luni, 1 iunie 2020

Sensibilitate și ambiguitate





Stop joc! este un colaj video realizat de două talentate actrițe de la TNI, foarte cunoscuta Petronela Grigorescu și tânăra Mălina Lazăr care promite din ce în ce mai mult. Angelică, Mălina Lazăr evoluează puțin și făcând uz de latura demonică, ceea ce înseamnă că e pregătită să facă față tuturor provocărilor pe care cariera aleasă i le va aduce în față în materie de roluri. În același timp, Stop joc! se dorește a fi o reinterpretare în cheie contemporană a poveștii ”Fetița cu chibrituri” de Hans Christian Andersen.

Succesiunea de scene reprezintă tot atâtea decupaje, sub semnul sensibilității și al ambiguității, având în centru relația dintre mamă și fiică. Petronela Grigorescu reușește să adune ca-ntr-un creuzet stări de spirit, senzații, emoții, atitudini, tulburări, relații interumane, afecțiuni, surprinse într-un puzzle de hârtie compus din cuvinte-cheie și termeni-temă, care începe cu traume și vini din copilărie și, trecând prin complexele lui Freud și o sumă de multe alte subiecte relevante pentru esența ființei umane, se încheie cu iluzia fericirii pe care o relație de familie împlinită promite să confere.

Copilul problemă (Mălina Lazăr) are gânduri de sinucidere la 11 ani și tentative de fugă de acasă la 15 ani. Relația cu mama lasă de dorit, iar depresia, sentimentul eșecului, de nu satisface așteptările sunt copleșitoare. Se lasă să se înțeleagă faptul că personajul se tratează într-un sanatoriu de boli nervoase. Narativitatea fragmentară caracterizează scenariul, de la copilărie, la adolescență și tinerețea timpurie. De la visuri (”ce visai să te faci când vei fi mare”), amintiri, regrete, vise/coșmaruri, frici, relații de prietenie, petrecerea timpului liber, preferințe, la întrebarea cheie: ”Cum ar arăta o lume perfectă?”

O mamă excesiv de protectivă, o fiică depresivă, un parcurs frânt de solitudine, inadaptare, absența comunicării autentice constituie profilurile protagonistelor, mai mult sau mai puțin vizibile, dar și subiectul. La baza eșecului relației dintre mamă și fiică pare a sta absența dragostei autentice: ”Unii oameni nu dăruiesc iubire, dar nici nu se lasă iubiți”. Cel puțin, aceasta e senzația fetei care va purta povara mai departe, se înțelege, în relațiile cu ceilalți oameni. De aici, întrebările fără răspuns, căutările fără succes, eșecul în demersul de a se simți fericită. Mai mult, coșmarurile, luptele interioare – momente întregi sunt dedicate redării acestora, Mălina Lazăr dovedindu-se foarte expresivă vocal, gestual, coregrafic. Momentul din baie cu strigăte înăbușite pe un song înregistrat este la fel de sugestiv ca și cel coregrafic, în urma căruia protagonista povestește un coșmar.

Finalul este ambiguu, un schimb ciudat are loc între ”eu” și ”tu”, între mamă și fiică, ce echivalează cu deschiderea unei posibilități de comunicare, de traversare a prăpastiei create între ele din copilărie. Pe de altă parte, poate că, la rândul ei, fiica va deveni asemenea mamei sale. Sau poate că, iertând, se șterge cu buretele trecutul, iar relația se va constitui pe alte baze, mai sigure. Sau pur și simplu personajul feminin tânăr înțelege că rezolvarea problemelor depinde în cea mai mare măsură de sine, de depășirea propriilor temeri și complexe, de vindecarea traumelor din copilărie și de tăria de a o lua de la capăt. În acest context, prezența mamei nu mai e o problemă, ba chiar vizita acesteia la sanatoriu va deveni ceva mult așteptat.

Petronela Grigorescu scrie acest text fără a se dezice de maniera în care joacă pe scenă: oricât de exuberantă și dând curs celor mai vulcanice ieșiri ale personajelor, își temperează interpretarea printr-un filtru impus de propria reflexivitate. În acest sens, alegerea Mălinei Lazăr, întruchiparea fragilității, este foarte reușită pentru că cele două realizează un parteneriat de invidiat între interpret și autor de scenariu și minispectacol online. Mălina Lazăr are nevoie de reflexivitatea și îndrumarea Petronelei Grigorescu pentru a exprima cu o elocvență surprinzătoare trăiri delicate, emoții copleșitoare, tulburări profunde.

Până în prezent, Mălina Lazăr a evoluat în suficient de multe spectacole pentru a aspira să devină o prezență de remarcat la scenă mare: în Paraziți (regia: Diana Udrea, 2018), în 8 femei (regia: Irina Popescu Boieru, 2019), în Gaițele (regia: Ovidiu Lazăr, 2020), în Orașul cu fete sărace (regia: Radu Afrim, 2020) etc. În același timp, e admirabil cum o actriță consacrată colaborează cu o tânără actriță, descoperindu-și afinități  și completându-se reciproc pentru a duce la bun sfârșit un demers teatral online. În același timp, cum Petronela Grigorescu punctează toate calitățile Mălinei Lazăr (inteligență scenică, sensibilitate, delicatețe), asistând-o în evoluția sa.

Dacă pentru teatrul contemporan, calitățile vocale și coregrafice au devenit indispensabile, odată cu noul teatru online, nu mai e suficientă prezența scenică ci sunt necesare și telegenia, cât și alte aptitudini compatibile cu ceea ce un actor de film are în plus față de unul de teatru care nu e tocmai potrivit pentru ecran. În această privință, Mălina Lazăr are atuuri pe sticlă, și nu pentru a evolua în telenovele, ci în producții artistice serioase online sau poate, rămâne de văzut, chiar filme. În ceea ce o privește pe Petronela Grigorescu, pe lângă faptul că e o excelentă actriță, are idei și e suficient de deschisă în lucrul cu actorii, ceea ce o recomandă pentru conceperea de spectacol.


(Stop joc!, scenariu și concept: Petronela Grigorescu, cu Mălina Lazăr, editare video: Mălina Lazăr, TNI, premiera: 29 mai 2020)


Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu