Trebuie să ținem cont că Moartea unui comis voiajor (1949) e o piesă care-a luat Premiul Pulitzer, un text-acțiune cu un fluid emoțional de background foarte puternic, dar greu descătușabil. De aceea, poate, spectacolul lui Claudiu Goga rămâne, cel puțin la prima vizionare, unul rece. Deși proiecția video ar putea inunda și invada momentan spațiul vizualo-emoțional al spectatorului, nu e memorabilă (nu în sensul că nu e de calitate, dimpotrivă, e foarte bine realizată și de efect, ci în sensul că nu e ceea ce rămâne la final sau după ceva timp în memorie). Nici măcar muzica, în cea mai mare parte bluesuri nostalgice ce mă trimit senzorial spre anii când am citit piesa întâia oară.
Obsesia casei, a căminului (home)
se păstrează din August: Osage County (premiera în 2014 la TNI) în Death of a Salesman. La fel, problematica – drama de familie, cu
specificația că de această dată actorii sunt mai naturali și, în același timp, ghidați
cu mult tact regizoral. Astfel încât unii chiar depășesc tipologia cu care sunt
”înzestrați” de regizori mereu și mereu, acordându-și un plus de valoare: am
semnalat acum ceva timp că mi-aș dori să îl văd pe Horia Veriveș într-un
contre-emploi, grav, dramatic, fără gesticulație din abundență și renunțând la trucurile
care fac parte din șarmul lui scenic, dar îi facilitează abordarea rolurilor de
comedie, și iată-l în Moartea unui comis
voiajor într-un asemenea rol serios. Chiar dacă nu e un rol principal, un
pas important a fost făcut în acest sens.
Când Cosmin Maxim apare cu tricoul pe care numărul 12
e înscris poate din întâmplare, nu mă pot opri să nu confrunt numărul
personajelor cu cel al actorilor. Sunt 13, nici mai mult nici mai puțin și de o
parte, și de cealaltă. În partea a doua a spectacolului care e de departe mai
reușită decât prima în ceea ce privește redarea conflictului dramatic, punând
în valoare trupa Naționalului ieșean, Cosmin Maxim (Biff) și Ionuț Cornilă (Happy)
joacă în oglindă. Ca și cum ar fi unul umbra celuilalt, nu frați, nici măcar
camarazi, ci unul alter-egoul celuilalt, unul simțirea, iar celălalt rațiunea,
unul vocea conștiinței, iar celălalt impulsul, într-un balans scenic subtil. Întotdeauna
stăpân pe sine și pe rol, Cosmin Maxim este de această dată provocat în sens
invers, iar patetismul lui Ionuț Cornilă e temperat, ceea ce îi acordă un plus
de efect, tensiunea psihologică crescând prin modul în care sunt orientați și aduși
față în față cei doi.
Claudiu Goga nu insistă în montarea sa nici pe
actualizarea potențialului social al piesei, nici nu apasă exagerat pedala
tragediei. Ci realizează, în felul său, un studiu psihologic obiectiv, invitând
în mod discret ”lectorul” din sală să se implice atât cât îi permit experiența
și propria subiectivitate. E un spectacol de revăzut pentru că va fi mereu
altceva – așa cum a devenit déjà o certitudine că nu ne putem scălda de două
ori în apa aceluiași râu, vom fi de fiecare dată alții în fața dramei umane din
fața noastră. În acest sens și nu numai, Claudiu Goga oferă, fie că își propune
în mod explicit, fie că nu, o lecție de teatralitate. În special, prin
surprinderea conflictului dintre tată (Willy Loman/Adi Carauleanu) și fiu (Biff)
secondat de fratele/alter-egoul său (Happy), cel din urmă devenind un fel de
receptacol al sentimentelor reprimate de Biff și receptorul tuturor atacurilor
tatălui la adresa lui Biff.
În mod spectaculos, Cosmin Maxim și Ionuț Cornilă se
completează, cel de-al doilea dublându-l pe primul în disputa majoră cu tatăl. În
acest mod, conflictul scenic redă cu asupra de măsură conflictul dramatic al
piesei, relația bazată pe dragoste și ură dintre tată și fiu, reproșurile
tatălui, dragostea necondiționată a mamei, așteptările nereliste ale tatălui
care disociază eul fiului, dând de pământ cu personalitatea acestuia, impunând,
cerând, dar în cele din urmă și oferind suport material. Confuntarea cu tatăl
autoritar eclipsează nevoia de a se dezvolta independent a fiului său Biff. Așteptările
exagerate, presiunile ca fiul să-l urmeze, să devină cineva, modul în care-l
tratează ca pe o investiție de la care se așteaptă la un profit pe măsură
conduc la eșecul în plan psihologic al lui Biff. Moartea tatălui este tratată
filmic în spectacol, printr-o aluzie ușor ironică la un cadru de film american;
însă putem vorbi de o moarte simbolică. Moartea simbolică a tatălui semnifică
ieșirea personalității fiului la lumină. Dorința tatălui era ca acesta să îi
calce pe urme, să ajungă la fel ca el, însă prin moartea simbolică a tatălui,
în mod ritualic, fiul se va afirma pe cont propriu.
Prin muzică și jocuri de lumini, realismul e
contrapunctat de o atmosferă ușor ireală. Iar atunci când irizările trecutului
ies la suprafață (incidentul din timpul liceului) în prezent, nu se face scenic
nici o diferențiere între planurile temporale. Numai că planul trecutului
survine odată cu creșterea dramatismului. Dacă la început conflictul dintre
tată și fiu e mocnit, pe măsură ce spectacolul înaintează, drama se adâncește –
semn că se inserează pasaje din trecut. Melanjul dintre trecut și prezent, fără
a preveni spectatorul, creează un efect neașteptat, plasând climax-ul spre
final, în zona în care tatăl și fiul se confruntă/înfruntă (planul trecutului),
explicând situația prezentă (răceala devenită atmosferă de spectacol). Alter-egoul
mereu de față (fratele) semnalează o posibilă sciziune de personalitate (calmul
de la început și resemnarea lui Biff, cu zvâcniri înspre autoregăsire, visând
să o ia de la capăt altundeva, dincolo de frustrări, de traume, de dragostea
mamei care nu s-a concretizat încă în dragostea unei femei în carne și oase,
apoi zbuciumul din final detaliat prin mimica de suferință a lui Happy, dublat
de dezabuzare existențială). Ionuț Cornilă dă concretețe trăirilor lui Biff, pe
care Cosmin Maxim le redă în inhibarea lor (șocul de a-și surprinde tatăl cu
altă femeie decât mama sa, exprimarea frustrărilor în liceu când a furat un
stilou, ratând cariera universitară, tocmai pentru a-și exaspera și sfida
tatăl).
Biff este un personaj paradoxal, fascinant și abia în
asociere cu umbra sa (Happy) devine credibil deoarece Ionuț Cornilă adaugă emoție
și pasiune reacțiilor glaciale ale lui Cosmin Maxim (furia controlată), pune
carnea fragilă a umanității pe scheletul dur al celui ce a învățat să nu mai
creadă în nimeni și în nimic. Willy Loman nu-i decât o idee (eșecul și reușita
tatălui în a-și modela fiul după sine, eșec într-un sens, reușită în altul); adevăratul
protagonist al montării situându-se undeva în intervalul dintre Biff și Happy,
de aceea prestația lor scenică în oglindă e cu adevărat memorabilă.
(Moartea unui comis voiajor de
Arthur Miller, regia: Claudiu Goga, distribuția: Adi Carauleanu, Doina Deleanu,
Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Constantin Pușcașu, Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu,
Petronela Grigorescu, Andreea Boboc, Doru Aftanasiu, Livia Iorga, Irina Răduțu
Codreanu, Brândușa Aciobăniței, scenografia: Lia Dogaru, video design: Lucian
Matei, premiera: 17 iunie 2018, Sala Mare, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri”
Iași)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/07/moartea-unui-comis-voiajor.html
https://dyntabu.blogspot.com/2018/07/moartea-unui-comis-voiajor.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu