luni, 12 octombrie 2020

(A)Live. Teatru hibrid

 


Ce mai poate însemna astăzi să fii viu (alive) într-o lume hibridă, la limita dintre virtual și real? Când educația și teatrul, două elemente de bază ale unei societăți, sunt la fel de hibride. Când în toate mediile de activitate umană discutăm preponderent despre ”scenarii” (e.g. scenariile verde, galben roșu în educație, în contextul pandemic actual). Când o răsturnare fundamentală ar putea să se producă – între artă și realitate, între digital și real…

Spectacolul jucat de actori pe scenă, însă fără spectatori în sală, la care se poate avea acces live sau prin intermediul unei filmări, construiește cinci sensuri pentru ce mai poate însemna să fii viu (alive) astăzi, fiecare dintre acestea propunând câte o variantă de a fi live: 1. Să faci un live cu telefonul mobil despre un eveniment care te-a marcat și să-l transmiți prietenilor sau unei audiențe mai largi via internet; 2. Să dai un interviu online, în căutarea jobului vieții tale, respectiv să ai o programare virtuală la psiholog și să ieși remontat de pe urma ședinței live; 3. Viața ta să fie negociată online, pusă în balanță între costul transportului în țară și cheltuielile medicale din străinătate, cu cele mai bune intenții de ambele părți; 4. Să ai doar întâlniri virtuale pe servere și prin intermediul aplicațiilor online și al gamingului, dar să te simți viu alături de celălalt; 5. Să transmiți live o emisiune de investigație despre contrastele din țara carpato-danubiano-pontică și alte păcate.

De fiecare dată, foarte multe probleme complică situațiile, scenariile, sensurile. Prezentatoarea unei emisiuni culinare transmite un live despre un incident de violență familială din România, la care s-a făcut părtașă în mod direct, primește comentarii mai mult sau mai puțin deplasate (de la subiect) și este cutremurată existențial la propriu. E genul de scenariu când vinovatul este pretutindeni și nicăieri: un băiețel i-a spus fiicei ei că nu are ce căuta în parcul de skateboard (discriminare pe motiv de gen), iar protagonista și-a reclamat drepturile în fața mamei băiatului; în condițiile în care mama băiețelului a reacționat violent, protagonista a reclamat live întregul incident.

Cel de-al doilea scenariu reprezintă reactualizarea unui interviu online sub forma unei ședințe online la psiholog și, în același timp, o formă de terapie prin artă. Protagonista se simte nulificată de propunerile de job care nu au legătură cu pregătirea ei și sapă adânc, atingând traume din copilărie (grădina, bunicul român) care sunt asociate cu exploatarea românilor prin muncă la cules de sparanghel sau îngrijit persoane vârstnice la domiciliu, în străinătate. Scenariul are două fațete, una la vedere și o alta acționând din umbră și două modalități alternative de a ataca problemele prin limbajul folosit. Anularea personalității se soldează cu o remontare existențială, cel puțin de moment.

Tot despre muncă în străinătate este vorba și în cel de-al treilea scenariu, de această dată despre angajatul unui abator care a suferit un grav accident și a cărui asigurare la angajator nu poate acoperi toate cheltuielile medicale. Întrucât costul transportului către România e mai mare decât suma restantă, mama lucrătorului este interpelată online de un medic, bănuit inițial de scam, spre a decide asupra continuării tratamentului în Germania și a acoperirii diferențelor. Uneori a fi viu presupune lupta pe viață și pe moarte cu frauda angajatorului, sistemul medical deficitar sau alte subteme ale noii exploatări a omului de către om, la limita dintre subiectiv și obiectiv, dintre melodramă și brutalitatea faptelor.

Penultimul sens al lui a fi viu introduce o secvență lirică, iar sensul locuirii împreună în mediul virtual, ludic și melancolic, în umbra nostalgiei după o apropiere concretă, fizică, dobândește valențe de neimaginat. În ciuda distanței, intimitatea își reclamă drepturi neașteptate în cadrul acestui pasaj de viață virtuală în doi, la limita dintre iubire și prietenie, dintre copilărie și vârstă adultă, dintre oniric, digital și real. Escapada pe un server, într-un peisaj simulat pe computer, zborul, micile atenții, entuziasmul celor doi alienați – complet absorbiți de o lume inaccesibilă din afară – sunt indescriptibil de frumoase.

În fine, viața din România este analizată în cadrul unei emisiuni de investigație fără succes în identificarea locului (localitate, biserică, mânăstire) unde a izbucnit un scandal cu privire la un preot ortodox gay. Contrastante sunt din plin nu numai peisajele ce amestecă turbine eoliene și turme de oi, curțile ce mixează panouri solare și toalete improvizate, dar și frumusețea locurilor și urâțenia morală, discrepanțele dintre exterior și interior, aparență și esență, discreția aparentă și spiritul de bârfă propriu românului.

Actorii Secției Germane sunt excepționali, interpretarea lor nu diferă cu nimic în live față de filmare, nu improvizează, sunt de un profesionalism impecabil, la rigoare. Camera de filmat este mutată dintr-o parte în cealaltă a scenei divizate asemenea unui platou de filmare, deschis privirii spectatorului virtual, înainte, în timpul și imediat după reprezentarea scenelor, rând pe rând. Senzația este de filmare în timp real, chiar și atunci când răsfoiești înregistrarea disponibilă după live. Rămâi cu două dileme, una teatrală și o alta, evident, existențială. Prima, cum ar arăta spectacolul din sală… A doua, în câte moduri și în ce măsură reușim să rămânem vii (alive) – date fiind toate modalitățile, pe care tehnologia ni le pune la dispoziție, de a fi live

Nu în ultimul rând, putem vorbi de teatru hibrid în sensul că spectacolul e o mixtură de online și offline, de teatral și filmic, de scenic și virtual, un pas înainte spre viitorul teatrului, la granița cu cinematografia.

 

 

 (Live de Thomas Perle, regia și spațiul scenic: Bobi Pricop, un spectacol inspirat de realitatea anului 2020, distribuția: Johanna Adam, Yannick Becker, Emőke Boldizsár, Daniel Bucher, Anca Cipariu, Fabiola Petri, Daniel Plier și Valentin Späth, TNRS – Scena digitală, prezentat livestreaming și în FITPTI, 2.10.20)


Dana Țabrea


 https://dyntabu.blogspot.com/2020/10/alive-teatru-hibrid.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu