luni, 6 iulie 2020

O critică a criticii





Volumul semnat de Miruna Runcan, Teatrul în diorame. Discursul criticii de teatru în comunism. Fluctuantul dezgheț 1956-1964 (Editura Tracus Arte, 2019) este pentru autoare, critic de teatru, profesor la Facultatea de Teatru și Televiziune de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, un prilej de reflecție și cercetare academică asupra fenomenului criticii de teatru în comunism, de analiză retorico-stilistică a unor fragmente din cronicile timpului, ceea ce-i permite să formuleze opinii cu privire la structura și tipologia cronicilor, parte a unei critici a criticii, aspect neglijat de literatura de specialitate.

Astfel că punctul de plecare și justificarea cercetării care stă la baza volumului în atenție îl reprezintă nevoia unei discuții serioase, a unei interogații în căutare de răspunsuri pertinente cu privire la ”relația dintre creație [artistică, teatrală…] și discursurile critice menite s-o reprezinte și s-o evalueze”. De-a lungul timpului, au reprezentat probleme: 1. structura cronicii, adesea numită cronică dramatică, mai mult literară decât spectacologică, acordând o pondere mai mare analizei de text decât creației de spectacol propriu-zise, 2. obiectivitatea științifică declamată și reclamată din partea criticului, în defavoarea emoției și a empatizării cu spectacolul, 3. carențele de comunicare între critici și artiști, nevoia unei comunicări mai strânse între cele două tabere. Majoritatea problemelor sunt valabile chiar și astăzi, la cele deja enumerate s-ar putea adăuga chestiunea ”autorității critice”, nevoia unei ”critici a criticii”, o eficientă gestionare a cronicii de teatru astfel încât latura normativă, ideologică să nu sufoce latura estetică, iar atenția acordată textului dramatic să nu fie mai mare decât cea acordată viziunii regizorale. Astfel încât spectacolul să beneficieze de o ”lectură profesională”, non-textocentristă, atenția criticului redistribuindu-se dinspre piesa de teatru spre spectacolul propriu-zis.

Lipsa reperelor, raportarea la modelul moscovit și absența unei raportări la cronica de teatru din vest, conduc la starea criticii de teatru românești din perioada investigată. Unele dintre probleme s-au perpetuat. Miruna Runcan observă că exercițiul critic din spațiul românesc este axat cu precădere pe cronica de întâmpinare, în timp ce alte dimensiuni ale actului critic (estetică, istorică, comparatistă, teoretică) sunt neglijate ca fiind ”academisme” și nu interesează decât accidental. Cronica de teatru este în cea mai mare parte un demers descroptiv-evaluativ, centrat pe textul considerat drept ”temelia spectacolului”. Artiștii sunt recalcitranți și ironici la adresa criticului de teatru, însă spre deosebire de astăzi, când artiștii își exprimă ideile doar în interviuri, unii dintre aceștia deveneau voci remarcabile în presa de cultură a timpului. Dacă e să ținem cont de critica de teatru din Occident, cronicile de întâmpinare sunt privilegiate chiar și acolo, iar conținutul cronicii reușește să fie pertinent, fără a cădea în academism. Rigidității și răcelii, stilisticii greoaie, caracteristici ale cronicilor de pe plaiuri mioritice, li se opun suplețea și eleganța unei cronici ce se scrie cu stilistică ritmată în paginile revistelor internaționale de renume.

Despre structura cronicii de teatru, Miruna Runcan reia cele două părți inevitabile, separate în mod evident în epocă, cea dedicată operei dramatice și dramaturgului, respectiv cea dedicată spectacolului ca atare. Tot autoarea remarcă exemple de cronici care prin stil reușesc să domine structura și să o reconfigureze. În ceea ce privește analiza spectacolului, autoarea se oprește asupra a trei elemente de abordat în cronica de teatru dedicată spectacolului (regia, scenografia, actoria). Spectacolul așa cum este prezentat în cronica de teatru nu poate fi decât ”reprezentarea unei reprezentări”, rememorarea și transpunerea într-un format anume a ceea ce cronicarul a receptat în momentul când reprezentația artistică s-a produs sau a avut loc. Componenta vizuală este însoțită de cea afectiv-emoțională (emoție estetică).

Receptarea se produce în funcție de anumite predispoziții, de un anumit orizont de așteptare, orizont cultural, orizont de probleme ale timpului. Hermeneutica spectacolului are în vedere tocmai predispozițiile care fac ca receptarea să se modifice de la un moment istoric la altul. După cum oamenii nu sunt la fel, nici criticii nu sunt la fel în termeni de percepție, emoție, dispoziții ori particularități psihologice. Dispoziția de a integra mai mult sau mai puțin o anumită viziune regizorală în propriul sistem, de a manifesta mai multă sau mai puțină simpatie față de un anumit stil regizoral ori de empatie față de jocul actoricesc depind atât de factorii de ordin psihologic, cât și de orizontul criticului.

Percepția asupra spectacolului diferă de la critic la critic, iar faptul că acum spectacolele se filmează constituie un avantaj asupra anilor din urmă, când spectacolele ar putea fi doar reconstituie din cronicile timpului. Astăzi, filmările rămân martor al spectacolelor, iar peste ani alte aspecte vor interesa în funcție de cum se vor schimba paradigmele culturale, studii cu privire la evoluția societății și a modului de a gândi devenind posibile prin raportarea spectacolelor martor la cronicile vremii lor. Spectacolul de teatru rămâne, în ciuda oricărei respingeri a factorului ideologic, o oglindă a vremii sale și un element valoros în studiul mentalităților.

 Dana Țabrea





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu