luni, 10 iunie 2019

Final de stagiune la TNI




Cu spectacolul Titus Andronicus, în regia lui Charles Muller, se încheie stagiunea 2018-2019 la TNI.

Tot cu un decor creat de scenograful Dragoș Buhagiar, minimalist și în același timp spectaculos prin imagini neoexpresioniste, cu publicul pe scenă, Charles Muller a montat recent, la Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu, Scene dintr-o căsnicie, având-o în rolul feminin pe Krista Birkner de la Berliner Ensemble, o actriță-privilegiu, impecabilă, teatral și coregrafic, care i-a permis să aleagă o partitură pentru doi actori (partenerul de scenă al Kristei Birkner este Daniel Bucher). Semnificațiile actuale ale mesajului trimit spre cotidian și sfera privată, iar întregul spectacol nu-i decât dezvoltarea și, implicit, problematizarea unei idei grave (mântuirea e posibilă doar trăind singurătatea absolută).

Nu regăsim nimic din datele de construcție ale spectacolului de la Secția Germană a TNRS în montarea cu Titus Andronicus de la TNI. În cazul din urmă, ne referim la un spectacol de sală mare, cu o distribuție numeroasă, cu un decor schematic, nespectaculos și totuși aspirând la spectaculozitate (trapa), vizând grandiosul (coloanele mobile), încărcat de soluții regizorale purtând marca unor estetici diferite, realist, dar și simbolic, metatextual (mutilarea Laviniei e naturalistă, dar și intertextuală, cu aluzii și referințe la mutilarea Filomelei din Metamorfozele lui Ovidiu, la fel și omorârea fiicei ori răzbunarea, cu soluții explicite, cu intervenții ironice din partea actorilor), cu ieșiri din convenția teatrală (momentul lui Petru Ciubotaru din final), însă excesiv și preponderent naturalist – un naturalism crud, dur, brut, cu încercări de edulcorare, atenuare și actualizare prin soluții exagerate (fierăstrăul electric); ca să nu mai vorbim de soluțiile de un grotesc sinistru (pozele de familie, proiectate).

 Cu toate acestea, sunt și soluții reușite, cu miză estetică și conceptuală (justiția-marionetă), inventive (reprezentarea tăierii limbii, a siluirii ori a brațelor ologite ale Laviniei/Ada Lupu). Soluțiile asociate cu prestația Adei Lupu sunt extrem de reușite prin paradox (nimeni nu ar fi putut reprezenta cu atâta dinamism și echilibristică o situație cruntă, paralizantă). Ca și-n spectacolul luat ca punct de reper, există un climax, momentul cutremurător al siluirii care, datorită posibilităților Adei Lupu, valorificate regizoral, nu e doar naturalist, ci și expresionist. În rest, sunt extrem de multe flash-uri, așa cum e acea scurtă expresie perplexă de pe chipul Adei Lupu, dintr-o scenă ulterioară celei a mutilării (o sclipire de genialitate pentru că deține și candoare, și grotesc) care nu durează mai mult de o fracțiune de secundă.

Plotul e respectat, dar actualizat. În egală măsură, personajele. Deși scenele se succed impecabil, spectacolul nu are coeziune internă din cauza excesului de soluții regizorale, cel puțin. Spun cel puțin, deoarece contribuția regizorală din jocul actorilor lasă spațiu pentru contribuția lor  proprie, iar Charles Muller procedează astfel deoarece nu forțează limitele actorului. Având la îndemână o distribuție vastă, lucrează cu actorii în grupuri mici sau chiar doi câte doi, astfel încât temperanța lui Daniel Busuioc neutralizează exploziile de teatralitate ale lui Ionuț Cornilă (iarăși, e vorba exclusiv de un anume moment din spectacol, care arată ce intenționează regizorul să obțină de la actori, reușind să depășească granița dintre actor și personaj, fără a ținti omul din spatele actorului). Per ansamblu, partiturile sunt solicitante din punct de vedere regizoral, împovărătoare dacă sunt tratate cu seriozitate (într-un sens special partitura Petronelei Grigorescu, dar în primul rând cea a Adei Lupu, adăugându-se desigur și momente din partiturile lui Călin Chirilă, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Dumitru Năstrușnicu, Daniel Busuioc, Radu Ghilaș, Radu Homiceanu sau Horia Veriveș).

Ca o constatare generală, parte din comparație, Charles Muller e-n căutarea unei depășiri a celui de-al patrulea perete, iar pentru că, de această dată, nu are publicul pe scenă, trimite actorii spre/în public la propriu, dar și la figurat. Mai mult, asocierea dintre reacția sălii (râsete la tragedie), exceptând doar câteva reacții nepotrivite și estetica de grație a spectacolului (tragicul grotesc) echivalează cu o modalitate de a pune între paranteze cel de-al patrulea perete. Tragicul grotesc e piesa de rezistență a spectacolului cu Titus Andronicus, în regia lui Charles Muller. Atunci când, estetic vorbind, tragicul atinge cote maxime, frizează grotescul. E cazul să exemplificăm cu acel moment din spectacol când, în plin moment de criză existențială, Ionuț Cornilă (Titus Andronicus) și Lavinia (Ada Lupu) râd forțat, frenetic. Și mai sunt astfel de momente în spectacol care delimitează tocmai estetica de bază.

Sub un ultim aspect al comparației schițate, semnificațiile actuale fac aluzie la cotidian și sfera publică, la societate și politică, de aici prefața la spectacol (filmările proiectate inițial, cu care se și intră în scenă). Trecerea nu e bruscă pentru că Shakespeare e modernizat, de nerecunoscut. E mai aproape de o tragedie antică pusă-n scenă în termeni contemporani, decât de o tragedie shakespeariană, ceea ce face parte din intențiile regizorului, dat fiind că a și afirmat în caietul-program că ”Shakespeare nu este niciodată corect din punct de vedere politic” (în acest context, aș pune și numele lui Shakespeare între ghilimele). Desigur, afirmația regizorului are multiple sensuri, iar vizionarea spectacolului va dezvălui câteva dintre acestea.





(Titus Andronicus de William Shakespeare, versiunea scenică: Charles Muller și Andreas Wagner, traducerea: Ana Mureșanu și Andrei Bogdan Stolnicu, regia: Charles Muller, scenografia: Dragoș Buhagiar, dramaturg: Andreas Wagner, video design: Alexandru Condurache, distribuția: Călin Chirilă, Cosmin Maxim, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Andrei Sava, Dumitru Georgescu, Vlad Ștefancu, Radu Homiceanu, Alexandru Horga, Petru Ciubotaru, Ștefan Molnar, Daniel Popa, Dumitru Năstrușnicu, Horia Veriveș, Radu Ghilaș, Petronela Grigorescu, Ada Lupu, Georgeta Burdujan, Radu Homiceanu, Sara Tayari, Alin Zara, Ioana Ivănescu, Marina Munteanu, Sorana Eșanu, Georgiana Florea, premiera: 2 iunie 2019, Sala Mare, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” din Iași)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu