Nu numai că ”Jocul de-a măcelul” de Eugen Ionescu pare să anticipe reacțiile oamenilor pe timp de pandemie, dar cei de la Teatrul Studențesc Thespis au avut inspirata idee de a realiza un spectacol. Până la urmă, e spectacolul vieților noastre de aproape un an de zile. Cine și-ar fi imaginat că o viață comună, normală, așa cum am avut până la izbucnirea pandemiei de Covid ar putea fi dezideratul vremurilor pe care le traversăm?
O maladie incurabilă zdruncină pe neașteptate echilibrul oamenilor care se
considerau fericiți. Declamativ, cei de la Thespis conturează contextul
izolării, al carantinării. În același timp, domină suspiciunea, oamenii sunt
incitați să se denunțe unul pe altul, în numele unui presupus bine comun,
general. Apar noi poziții privilegiate în societate, în funcție de noua
situație creată. Izbucnirea misterioasă a molimei adâncește conflictele
sociale. Boala este pusă, pe rând, în seama hazardului, a orgoliului
(atotsuficienței), a unei misterioase apariții ciclice, a unei pedepse divine
pentru păcatele săvârșite. Succesiv, anumite categorii de oameni sunt puși la
zid și învinuiți: săracii, cerșetorii, bețivii, asociați cu mizeria, dar și
bogații care se fac vinovați de o viață comodă, îmbuibată și desfrânată, migranții,
azilanții, refugiații, bătrânii etc. Important e să se caute și să se găsească
un vinovat.
Autoritățile impun măsuri drastice pentru a preveni contaminarea. Se închid
spațiile de spectacol, restaurantele și cafenelele, se limitează contactul direct
între persoane, interzicându-se întâlnirile, întrunirile publice, adunarea în
grupuri; se admite ca cel mult două persoane să poată circula împreună, e interzisă
preumblarea nejustificată; cine nu respectă regulamentul riscă să fie împușcat.
Semiobscuritatea din scena amestecă, în complicitate, actanții și spectatorii.
Spațiul e străbătut de tot felul de lucruri aruncate de colo colo. Atmosfera
scenică e străfulgerată de lumini care lucesc fosforescent. Se folosesc
microfoanele și luminarea feței actorilor cu lanterne.
Atunci când se ajunge la consecințe grave, cum ar fi crima, acțiunea
scenică se desfășoară în plină lumină (în același timp, jocul actoricesc de-a
măcelul e la vedere) – bătaia cu perne e soluția aleasă pentru a pune în scenă
o serie de omoruri. Emfatic, implicând mișcare scenică, fond sonor ritmat și
lumini ca de discotecă, fără efecte speciale, se constată glacial că toți cei
implicați în joc vor muri ca niște câini. În momente de cumpănă, crima ori
sinuciderea reprezintă soluții existențiale firești. Sacadat, fragmentat,
frânt, cu un fond sonor bine ales (muzică instrumentală sau de operă, percuții,
toaca) se derulează întregul spectacol. Anunțul despre scăderea numărului de
victime pare să detensioneze atmosfera, după care actanții cad la pământ, iar
spectatorii urmează ultimul imperativ de a ieși cât mai grabnic.
Absurdul domină viața unor oameni obișnuiți, izolați la domiciliu,
îndemnați să nu își părăsească locuințele. Absurdul și teoriile conspirației, falsele
ipoteze, fake news-urile, ilogicitățile
și non-adevărurile științifice. Actorii au foarte scurte momente, simulând
scene domestice (recuzită specifică vieții gospodărești) în care enunță tot
felul de absurdități. Pe lângă toate acestea, care țin de un scenariu specific
ionescian, cu jocuri de cuvinte ce implică jocuri de idei
(previzibil-imprevizibil, videcabil-nevindecabil), se pun și unele probleme
ceva mai sci-fi (momentul cu mingea):
cândva specia umană va evolua, se vor putea vizita alte planete, dar asta nu i-ar
face superiori pe respectivii din viitor pentru că nu vor putea oricum să fie
în posesia totului, or, totul ar fi ceea ce contează; de asemenea e adusă în
discuție problema perspectivei în continuă schimbare asupra lucrurilor. Evoluția
e discutabilă, fiecare specie vede normalitatea, posibilitatea fericirii într-o
viață îndestulată, dar care să nu tindă spre depășirea limitelor sale. Orice
schimbare radicală este respinsă din start.
Pe fondul crizei dintre cei ce cred în granițe și cei ce cred în oportunitatea
pieței, dintre îndemnul de a părăsi cât mai puțin și doar pentru strictul
necesar confortul propriei locuințe și economia globală, libera circulație a
mărfurilor și oamenilor, o criză adâncită de pandemia de Covid, cei de la
Thespis aduc în atenție temeri contemporane anticipând efecte și reacții. Principalele
reacții sunt de frică, groază, disperare, obediență, dar și revoltă, iar în
cele din urmă resemnare, chiar bucurie, detașare, omul devenind un simplu
observator în fața spectacolului vieții, alții neputând să evite implicarea în
avalanșa de evenimente. Efectele pornesc de la simpla învinuire a celuilalt, iar
neînțelegerile dintre oameni, certurile sunt asociate cauzelor bolii
misterioase. Tot mai multe diferențe sociale se transformă în abisuri, în cele
din urmă distanțarea, evitarea, izolarea, lipsa de empatie fac loc egoismului, individualismului
duse la extrem, unui scenariu de tipul „scapă cine poate”.
(Jocul de-a măcelul după Eugen
Ionescu, cu Nicolae Milea, Ana Macrina Iovescu, Diana Velescu, Camelia Stoica,
Denisa Micula și Janina Zuba, Thespis Student Theatre, 9 aprilie 2020)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/01/efecte-si-reactii.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu