luni, 22 octombrie 2018

Capitalismul la români




Dacă e adevărat că de ceva timp fenomenul teatrului documentar a luat amploare în România, e la fel de adevărat că astăzi acest fenomen ar fi în pericolul de a se autodizolva, atingând starea de saturație dacă nu și-ar fi propus să evolueze. Satisfacția estetică pe care o provoacă spectatorului contemporan reprezintă cheia supraviețuirii acestei tipologii, a situării sale în prim-planul vieții teatrale. Nevoia de teatru ca prilej de reflecție și meditație nu compensează ci se adaugă nevoii de edificare de sine prin estetic, omul recunoscându-se pe sine ca ființă sociopolitică prin spectacol, dar având și prilejul de a se crea pe sine ca ființă estetică. Doar în acest sens putem admite valoarea de teatru total a teatrului documentar, în sensul că nu are o adresabilitate limitată (publicul tânăr), ci una foarte generală. De remarcat și faptul că în peisajul teatrului documentar pot apărea simulări, singurele criterii prin care acestea pot fi deosebite de teatru documentar veritabil fiind experiența regizorului (sau a trupei de actori) în sensul creării de spectacol de teatru documentar și, mai ales, documentarea serioasă.

Miracolul de la Cluj, ca parte a proiectului „Exerciții de democrație. Investigarea istoriei recente” are la bază o documentare amplă asupra fenomenului Caritas, la care se adaugă o componentă estetică deloc neglijabilă. Îmi sunt cunoscute spectacolele de teatru documentar create de regizorul David Schwartz și totodată spectacolele realizate în cadrul Reactorului de la Cluj. Însă, de data aceasta, întâlnirea dintre regizor și trupă e una foarte fericită, deoarece constituie un bun prilej pentru a descoperi lucruri noi atât despre primul, cât și despre cea din urmă. Surpriza constă tocmai în componenta estetică bine pusă în evidență a spectacolului atât ca element vizual (grafică video), dar mai ales muzical (actorii au voci foarte bune, iar în spectacol e integrată și o instrumentistă, având totodată excelente calități vocale). Deloc neglijabilă devine latura estetică a scenografiei geometrizate și minimaliste.

Spectacolul despre Caritas are un cuvânt cu greutate de spus despre zorii capitalismului la români care a debutat în anii `90 și pe care cu mult curaj realizatorii spectacolului îl identifică drept un ”capitalism western”. În acest sens, miza spectacolului ar putea fi aceea de a ironiza capitalismul la români, încercând totodată să descifreze care sunt originile acestuia în ceea ce privește primele manifestări ale acumulării de capital și obținerii de profit sau ale privatizării, luând în același timp în colimator pionii și beneficiarii direcți care au contribuit la dezvoltarea capitalismului în România. Sprijinit de membrii fostei securități, de elite politice sau intelectuale (de anumite partide politice, de anumite personalități cu nume având o oarecare rezonanță în lumea presei sau ca formatori de opinie), de principalele instituții ale statului și de capii acestora sau chiar de oamenii bisericii, capitalismul western la români își are originea în jocurile de tip piramidal (Caritas fiind doar unul dintre ele) menite să-i deposedeze pe oameni încetul cu încetul de capitalul cu care intraseră în noua eră de după Revoluția din 1989 și să conducă pe de o parte la inflație, iar pe de altă parte la îmbogățirea beneficiarilor direcți deja amintiți. Consecințele capitalismului la români nu sunt însă chiar atât de rizibile pe cât ar părea la prima vedere, deoarece, odată antrenați să intre în joc, românii ajung să își vândă casele și să riște financiar totul, mulți ajungând la final pe drumuri sau în pragul sinuciderii. Spectacolul investighează asemenea cazuri, iar actorii impersonează cu măiestrie personalități, reprezentanți ai instituțiilor, oameni de rând.

Tragicomedia va însoți mereu destinul românului (adeseori identificată sub denumirea de ”haz de necaz”) așa cum și acest excelent studiu de caz, redat prin intermediul mijloacelor artei teatrale, se însoțește cu subiectul apariției capitalismului la români. Actorii aleg să integreze povestea într-un joc cu sala, pasajele de teatru documentar alternând cu o formă de dialog direct cu publicul, de implicare a acestuia într-o poveste al cărei final este binecunoscut. În acest sens, spectacolul este deschis atât celor care își amintesc de fenomenul Caritas, cât și celor care erau prea tineri sau nu se născuseră încă, auzind poate de acesta sau nici măcar. În același timp, documentarea foarte bună deschide culisele fenomenului și ochii privitorului în privința zorilor capitalismului la români.

Așa cum există tare personale care fac o persoană să fie mai predispusă decât alta la anumite reacții, există tare de neam care fac un popor mai predispus decât altul la anumite greșeli istorice și există contexte istorice care fac o anumită zonă geografică mai pregătită pentru anumite schimbări de ordin sociopolitic sau economic. În acest sens, sper ca investigația realizată prin intermediul spectacolului celor de la Reactor să nu se oprească nici la o simplă analiză a fenomenului Caritas și nicidecum la un joc interactiv. Lăcomia, vanitatea, prostia (absența discernământului și a simțului măsurii, imitarea de prost gust și exterioară) sunt tare de neam care, alături de un context istoric prielnic, au condus în mod fatal, inevitabil poporul român din dezastru în dezastru. Miturile sale fundamentale (cum ar fi Miorița) îl predispun la greșeli istorice grave. Și atunci e poate impardonabil că nu ne-am dat seama mai devreme de ce și la 50 de ani de la Revoluție ne vom afla în exact același punct. Gravitând în jurul axei sale de caracteristici funciare, chiar dacă va fi depășit capitalismul western, românul va mai urca o treaptă și apoi încă una din cele ce constituie suma greșelilor istorice la care s-a autodeterminat.


 (Miracolul de la Cluj, cu: Oana Mardare, Lucia Mărneanu, Denisse Moise, Doru Mihai Taloş, regia : David Schwartz, dramaturgie: Petro Ionescu, muzica: Krisztina Sipos, scenografia: Anda Pop, asistent documentare: Silvia Netedu, ilustrații: Lucia Mărneanu, video: Daniel Răduțu, Reactor de Creație și Experiment Cluj-Napoca, prezentat în FITPTI 2018 pe 10 octombrie la Teatrul Luceafărul din Iași)



Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.com/2018/10/capitalismul-la-romani.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu