duminică, 28 iunie 2020

Rândul 3, aproape de margine





Ion Negoițescu, Gabriel Popescu și Ciprian și Marian sunt personalitățile, respectiv persoanele din trecut transformate în personaje de creatorii acestui spectacol. Actorii, dintre care unii povestesc, iar alții se lasă povestiți, sunt extrem de talentați, trecând cu versatilitate prin multiplele roluri care le sunt încredințate. Spectacolul discută istoria recentă a comunității LGBTQ din România, aducând în prim-plan imaginea unor personaje care au trăit în ultimul secol, din anii 1940 și până în anii 1990, care au avut de suferit de pe urma orientării lor sexuale. Articolul 200 din Codul Penal, care incrimina relațiile homosexuale și pedepsea cu închisoare amorul ilegitim dintre două persoane de același sex, a fost abrogat pe data de 22 iunie 2001.

În paralel cu situația personajelor, istoria își urmează cursul, de la interbelic, la comunism și în cele din urmă la post-comunism. Într-un anume sens, spectacolul include atât macroistoria, schițarea evenimentelor majore care au avut loc în cele trei perioade, în timp ce în spațiul cinematografului se petrec evenimente din viața personajelor, conținând detalii adesea tăinuite pentru marele public, elemente de autobiografie, adesea rămase necunoscute, povești de dragoste despre care nimeni nu mai mărturisește.

Pentru început, personalitatea anilor 1940, de la Cluj și Sibiu, Ion Negoițescu, critic și istoric literar, poet romancier și memorialist, redactor al ”Revistei Cercului Literar” este prezentată prin intermediul unor compoziții actoricești parodice, aducând subiectul homosexualității în sala de cinema, unde personajele se întâlnesc jenate, în semiîntuneric, stânjenite asemenea călătorilor la cușetă de proximitatea arbitrară a vecinului. Astfel de episoade sunt relatate cu sinceritate în Straja dragonilor, romanul autobiografic al lui Ion Negoițescu, adus în scenă de actori, mai aproape de spectatori, prin impersonare, teatru în teatru și evocare.

În al doilea rând, personalitatea anilor 1960, Gabriel Popescu a fost prim-balerin, maestru de balet și coregraf la Opera Națională din București. În 1965, a plecat în Franța unde cerut azil politic și a rămas. Condamnat pentru orientarea sa sexuală, Gabriel Popescu a fost torturat să menționeze și alte personalități homosexuale ale epocii, dar a reușit să reziste torturii și să păstreze tăcerea. Numele sunt rostite, numai că adevărul istoric, faptul că Gabriel Popescu nu a trădat, este restituit abia după ce se realizează un rewind scenic. Și de această dată, sala de cinema conferă cadrul unde, cu schimbarea locului cu un spectator din public, povestea se derulează deopotrivă pentru actori, unii protagoniști, alții povestitori, sau spectatori.

În al treilea rând, doi tineri ai anilor 1990 se întâlnesc în urma unui anunț dat de cel mai tânăr dintre ei la matrimoniale. Sora băiatului găsește jurnalul acestuia și-l duce la poliție. Dragostea celor doi băieți contravine regulilor societății în care ei trăiesc. În final, unul se sinucide, iar celălalt pleacă în SUA. Cea de-a treia poveste e cea mai scurtă și apropie și mai mult scena, spațiul cinematografului, de spectator. În ordine, cele trei povești parcurg o cronologia din interbelic spre post-decembrism. În același timp, scena se apropie progresiv, prin anumite soluții regizorale (schimb de locuri între actor și un spectator din public, în partea a doua, o succesiune de perspective sau filme la care spectatorul devine părtaș, în cea de-a treia parte), dar și prin jocul actorilor.

De asemenea, de la prezentarea unor personalități arhicunoscute pentru lumea literară și artistică se trece la prezentarea cazului celor doi băieți, o situație ceva mai concretă, mai plastic redată scenic. Jocul actorilor se modifică în consecință, de la expresivitatea clasică, sobrietatea actoricească și stăpânirea din prima parte, la pariul emoției din partea a doua unde situațiile sunt ușor umanizate, iar apoi la cazul celor doi băieți în parte a treia, când jocul actorilor, cu mici excepții, este ceva mai firesc. Locul în care viața secretă a personajelor se dezvăluie e întotdeauna spațiul cinematografului unde se derulează un film ce rula în perioada istorică la care se face referire, Visul lui Tănase, Columna sau un film de dragoste cu Anca Țurcașiu.

În cea mai mare parte, tinerii actori de la Reactor practică un teatru social, militant, de aceea declamativ și non-tradiționalist. Cu toate că într-un spectacol cu relevanță pentru actualitate, istoric, documentar, dar și cu mesaj, Sânziana Stoican îi provoacă regizoral pe actori la compoziții parodice, unele dintre aceste compoziții fiind travestiurile, cu trecerea personajului întruchipat de actor de pe peliculă în sala de spectacol, la roluri cât se poate de teatrale, la paradoxuri scenice, cum ar fi rolurile filmice în scena de teatru care e spațiul reprezentând sala unui cinematograf, cu mijloace dintre cele mai moderne (efecte de fum și stroboscop, spoturi de lumini, semiobscuritate).

Paralelismul celor două spații, sala de spectacol și scena, reprezentată asemenea unei săli de cinema, propune o metaforă filmică despre viață, evidentă în special în cea de-a treia parte unde povestea este prezentată din punctul de vedere al celui mai mic dintre cei doi băieți sau din cel al surorii sale, perspective diferite asupra aceleiași situații de viață fiind posibile. Viața apare ca o succesiune de filme alternative, iar teatrul ca o meditație scenică asupra acestei succesiuni de filme alternative, ca o comparație a mai multor puncte de vedere și alegerea celui pe care îl considerăm mai apropiat de propriul mod de viață, care ne reprezintă.


(Rândul 3. Aproape de margine, aparținând proiectului „100 de ani de România. Istorii secundare”, text: Alexa Băcanu, regia: Sânziana Stoican, cu: Cătălin Filip, Oana Hodade, Raluca Mara, Doru Taloș, Adonis Tanța, scenografia: Valentin Vârlan, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca, premiera: ianuarie 2019)

Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu