Balamucul
vesel implică aproape întreaga trupă a TNME și lasă spectatorul perplex. Textul
a apărut sub pseudonim (2007) și îi aparține lui Sergiu Burcă, jurnalist din
Republica Moldova. Textul este o alegorie politică la adresa protestelor de la
Chișinău din 2002 împotriva guvernării comuniste și pentru recunoașterea oficială
a românității în Basarabia. Cu replici și nume codificate, se lucrează aproximativ
în același mod ca în cazul montării Casa
de pe graniță, unul dintre cele mai bune spectacole ale TNME, adus la Iași
tot pe 24 ianuarie, acum doi ani.
Balamucul
vesel e o farsă tragicomică deoarece, privind trecutul din perspectiva
prezentului, în urma recompunerii elementelor disparate care țin de evenimentele
trecute și odată ajunși la o imagine completă, revoltele, revoluțiile,
mișcările populare nu mai apar ca manifestări arbitrare ale libertății de
opinie, ci ca subtile orchestrații politice și manipulări în masă. Muzeul
oamenilor de ceară (orchestra) și coregrafia sunt esențiale pentru viața,
dinamica și structura spectacolului. După cum foarte important pentru conceptul
regizoral e grotescul oamenilor de paie. Tonul general este ironic, cu
încercări de captare a dramaticului (mulțimea, între disperare și ignoranță,
privind de după paravanul de sticlă). Cu accent pe momentele de grup și mai
puțin pe cele individuale ori pe scenele în doi. Iar poezia survine când te
aștepți mai puțin: ”Spune ’iartă-mă’ și sfârșitul lumii va fi amânat” (insertul
cu bătrânul și bătrâna) sau dialogul inocent și adorabil dintre cei doi orfani
din final: ”dar Dumnezeu are inimă?/ Da. El ne-a făcut după chipul și
asemănarea Lui./ Dar de ce unii oameni nu seamănă cu El?”.
Există în piesă următoarea replică: ”Trecutul e
mort și tot ce moare devine istorie”. Complet greșit! Nu e nimic mai viu ca
istoria – un puzzle care se recompune la infinit, arătând de fiecare dată
altfel, prezentând o imagine de ansamblu diferită, în funcție de momentul din
care rescriem și reinterpretăm trecutul. Ca să nu mai spun că trecutul este
viu, în sensul că supraviețuiește în prezent sub forma unor situații și personaje
exemplare (eroi) și ne vorbește prin intermediul acestora despre situația
noastră actuală. De modul în care înțelegem mesajul pe care trecutul îl
transmite în prezent și de ce cel în care interpretăm simbolurile și conferim
sens și adevăr situațiilor ori personajelor exemplare depind prezentul și viitorul,
evitarea repetării ororilor trecutului.
Mizele (meta)estetice ale spectacolului, în
sensul încercării de a rescrie trecutul prin intermediul artei, cu scopul schimbării
de sine a spectatorului sunt cvasiinexistente. În același timp, nu se poate
vorbi nici de reactualizare artistică. Premisele de la care se pleacă presupun
credința în trecutul istoric (mort), în istoria obiectivă, în faptele istorice
ca atare. La care se adaugă condamnarea răstălmăcirii trecutului obiectiv și a
manipulării. Intențiile producătorilor sunt exclusiv politice. Apoi, nu se pune
problema traumelor trecutului sau, cel puțin, spectacolul nu are valoare
emoțională pentru un privitor care nu a avut de-a face cu evenimentele la care
se face trimitere.
Într-un mod cu totul neașteptat (ipoteza black swan), separația scenică de la
început dintre cele două panouri mari albe, pe care sunt desenate masca Anonymous, respectiv emblema Skull&Bones și pe care apar mesaje (”#rezist”, ”Basarabia (nu) e România”,
respectiv ”Yorick”, ”Jos Nicolaus” etc.), căciula neagră de astrahan a lui Yorick,
culoarea oranj a steagurilor etc. ar putea fi interpretate ca trimiteri la
protestele recente anticorupție și anti-PSD din România, la cele două tabere de
protestatari etc. Un aspect care adâncește inegalitatea conceptuală a
spectacolului, dar creează punți de legătură între Moldova de peste Prut și
România, numai că analogia e slabă, reducându-se la o aluzie și nu se susține
până la capăt în primul rând temporal (în primul caz fiind vorba de un
eveniment mai vechi iar în cel de-al doilea de unul încă prezent). Oricum,
spectacolul își testează cu acest prilej potențialul de a extinde ecuația prin introducere
de replici (de exemplu, ”Jos corupția!”), reinterpretarea codurilor (nume, culori,
termeni-cheie).
Identitatea lui Yorick (bufonul regelui) este
folosită ca prototip al trădării. Noul Yorick e o figură duplicitară, onctuoasă,
teoretic inofensivă, practic mai puțin (până la urmă, IR-ul e un unguent). Omul
”voievodului Nicolaus” (V. Nicolaevici V.), dar și conducătorul revoltei populare,
Yorick face joc dublu și își anulează
oamenii (cei 12 ”oameni de paie”, ”martirii”, de o parte și de alta a
scenei, simbolizând manevrarea politică, sacrificarea pentru o cauză falsă, în
spatele căreia există interese ascunse). Discursul său către mulțime ne
amintește cât de hilară poate fi o asemenea harababură stradală: ”Vă iubesc aşa
cum sunteţi: cu intestinele pline de fecale, cu dinţii stricaţi, cu cangrene
sângerânde, cu diaree, cu tumori maligne şi benigne, cu ciorapii nespălaţi.
Apropo, vă mărturisesc cu mâna pe inimă că nici eu nu-mi spăl ciorapii. În
plus, îmi place să mă băs… în public”.
Un alt pion important al întregii cacealmale este
Valdemar, și el un personaj cu
nume-cod (VC), un altfel de Iona sau un fel de Pinocchio, înghițit de un câine
(iar nu de o balenă) și readus la lumină, despre a cărui dispariție povestea
spune că a fost doar o înscenare. Valdemar e unul dintre cei mai de temut ”apostoli”
ai lui Yorick, deoarece avea capacitatea să-l depășească, dar care se lasă
folosit de putere; migrând dinspre dreapta spre stânga (sau invers), e genul
care aproape întotdeauna își salvează pielea. Valdemar aspiră la compania oamenilor
sus-puși și la bunăstare, dând repede uitării trecutul și făcând orice ca
acesta să nu îi fie reamintit. E răzbunător, dar fără a reprezenta un pericol
pentru dușmanii săi care-l tratează ca și cum ar fi doar un ”copil poznaș”. Valdemar
este personajul extremelor: puternic și prizărit, combativ și delăsător. Cu
fluctuațiile și contrastele ce-l caracterizează, Valdemar nu reprezintă atât profilul
lui homo politicus actual, cât pe cel
al românului.
(Balamucul vesel de S.T. Burke,
regie și scenografie: Petru Hadârcă, coregrafie: Dumitru Tanmoșan, costume:
Victoria Moldovanu, aranjament muzical: Serghei Racenco, Vadim Buinovschi, concept
video: Ian Onică, Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în cadrul turneului ”Teatru Românesc la
Bucureşti, Iaşi şi Chişinău”, prezentat la Teatrul Național ”Vasile
Alecsandri” din Iași pe 24 ianuarie 2018)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/02/o-harababura.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu