în întregime a piesei muzicale). Climaxul emoțional (sound, light design) e atins în acest ultim moment – Mais où sont les neiges d’antan?

Efectele momentelor ironice sunt imprevizibile, iar ceea ce nu e scontat conduce la comic. Naturalețea și improvizația actorilor contribuie în egală măsură la rezultatele ironice și comice, în corelație. Cezara Fantu și Codrin Dănilă sunt uneori de un firesc debordant, această lipsă de artificialitate venind în întâmpinarea nevoilor publicului contemporan pentru care teatralitatea a ajuns într-un punct critic, resimțindu-se nevoia convertirii în altceva, dincoace ori dincolo de teatralitate. Însă în alte secvențe de spectacol, cei doi actori șarjează foarte mult (în special Cezara Fantu, Codrin Dănilă preferând mai degrabă să afișeze un soi de perplexitate dezabuzată). Și nu știu dacă șarjarea e cea mai nimerită alternativă la dramatism și teatralitate, chiar când acestea sunt aduse la suprasaturație. Doar dacă ar menține echilibrul dintre implicare și detașare. Regizorul însuși performează în propriul spectacol (vecinul și partenerul de jocuri pe computer al protagonistului sau, incredibil, vocea mamei protagonistei din telefonul mobil, amplificată).

Întregul spectacol are o tendință filmică datorită scenografiei (proiecție simultană pe notebook, panou și plasmă), fără a-i fi imprimat însă un ritm cinematografic. Între prolog și spectacolul propriu-zis, se proiectează pe cortină imagini concrete (jocul mâinilor întrepătrunse, anticipând prin însemnul verighetei scenele din mariaj), în acord cu aceeași intenție filmică (”peste 15 ani”). Pe lângă intenția filmică, binevenită e și cea autoreferențială (faptul că ea tocmai vizionase ”Zăpezile de altă dată” sau ”Éram și Éra” la teatru declanșează întreaga comedie cu năbădăi); ambele intenții ar putea fi dezvoltate, prin dinamism spectacular, respectiv aprofundarea separației dintre teatru și viață.

Deși tehnologia se face vinovată de obturarea autenticității trăirii, Ovidiu Ivan lucrează cu mijloace tehnice variate în scopul actualizării de scenariu. Dar nu cu efect de distanțare în sens brechtian. Scoaterea actorilor din roluri la final (poziționarea firească, de o parte și de alta a saltelei) e într-un anume sens circulară, aluzivă la prolog și ar putea da peste cap rezoluția privind imposibilitatea accederii la autenticitate într-un secol saturat de tehnică, deoarece rostul acestui gest nu poate fi altul decât ambiguizarea finalului.



(Éram și Éra, adaptare de Ovidiu Ivan după ”Zăpezile de altădată” de Dumitru Solomon, cu Cezara Fantu și Codrin Dănilă, regie: Ovidiu Ivan, scenografie: Titus Ivan, concept grafic: George Ivan, premiera: 14 februarie 2018, Sala Mare, Ateneul din Iași)


Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.ro/2018/02/mais-ou-sont-les-neiges-dantan.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu