luni, 8 aprilie 2019

Meșterul Manole




Spectacolul lui Andrei Măjeri cu Meșterul Manole, de la Teatrul Național Cluj-Napoca, dovedește maturizare regizorală. Abordarea este deopotrivă modernă (proiecție geometrizantă, dar și pentru redarea simbolurilor din piesa lui Lucian Blaga, cum ar fi imaginea sicrielor din visul lui Manole, imprimeuri digitale, neoane, decor minimalist, abstractizarea narativului, lumini și umbre hidoase proiectate pe perete, mișcare scenică de grimasă totală, revelând starea de angoasă) și tradițională, cu cânturi răsunătoare, puternice, frisonante, interpretate excelent de actori (muzică sacră, pop românesc stilizat – ”Hăulita” și chiar populară – ”Mândra mea cu cârpă mură”, ”Bate vânt peste coline”).

De la rodiile pe care copiii la savurează în nisip, la inundarea scenei în roșul sângelui prin light design, cromatica devine puternică atunci când subliniază o idee puternică: numai o jertfă umană ar putea face ca edificiul construit să fie durabil în timp, să reziste oricăror intemperii și să uimească prin frumusețea sa. În rest, nuanțele predominante sunt cenușii, vag albăstrii, gri, atenuând senzația de spectacol în alb și negru, mediind cromatic între cele două extreme, armonizându-le, în acord cu gnosticismul afirmat la nivel teoretic.

Manole reprezintă rațiunea prin excelență, el pune în discuție ceea ce alții primesc prin visuri revelatorii sau îi transmit prin sfaturi: dacă edificiul e să fie consolidat prin jertfă, e de neînțeles de unde provine solicitarea jertfei, partea binelui (divinitatea) e incompatibilă cu un asemenea mijloc, iar partea răului (diabolicul) e incompatibilă cu scopul acesteia. Însă, și aici intervine gnosticismul, raționarea nu își are rostul dacă răul și binele nu sunt decât două fețe ale aceleiași monede, iar ceea ce ne-am învățat să asociem cu lumina sau cu întunericul și să le opunem în religia ori morala noastră – doar perspective diferite asupra uneia și aceleiași realități ontologice. Nu ni-l putem imagina pe Dumnezeu crud și nici ilogicitatea unei jertfe de sânge cerute de puterile întunericului nu ne e pe plac, dar poate că, lăsând deoparte prezentul, și privind lucrurile din afara orizontului de înțelegere preluat prin tradiție, am putea ajunge la sensul vorbelor starețului Bogumil (o figură deopotrivă grotescă și înțeleaptă, interpretată cu versatilitate și cameleonism de Ionuț Caras).

La limita dintre mitologic, metafizic, etic și estetic, Măjeri preia meditația blagiană despre sensul creator al omului, integrând-o unor discuții mai largi, având în vedere raportul dintre spirit și materie, opoziția dintre timp profan și timp sacru și chestiunea sacrificiului ca mijloc de atingere a scopului artistic, singurul scop care-și înnobilează mijlocul, în contextul filosofiei acestuia, prin introducerea monologului amfitrioanei Miriam Cuibus: ”Prin grația artistului, materia se transcendentează astfel pe sine”, ”Artistul e Mântuitorul materiei”, ”Singurul scop absolut al omului este creația”, ”Numai acest scop sfințește și mijloacele”, Tot ceea ce face artistul e pentru a ”revela misterul cosmic”, pentru ”a trăi întru mister și pentru revelare”, modul specific de a fi în lume al omului, opus lui ”a trăi întru imediat și pentru securitate”.

Un citat din Nietzsche încheie monologul și aduce în discuție ideea salvării prin artă: ”Arta este singurul surâs al tragediei noastre”. Doar arta conferă sens și valoare existenței omului, iar mântuirea prin artă e pusă mai presus decât mântuirea prin cuplu. La Blaga se vorbește de nimicnicia trupului omenesc hărăzit viermilor și de nevoia unei jertfe prin care trupul de carne pieritor va trece în trupul bisericii care e veșnic. Dar din spectacol și concepția regizorului, care face apel la citatul menționat, reiese că ridicarea bisericii nu e un act religios, ci unul eminamente estetic. Sacrul este cu adevărat posibil doar prin intermediul artei, iar jertfa e admisă pentru că arta e mântuitoare.

Prin pierderea Mirei și a copilului nenăscut, Manole pierde o lume întreagă și se simte trădat de toți, e crucificat sufletește, soarta sa e asemănată de Blaga cu cea a lui Iisus, dat fiind că îi atribuie celebrele vorbe ale Mântuitorului (”Doamne-Doamne, de ce m-ai părăsit?”). Nu întâmplător, deoarece jertfa a ceea ce are mai de preț va fi urmată de jertfa de sine. Sorin Leoveanu reușește să surprindă aroganța și mândria lui Manole (el este un meșter celebru, un ales în tot ceea ce face, un lider printre ceilalți zidari, un magician al ridicării de mănăstiri) la care se adaugă, absolut magnific, suferința extraordinară și neputința sa de a schimba destinul său creator, în numele căruia e nevoit să sacrifice ce prețuiește cel mai mult pe lume.

La nivel uman, el e pus în situația să aleagă între două iubiri, între două biserici, între două meniri. Nu pistoalele ori amenințările domnitorului îl sperie pe Manole (că veni vorba, actualizarea e curajoasă și conferă un plus de dinamicitatea narării scenice). Ci incapacitatea de a rămâne cu cele două mari iubiri ale sale: vocația și iubita. Iar din acest punct al discuției, observăm cum Manole, în interpretarea lui Leoveanu, dincolo de poveste, de mitologie, nu mai doar cel mai bun în ceea ce face, artistul exemplar, ci, profund uman, e doar cel ce trăiește sfâșierea de a nu reuși să păstreze două iubiri. Iar actorul clujean trăiește intens pe scenă chinul imens al imposibilității de a alege. Câte alegeri nu suntem nevoiți să facem, chiar și astăzi, cu riscul de a ne zidi în noi înșine și anestezia propriul suflet?

Mira, în interpretarea  Rominei Merei, e rebelă, o zvârlugă, ludică, zglobie, plină de viață și neastâmpărată. Ea e opusul lucidității meșterului, soțul ei de șapte ani, e prototipul sensibilității feminine într-un sens zănatic. Ea trăiește viața așa cum îi apare, ca într-un joc. De aceea, metafora vieții ca joc e răsturnată atunci când se impune zidirea ei. Metafora morții ca joc, cu implicații profund filosofice la Blaga, e transpusă spectacular de Măjeri (Arhanghelul purtând haina Mirei, întregul arsenal scenic, nu lipsit de exagerări, spre final). Conștiința ei survine pe măsură ce cade vălul iluziei de pe jocul dramatic. Și Romina Merei reușește cu brio și cu glasul, și cu lacrima, și cu mimica să facă trecerea de la ludic la dramă.



(Meșterul Manole de Lucian Blaga, scenariul și regia: Andrei Măjeri, distribuția: Sorin Leoveanu/Manole, Romina Merei/Mira, Ionuț Caras/Starețul Bogumil, Radu Lărgeanu/Găman, Mihai Florian-Niță, Cosmin Stănilă, Radu Dogaru (meșteri), Miriam Cuibus/Amfitrioana spectacolului, Ioan Isaiu/Vodă, Anca Hanu Sânziana Tarța (solii), Ruslan Bârlea (umbra lui Manole), Cristian Rigman (Arhanghelul), Adriana Băilescu, Elena Ivanca, Irina Wintze (femeile), Dragoș Bârlea, Tudor Corb, Teodor Pop-Curșeu, Alex Todea (copiii), decor și video design: Mihai Păcurar, costume și styling: Lucian Broscățean, mișcarea scenică: Sinkó Ferenc, pregătirea muzicală: Incze G. Katalin, Teatrul Național Cluj-Napoca, premiera: 9 iunie 2018)







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu