luni, 10 august 2020

Reîntoarcerea în peșteră

 

Într-un moment din spectacolul Antisocial (regia: Bogdan Georgescu), în contextul în care protagoniștii sunt absorbiți de tehnologie, butonând telefonul mobil, survine următoarea întrebare: ”Cât de departe suntem de peșterile din care am ieșit?” Mi-am amintit acest fragment meditând asupra unui paradox: evoluția tehnologiei nu reprezintă o garanție a faptului că omul s-a îndepărtat de peșteră (și voi clarifica imediat ce peșteră am în vedere). Nu cumva omul tehnologic e mai aproape ca oricând să redevină omul peșterii?

Omul peșterii (din celebrul mit al peșterii din Cartea a VII-a a dialogului Republica de Platon) este legat de mâni și de picioare și obligat să privească doar înainte. În fața sa, pe peretele din spatele peșterii, poate urmări niște imagini, umbrele lucrurilor, îndeletnicindu-se cu identificarea și recunoașterea acestor imagini, ordonându-le, formulând opinii despre succesiunea ori corelațiile dintre acestea. El nu are acces la obiectele artificiale ale căror umbre se proiectează pe peretele din fundalul peșterii și nici la comedianții care le agită și mânuiesc. Nu poate vedea nici focul din spatele său, unica sursă de lumină din interiorul peșterii. Însă cel care ar reuși să își desfacă legăturile și să se răsucească ar putea ajunge să vadă toate acestea, ceea ce corespunde în mod real reflexiilor de pe peretele din spatele peșterii. Mai mult, ar putea parcurge drumul îndărăt spre ieșirea din peșteră, iar afară, după un timp de acomodare a privirii de la întunericul din peșteră la lumina soarelui, ar putea privi mai întâi reflecțiile lucrurilor, apoi lucrurile adevărate, realitatea și chiar soarele.

Cu cine seamănă omul peșterii, dacă nu cu cel care, fixat în scaunul ergonomic, la birou, privește impasibil doar înainte – ecranul computerului? Acesta preferă niște imagini realității și lucrurilor adevărate de afară. Luminii naturale – luminozitatea artificială a ecranului, vieții – viața virtuală de pe site-urile de socializare, școlii – educația online, teatrului – teatrul online, peisajelor, obiectivelor turistice, naturii – imagini. Dacă ar avea timp să reflecteze, și-ar da seama că realitatea sa nu-i decât o îngrămădire de pixeli. Precară, insuficientă, nesatisfăcătoare. Și că realitatea autentică, viața, școala, deconectarea sunt în altă parte. Pentru aceasta ar trebui să facă efortul filosofic al unei răsuciri, ajungând să redescopere lucrurile și bucuriile simple.

Știm cu toții care e soarta gânditorului, a omului dezlegat din mit. Acesta are curajul să urce pe cărarea șerpuită care conduce afară din peșteră. Ulterior, se reîntoarce să le împărtășească semenilor faptul că alte moduri de a cunoaște și de a fi, cu mult mai reale și mai adevărate, sunt cu putință, că lumea peșterii nu e cea autentică. Readaptarea de la lumină la întuneric este la fel de dificilă precum a fost inițial cea de la întuneric la lumină. El nu se va mai dovedi, odată revenit în lumea peșterii, la fel de abil în a identifica și recunoaște imaginile, în a urmări succesiunea umbrelor pe peretele din fundalul peșterii, în a le ordona ori în a stabili corelații între respectivele imagini. Drept urmare, va fi suspectat de impostură, ridiculizat și eventual ucis.

Mai mult decât analogia pe care am schițat-o între lumea tehnologizată, omul tehnic și lumea și omul peșterii, nu cumva putem considera mitul peșterii și implicațiile acestuia asupra modului de a cunoaște și de a fi, care favorizează virtualul în detrimentul realului, un semnal de alarmă cu privire la societatea viitorului? Oare să fie adevărat că, după ce știința și tehnologia au avansat atât de mult, nu vom reuși decât să parcurgem drumul înapoi spre peștera din care credeam că am ieșit?

În acest punct, nu mai putem adresa problema cunoașterii și pe cea a lui a fi împreună, așa cum obișnuiam atunci când interpretam mitul peșterii. Pe drumul cunoașterii poate că am ieșit din peșteră, însă în ceea ce-l privește pe a fi, ne-am îndreptat vertiginos înapoi spre peștera din care am ieșit. Faptul că am ajuns să cunoaștem mai multe despre modul de funcționare a computerelor, despre pixeli și lumină artificială nu înseamnă că am evoluat și în ceea ce privește modul de a exista. Cu cât omul secolului 21 este mai tehnic, cu atât el este mai puțin spiritual.

Salvarea ar putea veni de acolo de unde Platon nu și-ar fi dorit, dinspre artă. Imaginile artistice ar putea accede la statutul de realitate autentică. Nimic mai incitant decât faptul că știința, practica, morala, politica sau chiar istoria ar sta sub semnul regnului estetic. Așa cum decojind frunzele unei cepe, de la cele subțiri și exterioare, la cele mai groase, interioare, am putea constata că leguma nu are un miez decât pentru că ne-am obișnuit să proiectăm în interiorul ei un miez ori să numim miez cojile cele mai mici și mai groase, tot astfel am putea descoperi că ceea ce ne-am obișnuit să considerăm a fi domenii de sine stătătoare nu sunt decât moduri diferite de ordonare a imaginilor.

Ar fi nevoie de o nouă artă a răsucirii pentru a da credit actorilor mânuind o întreagă recuzită, reprezentând realitatea din spatele umbrelor de pe peretele din fundalul peșterii. În ceea ce privește realitatea din afara peșterii, ce garanții am că nu e decât miezul invizibil? Oricum, celui din interiorul cepei nu pare să-i fie dată posibilitatea de a ști dacă merge spre înăuntru sau spre înafară. Totuși, o lume a imaginilor care îmi pot justifica existența e de dorit unei lumi a imaginilor găunoase. Îmi place să o spun, secolul 22 va fi estetic sau nu va fi deloc.

 


Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu