luni, 3 iunie 2019

Caut un om




Regizorul Ion Sapdaru sintetizează un scenariu cu implicații simbolice și mitice, cu trimiteri mai mult (legenda lui Diogene) sau mai puțin elitiste (îngerul pe pământ) din punct de vedere cultural. La baza scenariului stă ideea de pariu, de această dată pariul se face între Dumnezeu și Diavol; obiectul pariului îl reprezintă credința oamenilor pusă la încercare, faptul că oamenii ar putea răspunde pozitiv în cele din urmă la provocarea aruncată prin intermediul îngerului.

Concret, e vorba de o suită de microscenarii repetitive (un înger se aruncă în fața mașinii și e rănit grav sau poate chiar omorât, iar oamenii, în loc să procedeze moral, să-l salveze sau să își întrerupă planurile, pleacă, lăsând totul în urmă, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat) din care regizorul alege cinci pe care le ordonează în cinci scene clar delimitate, cu protagoniști în roluri de compoziție exagerată, interpretați, de fiecare dată, de aceiași actori, Iuliana Budeanu și Florin Gorgos (mirii, soții, amanții, bătrânii, orbii). În rolul îngerului care testează umanitatea din om îl regăsim pe Sebastian Munteanu care semnează și coregrafia spectacolului. Tânărul artist este o revelație pentru tot ceea ce înseamnă mișcare scenică și/sau coregrafie în spectacol, dar și în ceea ce privește propria interpretare coregrafică, dar și de mim. Gesturile și expresia chipului sunt în cazul lui Sebastian Munteanu mai grăitoare decât replicile, cu atât mai mult cu cât este ușor emfatic, dar nu depășește limita retoricii gestuale, expresiv corporale, a mimicii etc. Semnalez că tânărul Sebastian Munteanu are un potențial creativ incredibil în care merită investit.

Mai puțin inspirată mi s-a părut soluția de a vopsi cu alb și chipurile actorilor propriu-ziși (în cazul îngerului explicația e la îndemână), probabil s-a considerat că toți fac parte în egală măsură dintr-un experiment și s-a dorit sublinierea ideii de testare a umanității în acest mod; apoi, nu sunt adepta naturalismului (excesul de vopsea roșie) în asociere cu o interpretare actoricească având tușe expresioniste. Dincolo de aceste două aspecte, s-a văzut foarte clar cum regizoral se trece de la registrul comic la cel tragic, în primă instanță plusând-se enorm pe comedie, prin interpretare exagerată, bufonadă, chiar grotesc, în timp ce spre final drama omului (un experiment eșuat, subiectul pariului din Dumnezeu și Diavol, dintre care unul propune oprirea definitivă a experimentului, celălalt decizând continuarea sa) devine evidentă. Între scene, intervențiile coregrafice și de mim ale lui Sebastian Munteanu (îngerul) au rolul de a facilita trecerea de la grotesc la problematizare, fondul muzical este de asemenea reușit în crearea atmosferei spectacolului, deși de multe ori poate induce în eroare.

Cu toate acestea, nu consider că trecerea de la comedie la dramă, de la bufonadă la gravitate (este fără, îndoială, un spectacol ce poate fi considerat ca aparținând registrului tragicomic) se realizează gradual, ci este cumva sincopată. Modul în care se succed scenele alese (de la miri, soți, amanți, la bătrâni și orbi, de la cei ce sunt prea cruzi, prea ocupați ori prea corupți ca să poată vedea, la cei ce realmente nu mai pot sau nu mai vor să vadă), jocul actorilor, costumele generează grotesc și comedie. Fondul muzical rock contribuie la ambiguizare. Abia spre final răzbat întrebările și melancolia, fondul muzical e lăsat să creeze atmosfera propice momentului respectiv. Probabil, din nevoia unui spectacol alert, dinamic, contemporan, regizorul nu face trecerea treptat de la bufonerie la seriozitate. Disproporția nu e neapărat una de formă, ci mai ales de conținut, în sensul că publicul țintă sunt tinerii, iar tinerii nu ajung la implicațiile mai adânci ale problematicii spectacolului în acest mod, pentru că nu se declanșează acel declic la nivel subliminal. Spectatorul avizat va înțelege, oricum.

În fine, din motivele descrise, dialogul dintre Dumnezeu și Diavol redat la finalul spectacolului nu numai că nu e redundant, dar e absolut necesar pentru explicitarea alegoriei, totodată pentru clarificarea intențiilor regizorale (se poate remarca o corespondență fericită între intențiile regizorale și tramă). Am putea să ne întrebăm și noi, încă o dată: ”Credeți în continuare că între ei se va găsi măcar un singur om?” Sau am putea pleca de la spectacol grăbiți, apăsând pedala de accelerație mult, foarte mult, din ce în ce mai mult… Am mai putea să ne întrebăm: ”Sunt eu oare un om?”,  ”A existat vreodată vreun moment în care nu am fost om față de semenul meu? Sau în care nu m-am comportat suficient de uman?” Sau am putea să ne amintim de legenda lui Diogene care străbătea agora în plină zi cu o lampă în mână, răspunzând cam în același mod în care o face și creatorul din parabola lui Bogaev: ”Caut un om”.

Citind alegoria din perspectiva creștinismului, omenirea a evoluat în ceea ce privește credința față de acum 2000 de ani. Diferit de acum 2000 de ani, când oamenii se aflau într-un alt stadiu al evoluției (nici măcar nu recunoșteau că au omorât Omul), acum se află în altul, dar tot insuficient de aproape de calea adevărată a credinței, compasiunii și iubirii (se opresc din drum, constată că au omorât pe cineva, după care își continuă drumul).



(Cinci povești cu înger rănit, adaptare după Oleg Bogaev, regia: Ion Sapdaru, cu Iuliana Budeanu, Florin Gorgos, Sebastian Munteanu, coregrafia: Sebastian Munteanu, video art: Radu Mihoc, asistenți de regie: Francisc Bucur și Radu Mihoc, Casa de Cultură ”Mihai Ursachi” a Municipiului Iași, Teatrul Mirage, premiera: 25-26 mai 2019)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu