În momentul în care începe să regizeze, Nicoleta Lefter transferă ceva din propriile
experiențe de rol teribile în atmosfera spectacolului. Performance-ul Nok! Nok! O are ca protagonistă pe
Flavia Giurgiu, în dublă ipostază: firească, naturală, autentică (fără perucă
și, preferabil, în costumație neutră, mulată pe corp, de culoare neagră) și expansivă
(cu perucă bob brunetă cu breton, tocuri și costumație de culoare albastră). În
ambele ipostaze, actrița face uz de storytelling,
numai că în prima variantă distanța om-actor este minimalizată, în timp ce în
cea ce-a doua personajul este accentuat. Descrierea obiectivă, rece și jocul
actoricesc angajat psihologic alternează.
Există un fir narativ, prezentându-se povestea și șocurile prin care a
trecut femeia căreia i-a murit brusc prietenul și, în același timp, confruntări
succesive, făcându-se apel la mijloace multimedia actuale, cu doliul, cu acceptarea
morții cuiva apropiat, cu propria durere etc., stările psihice ale femeii
atingând cote paroxistice, doliul confundându-se cu o boală, cu psihoza
maniaco-depresivă (Melanie Klein). Lupta cu recunoașterea și acceptarea
fenomenului morții, nevroza și psihastenia, camuflând disperarea, mereu
reînnoitele întrebări existențiale și recursul episodic la memorie (se obțin
răspunsuri la întrebări fundamentale prin succesive peripluri în adolescență
sau copilărie ce fracturează în cadre cursivitatea firului narativ și o
recompun din stări de spirit – izolare, fragilitate, apatie). Climax-ul este atins
undeva pe la mijlocul spectacolului când protagonista se împotrivește nu numai
psihologic (depresia), ci fizic, visceral ireversibilului morții (celuilalt).
Structura spectacolelor Nicoletei Lefter este întotdeauna atent organizată;
de data aceasta, un intro și scene riguros delimitate între ele prin elemente
de proiecție, întrebări fundamentale pe fundal pentru care prestația actriței
(live, proiectată, gestuală sau într-una sau alta dintre cele două ipostaze
menționate mai sus) constituie un răspuns. Alături de video, sound sau
coregrafie, textul, cuvântul scris (proiectarea video a unor titluri sub formă
interogativă, a unor întrebări conținând și răspunsul sau proiectarea unor
citate, înseși replicile care fac parte din storytelling-ul
artistei, mai mult – dorința de a deveni scriitoare, verbigerația ce întregește
jocul scenic ori coregrafic, reluarea scurtului monolog de la început și un
moment de repetare inversată a scurtului monolog etc.) sunt foarte importante
în economia spectacolului. 1. ”Când ai
aflat că există moarte?”. Dincolo de firul roșu care străbate spectacolul
și construiește povestea, fiecare dintre noi are un răspuns la întrebările
esențiale. Prima confruntare cu moartea, fie că s-a petrecut indirect, prin
faptul că ne-a murit cineva apropiat, fie că e vorba de o ”întâlnire” de ordin
privat care ne-a lăsat sechele (un accident, ca-n povestea spectacolului, cu
imaginea sângelui și a rochiței albastre cu buline albe), fie că e o meditație (o
meditație despre moarte care ar putea comporta și alte analize ori cugetări pe
marginea unor subiecte precum căsătoria, copiii, memoria, durerea, viața
însăși) nu se uită niciodată. 2. ”Când ai
experimentat prima senzație de singurătate?”. Dincolo de ceea ce reprezintă
singurătatea acută pentru narativitatea spectacolului, fiecare poate
reactualiza un moment din copilărie sau adolescență când s-a simțit iremediabil
singur și a conștientizat acest lucru (ca atunci când visezi și nu poți
controla firul poveștii ori cursul lucrurilor și te trezești singur, cu o
senzație de gol, în urma unui coșmar, în exemplul de față când fetița se trezea
plângând deoarece visase că i-a murit mama; sau ca atunci când a făcut sex
pentru prima dată și nu a avut decât o senzație oarecare). 3. ”Când ai sunat pentru prima dată la salvare?”.
4. ”Ție ți-a murit cineva apropiat?”.
Din nou, cu reveniri la firul narativ ca laitmotiv și dincolo de micile
narațiuni particulare (când un băiat și-a tăiat venele în fața iubitei sau când
a murit tatăl protagonistei etc.) redate prin storytelling constituit din imagini verbale sugestive pentru
spectatori).
Mai mult decât construind legătura dintre momente, proiectarea de text face
legătura între experiența subiectivă a publicului și experiențele singulare
relatate scenic. De aceea, adresarea directă și încheierea printr-o mică farsă (echivalând
cu așteptarea euforică deoarece neconștientizată, apoi anxioasă a ceva
indefinibil) fac parte dintre mijloacele folosite în spectacol. La care se
adaugă cele tehnice de detaliu, unele cu rol de simboluri (semiobscuritatea,
imaginea diluată a unui chip de bărbat în pădurea albastră ca-n testele
psihologice cu imagini duble, luminile și umbrele, imaginile duble – ea și
umbra lui, spotul de evidențiere, lanterna, video-proiecția, sound-ul ce induce
o stare de perplexitate, fie că e vorba de sound-ul propriu-zis, ca acel cioc-cioc
contra-melodic, sau de melodia din final (Blue
Velvet). Decorul este minimalist (cutia-pat, cutia-frigider, cutia ca
perete de rezistență în fața furiei ce a luat locul suferinței, împotriva
neacceptării, a neînțelegerii, a căutării unui sens al lucrurilor), scenografia
per ansamblu e mai mult proiectată (salonul, pădurea, insula de gheață etc.).
De departe cea mai reușită dintre toate metaforele-simbol regăsite în
spectacol este imaginea analogică a morții – o insulă înghețată, cu gheață
translucidă, alb-albăstruie. În această ordine de idei, ieșirea finală din
scenă a Flaviei Giurgiu dobândește sensuri multiple și neobișnuite, fiind altceva
și mai mult decât un moment interactiv, deoarece aceste sensuri sunt camuflate sub
aparența jocului, a farsei, a happening-ului.
Ar putea fi vorba de detașarea actriței de rol, de acceptarea umanității prin
acceptarea faptului morții, de învingerea ”bolii doliului” (Melanie Klein), de
vindecare. Simbolic, toate acestea sunt redate prin adoptarea atitudinii
naturale, renunțarea la perucă și la costumație albastră. Faptul că the blue lady a ieșit din cameră/scenă înseamnă
că ”anul gândirii magice” (= ”sunt în situația în care pentru a afla sensul
lucrurilor am nevoie de mai mult decât cuvinte; am nevoie ca tot ceea ce cred
sau gândesc să fie inteligibil… fie și numai pentru mine”) a luat sfârșit. Viața
nu poate fi trăită cu adevărată decât împrietenindu-ne cu o deplină acceptare și
înțelegere a morții (celorlalți).
(Nok! Nok!, o adaptare liberă a
cărții Anul gândirii magice de Joan
Didion, concept: Nicoleta Lefter, cu: Flavia Giurgiu, video: Ioana Bodale,
muzică: Alex Raptis, MNAC)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/07/the-blue-lady.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu