luni, 27 mai 2019

În cuplu, despre cuplu, transă și divertisment





O comedie recreativă, regeneratoare vine ca un remediu pentru neuronii uzați de talk show-urile cărora încerci să le faci față în perioada alegerilor, ca să dai dovadă de spirit civic. Și cum toate meditațiile conduc spre a nu te dezice de tine însuți, nu-ți rămâne decât să te așezi confortabil, împăcat cu sine în fotoliul de sală de spectacol, un spațiu protector, și să te bucuri de un moment de recreere, de ieșire din spațiul cetății unde cele mai disputate subiecte sunt cele de ordin politic, evident.

Iubito, îți rămân dator! e o comedie spumoasă în cuplu (Andrei Duban și Grațiela Duban) și despre cuplu sau despre transele diurne ale femeii și cele nocturne ale bărbatului, un fel de stand-up comedy de lux (inventase cineva reversul la stand-up, și anume sit down comedy, ei bine, nu în acest sens neapărat), la care se adaugă o teatralitate exagerată, cu appeal la publicul ieșean. Acum, eu sper ca distracția să nu fie în detrimentul simțului civic, așa cum puțin entertainment nu ar avea de ce să facă rău nimănui, în sensul închiderii apetitului pentru cugetare. Cu toate acestea, subiectele la care ni se propune să medităm cu acest prilej au de a face cu ideea de cuplu în societatea consumistă, cu diferențele dintre bărbați și femei, cu nevoile diferite ale acestora, cu modul în care (nu) reușesc să își împlinească reciproc nevoile în cuplu și cu nevoia de a răspunde la întrebarea: Ce mai ține cuplul împreună, dincolo de o serie mereu reînnoită de datorii sau scuze?

E foarte simpatică relaționarea actorilor cu spectatorii, propunerile de interactivitate sunt de moment și de succes, nu credeam să mai percutez vreodată la ideea de teatru participativ, deoarece efectiv am avut parte de foarte mult, însă de această dată nu e nimic forțat în modul în care cei din sală sunt invitați să șicaneze iluzia celui de-al patrulea perete. Aș mai remarca și profesionalismul celor doi actori și performeri, despre care nu ai spune că sunt un cuplu și în viața reală dacă nu ai vedea pe afiș. Actorii nu cad în capcana de a se juca pe ei înșiși sau de a-și juca viața lor împreună pe scenă, ci situațiile aduse în față fac parte din mitologia de cuplu pe care cu toții o cunoaștem și la care ne raportăm într-un fel sau altul, unii preluând-o ca-n transă și perpetuând-o prin exemplul propriului cuplu. În acest sens, spectacolul devine un mod de raportare la această mitologie prin intermediul celor doi actori. Extrem de năstrușnice sunt și travestiurile, spontane și haioase, fiecare din cei doi având nevoie de interlocutor pentru a ilustra bârfa dintre femei sau pe cea dintre bărbați.

Într-un alt sens, am putea spune că spectacolul scoate în evidență anumite prejudecăți și că, prin intermediul acestei mixturi de stand-up și teatralitate, analizează respectivele prejudecăți, în contexte familiare, binecunoscute. Dintre acestea, am putea extrage următoarele: la bărbați legătura dintre minte, inimă și partea intimă nu e una tocmai reușită, în timp ce la femei există o legătură mai strânsă între creier, corp și sexualitate; bărbații vorbesc mai puțin decât femeile, respectiv femeile vorbesc mai mult decât bărbații; femeile merg în mai mare măsură la shopping decât bărbații; femeile fac din haine un etalon al valorii lor, în timp ce bărbații sunt mult mai indiferenți la aspectele vestimentare; femeile au o memorie mai bună a detaliilor inutile, în timp ce bărbații se debarasează de balastul de detalii; femeile sunt mai geloase decât bărbații; femeile au în mai mare măsură nevoie de afecțiune după sex, bărbatul nu-i decât o brută cu două fețe etc. Nu știu în ce măsură rezistă aceste prejudecăți. Ideea e că ele există în societatea contemporană, ceea ce face ca oamenii să se regăsească în situațiile din spectacol, extrem de digerabile pentru ei.

În măsura în care nu-și propune să schimbe ideologii, să lovească în prejudecățile deja existente și încetățenite, să contribuie la marea artă prin modificarea principiilor estetice ori să lase urme în istoria teatrului, spectacolul se înscrie în cultura de tip divertisment. Însă nu e vorba de un divertisment facil. Ci de o parodiere a vieții de cuplu în contemporaneitate, încărcată de mitologii și prejudecăți al căror (non)sens și (non)adevăr nu îl poți pune la îndoială, deoarece respectivele prejudecăți și mitologii fac deja parte din mentalul colectiv. Dacă ești atent la grimasele actorilor, la șarjările voite, la distanța pe care o iau astfel față de mitologia contemporană a ideii de cuplu și de prejudecățile cu care se lucrează în spectacol, pentru a stârni reacțiile spectatorilor, înțelegi că nu e vorba de o comedie facilă, fără ca prin aceasta să fie altceva decât o comedie recreativă.

Un citat atribuit lui Aldous Huxley, care ar sintetiza Minunata lume nouă, menționează faptul că ”Dictatura perfectă va mima aparențele democrației, asemenea unei închisori fără ziduri ai cărei prizonieri nu vor năzui să evadeze. Un sistem al sclaviei în care, grație consumului și al divertismentului, sclavii vor ajunge să își adore condiția de sclav”. E condiția sclavilor din peștera lui Platon care, nu numai că nu au nici cea mai mică înclinație să iasă la lumină, dar îl ucid pe eliberat, pe cel care le arată că o altă lume și un alt fel de adevăr ar mai putea fi cu putință. Încă nu am ajuns acolo. Dar aș vrea să atrag atenția asupra faptului că divertismentul și isteria creată de consumism sunt cei doi factori care ar putea schimba definitiv condiția noastră de ființe meditative. Fiind un spectacol recreativ, dar nu de entertainment pur și simplu, Iubito, își rămân dator! aduce în discuție subtil tocmai premisele care fac posibile aservirea mentală, răstălmăcirea normalității prin prejudecăți, promovarea unei mitologii cu riscul de a o transforma în stereotipie mentală.




(Iubito, îți rămân dator! de Helen Salfas, regia: Ricard Reguant, cu Andrei Duban și Grațiela Duban, Teatrul Avangardia, la Casa de Cultură a Studenților Iași, 25 mai 2019)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu