De ceva timp, prologul FITPTI este un boom. FITPTI (ediția a XI-a) a adus
anul acesta la Iași cel mai recent spectacol al Gianinei Cărbunariu, produs în
Italia, abordând problema globală a exploatării oamenilor prin muncă. E vorba
de Work in Progress care are o
distribuție impresionantă de tineri actori, foarte talentați. Spectacolul a
avut premiera în luna mai la Teatro
delle Passioni, Modena.
Italia este doar una dintre țările europene unde
Gianina Cărbunariu a fost invitată să lucreze pe teme care sensibilizează
foarte mult astăzi. Documentarea pentru spectacol (interviurile cu diferite
persoane, care au stat la baza scenelor) a fost realizată de echipa de creație
în Modena, însă actorii au fost aleși, pe baza unui casting, din toată Italia,
pe criterii de talent și de compatibilitate de gândire cu regizoare și între
ei, astfel încât fuziunea în cadrul echipei artistice și ulterior pe scenă să
poată avea loc. Armonizarea excelentă dintre actori e lucrul care iese prima
dată și cel mai mult în evidență cu privire la acest spectacol. În al doilea
rând, acești actori sunt foarte preocupați de problematica spectacolului la
care lucrează. Nu în ultimul rând, actorii sunt capabili de performanțe
estetice remarcabile.
Work
in Progress nu e genul de spectacol care să abuzeze de artificialitatea limbajului
tehnic al secolului XXI. Dimpotrivă, e destul de simplu sub aspect tehnic, dar
excelent susținut de actori. Se dovedește realmente un work in progress la Iași, deoarece unul dintre actori lipsește, iar
echipa nu ezită să adapteze scenariul, improvizând în acest sens. Gianina
Cărbunariu își încurajează actorii cu care lucrează să gândească, să aibă idei
și atitudini, să aibă o atitudine deschisă și să aducă o notă de comic problematicii
cenușii investigate. De aceea, nu e prima dată când, lucrând cu actori străini,
aceștia improvizează o critică a regizorului, făcându-l totodată prezent pe
scenă, afirmând de data aceasta că ar fi de dorit ca, atunci când va mai lucra
în Italia, să învețe și limba italiană.
Nu e prima dată când Gianina Cărbunariu pune
problema exploatării prin muncă. Punctul de plecare al regizoarei este simplu:
un oraș poate etala o bogăție orbitoare (un exemplu ar numai mașinile de lux
prezente), numai că la baza acestei bogății sunt foarte muți oameni care
lucrează în condiții precare. Prăpastia dintre pătura bogată și cea săracă a
început să se adâncească, tot mai mulți oameni contribuie prin funcțiile lor de
execuție la luxul unei mici părți a populației care devin, direct sau indirect,
exploatatorii lor. Situația e diferită în România față de Italia, după cum
diferă în Italia față de Germania ș.a.m.d. Condițiile în care ești sărac sau
bogat în România diferă de cele din alte țări europene. Însă, în ciuda diferențelor,
ideea rămâne aceeași. Pentru ca unii să aibă bani și să trăiască în lux, alții
trebuie să fie exploatați. E o politică de stânga, insistând pe respectarea
drepturilor lucrătorului, dar și pe respectarea drepturilor omului, până la
urmă. Problema emigrației s-a acutizat și în Italia, foarte mulți italieni
considerând că ar avea o viață mai bună în Germania. Desigur că diferențele
sunt foarte mari atunci când intră în discuție ca punct de comparație diaspora
românească, însă sunt și foarte multe puncte comune, dacă e să păstrăm
distanțele.
Atunci când realizează momentul cu badanta din România, Gianina Cărbunariu atinge
un punct vulnerabil, îmbinând absurdul, comicul dus până la grotesc și
tragicul. De altfel, din îmbinarea acestor extreme regizoarea reușește
performanța de a aduce situații reale și situații imaginate împreună, jonglând totodată
cu oniricul, teatrul ei devenind foarte profund tematic și profund estetic. Mișcarea
scenică omogenă, extrapolarea unor situații la limita realului, spre onirism la
vedere, momentele de song, coregrafia de grup, semiobscuritățile, întunericul,
luminile fosforescente sunt doar câteva dintre mijloacele prin care se
realizează impactul temei abordate asupra publicului. Spectacolul e fluent,
momentele se succed cu rapiditate, iar situațiile create suscită atât rațiunea
sau emoția, cât, mai ales, subconștientul privitorului. Gianina Cărbunariu
migrează spre o zonă estetică nedisimulată, în același timp transmițând la fel
de nedisimulat un mesaj grav.
Cu siguranță a existat o selecție a interviurilor
și există o confidențialitate a intervievaților, însă unii dintre aceștia și-au
dat acordul, ba chiar au fost încântați să își regăsească poveștile de viață pe
scenă, recunoscându-se în întruchiparea realizată de actor. Dialogurile sunt
rescrise, dar uneori propoziții sau fraze memorabile rămân în memoria echipei
de lucru ori a spectacolului. În mentalul colectiv al spectatorului sau în
general. Astfel încât am putea vorbi de o memorie foarte recentă, actuală, in progress (în curs de formare). Lumea
în care trăim are nevoie de schimbări și are nevoie să lase urme, să modifice
mentalități, să solicite urgent luări de poziție. Prin teatrul ei, prin
lucrurile spuse și nespuse explicit, doar sugerate, prin temele la ordinea
zilei abordate, Gianina Cărbunariu este o voce regizorală a timpului său.
(Work in Progress, regia :
Gianinia Cărbunariu, scenografia: Mihai Păcurar, mișcarea scenică: Alessandro
Sciarroni, pregătirea muzicală: Cristina Renzetti, distribuția: Francesca
Camurri, Enrico Caroli Costantini, Roberta De Stefano, Vladimir Doda, Luigi
Feroleto, Michele Galasso, Mattia Giordano, Leo Merati, Federica Ombrato,
Giulia Quadrelli, Chiara Sarcona, Maria Vittoria Scarlattei, Giacomo Stallone,
Marco Trotta, Valentina Vandelli, Maria Luisa Zaltron, Teatrul Luceafărul din
Iași, 28 septembrie 2018)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/10/memorie-actuala-si-schimbare.html
https://dyntabu.blogspot.com/2018/10/memorie-actuala-si-schimbare.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu