luni, 24 august 2020

Corpul uman ca operă de artă

                           Study from the human body

Preocupările pentru estetizarea corporală în exces conduc la abrutizarea omului, redus la corporalitatea sa, la transformarea subiectului uman în obiect. Într-o societate consumistă, sunt promovate tot mai mult produsele și serviciile de înfrumusețare corporală, culminând cu operațiile estetice. Nefericiți și în dezechilibru cu sine, lipsiți de armonie interioară, oamenii caută să se regăsească prin vizite la saloanele de estetică și sălile de fitness, prin achiziționarea produselor ori a tratamentelor cosmetice, prin vestimentație, regimuri alimentare, tot felul de produse și servicii care nu au nimic de a face cu ei înșiși, cu ceea ce sunt, gândesc sau simt.

Dintr-o mare nefericire înrudită cu spleenul, pe motiv că nu reprezenta foarte mult prin el însuși, mediocru în gândire și simțire, plat, insipid, anost, lipsit de expresivitate morală ori corporală, protagonistul unui celebru roman scris de Eric-Emmanuel Schmitt (Pe când eram o operă de artă) preferă mutilarea în locul monotoniei insuportabile a normalității fade. Maltratarea corporală și renunțarea la condiția de ființă umană, în favoarea condiției de obiect, mai mult – de operă de artă, în ciuda frankensteinizării, pare să-i aducă lui Adam gloria, entuziasmul și ovațiile publicului amator de senzațional. Oricât de invizibil, treptat sufletul își reclamă drepturile, prin intermediul memoriei, conștiinței, remușcărilor și iubirii. În roman, invizibilul inamic al dominației brute a fizicului beneficiază de una dintre cele mai frumoase definiții de care a avut parte vreodată: ”[Sufletul] e o rană care sângerează mereu și nu se vindecă niciodată. Nu dispare decât odată cu moartea”.

Romanul lui Eric-Emmanuel Schmitt abundă în ilustrări ale corporalității estetizate la limita grotescului, când corpul e transformat în operă de artă și expus în cele mai bizare ipostaze în galeriile de artă contemporană. Tatuajele, body piercing-ul, extensiile sunt primele exemple care îți vin în minte atunci când ai în vedere estetizarea corpului omenesc, transformarea lui în obiect, continuând cu diverse operații estetice și încheind cu asumarea corporalității ca artă. Cu mențiunea că ”estetic” nu este sinonim cu ”frumos”.

Deja s-a vorbit de o estetică a urâtului, iar monstruosul, anormalul, ceea ce iese din norma naturalului, hidosul ar putea conferi mai multă valoare unei opere în termenii fascinației exercitate asupra publicului. Estetica frumosului și estetica grotescului sunt puse față în față de romancierul Eric-Emmanuel Schmitt prin cazul gemenilor Firelli, pe de o parte, și cazul lui Adam bis, cel de al treilea frate, înainte de renunțarea la propria viață, pe de altă parte. Amorf și apatic, dezamăgit de propria-i goliciune și inutilitate, în umbra fraților săi care reprezintă întruparea frumuseții, Adam este salvat de la sinucidere de artistul extravagant căruia îi venise ideea să sculpteze, cu ajutorul unui medic, în carne vie.

Ce-a de-a doua salvare se va produce însă atunci când Adam va iubi și va fi iubit necondiționat de fiica pictorului orb. Mirarea în fața picturii, prin intermediul căreia descoperă lumea și frumusețea tuturor lucrurilor, îl ajută pe Adam să-și depășească toate complexele și să dobândească profilul uman, până atunci nedefinit. Frumusețea lumii se răsfrânge asupra propriei conștiințe, iar el nu mai suferă de pe urma absenței frumuseții ori din orgoliu că nu e egalul fraților săi înzestrați cu simetria, armonia și perfecțiunea trăsăturilor. Un sens al vieții, dragostea, dorința de a fi el însuși, prețuirea propriei conștiințe, la care se adaugă contemplarea perisabilității lucrurilor, indiferent de valoarea lor estetică, îl ajută pe Adam să se bucure de soția sa, de părinți și de copii. Și înțelege faptul că nu doar un sens grandios (fie acesta pozitiv sau profund negativ) conferă valoare lucrurilor, ci și o condiție umană normală, precum aceea pe care refuza să și-o asume la 20 de ani.

Destinul fraților săi, dintre care unul se sinucide, dependenți de droguri, are o semnificație: lupta care se dă între estetica frumosului și cea a grotescului nu este câștigată de nici una dintre tabere. Mai curând, lupta e câștigată de cei ce nu pariază nici pe frumusețe, nici pe urâțenie, din motive comerciale ori pentru a ieși în evidență. De cei ce înțeleg că unicul contract pe perioadă nedeterminată nu e cel prin care renunțăm la propria umanitate pentru artă, nici cel prin care renunțăm la propriul eu, la propria conștiință pentru bani ori glorie. Unicul contract pe perioadă nedeterminată al omului este cu moartea. Plecând de la acest adevăr, fiecare își alege și asumă propriul destin.

Tema corporalității ca artă este prezentă și în teatru, în spectacole online sau offline, mai vechi sau mai noi. În Tattoo, 2014, regia: Radu Afrim sau în Pool (No Water), 2020, regia: Radu Nica. Prilej cu care arta însăși devine motiv de interogație. Câtă valoare are arta contemporană pe care cu prietenie o lăsăm moștenire viitorului? Cât de mult se inserează arta în viața artistului ori a publicului? Cât de vie e arta contemporană de vreme ce se caută variante tot mai zgomotoase pentru a reuși să facă publicul să aclame? Care e rolul publicității și al faptului că se vorbește pe marginea unei opere sau a creatorilor ei pentru a spori valoarea respectivei opere? Dacă arta e condiționată, care sunt condițiile care prilejuiesc ori garantează o artă de calitate? Când putem spune că arta a murit? Sau, dimpotrivă, că reușește să supraviețuiască? Îi ajută arta pe oameni, spectatori sau creatori, să trăiască mai bine, îi schimbă în vreun fel?

 

 Dana Țabrea


https://dyntabu.blogspot.com/2020/08/corpul-uman-ca-opera-de-arta.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu