luni, 17 iunie 2019

(Anti-)Hamlet, (Alter-)Ofelia & Let it be




Jerzy Grotowski considera teatrul o întâlnire între spectator și actor. Cu bucurie m-am întâlnit cu fiecare dintre tinerii din HAMlet it be, spectacolul de licență al anului III Actorie, clasa profesorului Octavian Jighirgiu. O bijuterie de spectacol datorită pasiunii pentru arta actorului a celor implicați și comunicării excelente a tinerilor actori cu regizorul și între ei, ca parteneri de scenă. HAMlet it be va putea fi vizionat la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu de anul acesta, în cadrul secțiunii dedicate spectacolelor studențești.

Octavian Jighirgiu, profesor, regizor, spectator, dar și actor este menționat în prefața la spectacol și intervine succint în postfață (pe stop-cadru cu toți studenții-actori), cele două coperte care încadrează convenția teatrală – un paralelism între tragedia shakespeariană și parodia nicolajiană. Atât tragedia, cât și parodia sunt adaptate. Dar pentru a se ajunge la această adaptare, studenții cunosc foarte bine ambele texte, sunt capabili să jongleze cu intrarea în, ieșirea din și reintrarea în convenția teatrală, cu intertextualitatea, să facă schimb de roluri între ei etc. Profesorul și regizorul Octavian Jighirgiu i-a învățat toate aceste concepte, introducând o dimensiune brechtiană în spectacol; îi lasă să fie ei înșiși atunci când acest lucru e posibil, prin improvizație dirijată; le ghidează pașii până la verdictul final: ”Acum sunteți pregătiți pentru teatru”.
Autoreferențialitatea reprezintă fundamentul pe care se construiește întregul eșafodaj scenic. Studenții își găsesc costumele distruse și-n dezordinea creată se vine cu ideea unei improvizații; rolurile se împart la vedere, numai că Hamlet lipsește (e mahmur de pe urma petrecerii din noaptea de dinaintea reprezentației). Trecerea de la scena în care jocul studenților-actori are-n vedere latura lor umană se face treptat spre intrarea în convenție, prin câteva momente, culminând cu introducerea personajelor. Regizoral, se mizează mult pe contradicția scenică, pe paradoxul dintre solemnitatea muzicii clasice și banalitatea cotidianului, cu alternarea celor două registre de joc, natural și teatral, în funcție de posibilitățile studenților-actori. Gravitatea și firescul, deși conceptul regizoral vizează o suprapunere a planurilor (a se observa diferențele de costumație, dintre stilurile de joc și trecerile de la gravitate la bufonadă), nu ajung la opoziție. Ci uneori conferă soluții alternative. Teatralitatea e impecabilă și pe tragedie, și pe parodie, și în momentele intermediare. Coregrafic și vocal, în ceea ce privește frazarea, intonația cu care și ritmul în care sunt rostite replicile.

În așa-zisa absență a studentului din rolul lui Hamlet, survine ideea jucării scenelor din care protagonistul lipsește, dar se mai folosește ca modalitate regizorală fracturarea scenelor, având drept consecință dinamismul. Însă atunci când realmente apare, Marian Chiculiță (Hamlet) e o revelație. De la zănaticul care merge împleticindu-se sau susținut de un coleg, la momentele când e Hamlet ori la cele când e anti-Hamlet. Are o gestică și un mod de a îmbina bufoneria cu seriozitatea inconfundabile, elasticitate în ceea ce privește mișcarea scenică, maleabilitate și cameleonism, ca actor. Cu spada și borcanul de tomate în mână, el definește, prin această soluție, miza paradoxală a viziunii regizorale.

Din cauza întârzierii lui Hamlet în a-și face apariția, Ofelia (Mălina Lazăr) intră cu scene de final, chiar de la început. Soluția de a împărți petice de hârtie, în loc de flori, e foarte ancorată în actualitate: fragilitatea scenariului, a scriiturii, soluție care ar putea fi și o autoironie de autor, cu atât mai mult cu cât se insistă pe idee – confeti din petice de hârtie. Alter-Ofelia mi-a dăruit un petic de hârtie și senzația că sunt regina fragilității umane și a iluziei auctoriale: nu cred că istoria teatrului mai e posibilă altfel decât prin tatuarea rolului pe piele, adică prin întipărirea sa în inimă și minte, în conștient și subconștient; iar critica de teatru, în absența pasiunii pentru teatru, nu valorează absolut nimic. Știu pentru că Ofelia nu mi-a dăruit floarea oricum, ci după ce a imprimat-o cu pecetea iubirii ei pentru Hamlet. Am avut, mărturisesc, câteva surprize de teatru participativ, dar această interacțiune cu spectatorul prin mine și, implicit, întâlnirea spectatorului din mine cu actorul a fost, de departe, cea mai neașteptată. Mălina Lazăr e profundă, dar și efemeră, contribuind și ea la paradoxalul întregului concept regizorală. Pe care acum îl surprind în doar câteva cuvinte, dar care la reprezentația viitoare ar putea să aibă  nuanțe noi, inefabile. Mălina Lazăr are excelente aptitudini coregrafice, suplețe, dar și capacitatea de contorsionare, reușindu-i foarte bine atitudinea de tip human puppetry.

Felicitări, tuturor, să ne reîntâlnim cât mai curând în această minunată efemeridă – teatrul – ca actori, actanți, spectatori și/sau spect-actori. And let it a new generation of actors be!


(HAMlet it be, adaptare de Octavian Jighirgiu după Hamlet de William Shakespeare și Hamlet în sos picant de Aldo Nicolaj, regia: Octavian Jighirgiu, distribuția: Ana Baroi, Ana Boatcă, Andrei Butnariu, Marian Chiculiță, Ioana Dobrea, Florin Gardan, Răzvan Grosu, Mălina Lazăr, Mara Lucaci, Mădălina Mantu, Nicolae Racoviță, Ștefania Sandu, Ciprian Ungureanu, Mihai Vodă, Claudiu Vrabie, scenografia: Alina Dincă-Pușcașu, coregrafia: Alice Șfaițer, vocal-coach: Alexandra Cantemir, lupte scenice: Bogdan Lupeică, croitorie: Jeni Stănilă, graphic design: Aurel Asanache, un spectacol al Universității Naționale de Arte “George Enescu” Iași în parteneriat cu Teatrul Național “Vasile Alecsandri” Iași, sala Uzina cu Teatru, 12 iunie 2019)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu