luni, 23 noiembrie 2020

Lumea de mâine

 


La Ziua Filosofiei (19 noiembrie 2020) m-am gândit toată Săptămâna Educației Globale (16-22 noiembrie 2020) și la bătălia pentru Orwell. De-acum, Nobel contra Nobel e departe, suntem invadați de Orwell contra Orwell…

Cum ar trebui să arate lumea de mâine, lumea de după criza generată de Covid-19? La această întrebare răspunde Divya Dwivedi, profesor la Institutul de Tehnologie din Delhi, India, cu prilejul Zilei Filosofiei de anul acesta (19 noiembrie, Unesco Forum): ”În primul rând ar trebui să plecăm de la a privi lumea din perspectiva eșecurilor pe care ni le expune, dar și în ceea ce privește noile oportunități, și să nu ne limităm la iluziile generate de autosuficiența locală ori de revendicări locale. Această stare de lucruri ar fi chiar mai gravă decât detenția pe care contextul actual ne-a impus-o și care a fost atât de prost pusă în practică în toată lumea. Am fost afectați de tendințele repetate spre provincialism concurențial, etnocentrism și naționalism, chiar și înainte de pandemie, iar aceste tendințe au crescut în foarte multe țări, astăzi. Trebuie să recunoaștem aceste tipuri diferite de rasism în practicile sistemice și instituționale care fac ca oamenii să fie afectați în mod inegal”.

Dar și – ”Am fost martorii pasivi ai unui aranjament global în privința majorității proceselor economice și privitor la protocoalele și standardele tehnologice, și sunt instituții globale care impun condiții guvernărilor naționale. Oamenii nu sunt consultați cu privire la aceste decizii și sunt încurajați să se preocupe de chestiuni culturale locale care încurajează populismele. Trebuie să schimbăm acest lucru. Preocuparea față de un aranjament complex și dinamic la nivel global este imposibil fără dezvoltarea unei facultăți colective a imaginației. Cu siguranță, vom fi nevoiți să inventăm și să practicăm noi forme de decelerare și accelerare în viețile noastre, dar singura cale etică și practică de a face acest lucru este prin imaginarea colectivă a acestor modificări. Trebuie să spun fără urmă de voalare următoarele: spre deosebire de cei de stânga sau de dreapta, care invocă distrugerea formelor moderne de transport, a sistemelor de comunicare, de cooperare economică și tehnologică, trebuie să insistăm asupra viitorului democratic al lumii ca sistem unic. Dar pe măsură ce ne pregătim pentru viitor, e ceva cu privire la care filosofia ne previne; lumea nu e o materie infinit maleabilă pe care să modelăm nestingheriți în funcție de imaginea noastră asupra lumii, fie prin exuberanță tehnologică, fie prin disciplină hiperfizică. E imposibil să închidem totul în pânza de păianjen a propriilor așteptări și capacități, ceea ce-ar însemna să pretindem că putem decide destinul lumii. Adevărul este că totul își află propriile limite sau este depășit într-o formă sau alta de noi elemente și noi structuri. Vom fi surprinși de viitorul propriilor noastre invenții. Ruinele viitorului vor reclama noi edificări din partea noastră. Și de aceea putem spune că zborul nostru este predestinat”.

Două teme au tras atenția meselor rotunde organizare de Unesco: 1. Frică, încredere, asumarea riscurilor. 2. Noi practici filosofice – e timpul să gândim, e timpul să medităm.

Tocmai de aceea, mi-am invitat și îmi invit elevii să mediteze la fricile de la școală, la diferențele și mai ales asemănările dintre sistemul educațional de dinainte de 1989 și cel actual, la școala la simultan, la școala de la sat unde răspunzi pe tabletă (Școala 9). La globalizare și la educație globală, la schimbare, la lumea de mâine, dar mai ales la cea de azi. Cum ne imaginăm sistemul educațional de mâine, când digitalizarea educației propusă în forță de școala online ne va fi format noi deprinderi? Să încercăm să fim aproximativ cam ca în clasă… în clasa virtuală, pentru ca apoi și clasa de la școală (școala fizică) să poată fi concepută ca o clasă reală… Mai ales, să înțelegem că școala online are hibele ei, la fel ca și școala offline, de altfel, însă școala online înseamnă școală normală... Școala se schimbă, noi ne schimbăm, nu lăsați ca lucrurile să se întâmple fără să le conștientizați pe deplin. Fără să vă gândiți la faptul că, la fel ca biserica, școala e în primul rând o instituție, iar nu o clădire, și, plecând de aici, totul va decurge de la sine. Faptul că paradigmele se schimbă, iar oamenii refuză să conștientizeze lucruri nu e în sine dezastruos. Natural e ca paradigma să treacă, modul de a gândi să se schimbe, iar nimic să nu rămână… fără precedent.

Mi-am întrebat elevii foarte multe lucruri, printre altele dacă le e mai ușor să învețe pe de rost sau înțelegând conținuturile. Întotdeauna am considerat că învăț de la ei cel puțin la fel de mult, dacă nu puțin mai mult, decât ei de la mine. În fine, un răspuns năstrușnic la întrebare m-a pus pe gânduri: e mai ușor să înveți mecanic, să faci lucrurile mecanic, să înveți pe de rost (by heart!), pentru că e foarte neliniștitor să gândești. Elevii m-au întrebat ce așteptări am de ei. Mă aștept ca, meditând la tot ceea ce se petrece, să edifice lumea de mâine. Pentru că lumea de mâine e aici, iar lumea e în mâinile noastre.

 

 

 Dana Țabrea


https://dyntabu.blogspot.com/2020/11/lumea-de-maine.html

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu