C de la cabaret, corporatist, companie, casnică, concurs, copii, cumpărături compulsive, ceas inteligent, Corina, colegi, cafea, candidați, conversație, circumcizie, contract, cădere, confortabil, clinică, cerc, chiul, cer, control, colcăială, consultație, cost, computer, creator, competență, clipă, conștiință, carte, creștere, creier, cerere, casă, chirurg, concediu, curățenie, carne, competiție, B de la burnout, bani, baterii, beneficii, bisturiu, bonificație, bârfă, birou, bacterii, bine, bolnav, bilet, bonă, bandaj, birocrație, badge, bon, A de la activitate, artă, ajutor, anxietate, așteptare, abatere, autenticitate, acceptare, autoritate, asistență, adormit, amenințare, apendicită, accelerație, anestezie, absent, autorizație, atașament, automat, arsură, afirmare, angajament, asumare, angajare, ascultare, adio, acțiune, alienare, angajat, apăsare.
Actorul și coregraful implicat în regia și scenografia acestui spectacol, Adonis
Tanța, MC, entertainer, maestru de ceremonii, povestitor, dansator, regizor în
direct este cel ce-a conceput cabaretul teatral pe care vă invit, printr-un
puzzle de termeni, să-l descoperiți pe cont propriu. Acum ceva timp, cabaretul
teatral era nelipsit din spectacole, acum a devenit din ce în ce mai puțin
frecventat ca tipologie. Însoțindu-se cu parodia, ironia sau satira, spectacolul
de cabaret teatral a cărui regie și-o asumă Adonis Tanța găsește această
formulă neașteptată pentru a îmbrăca un conținut documentar (fenomenul epuizării
profesionale sau parentale).
”În timp ce în Occident se discută tot mai mult despre burnout, în România sindromul epuizării profesionale pare încă un
subiect tabu. (…) Potrivit unui studiu realizat de către HR Lab în 2017, 65%
din angajații care lucrează pentru companiile din România au răspuns că
obișnuiesc să muncească peste program, deși doar o treime din angajatori oferă
beneficii pentru overtime. Conform
estimărilor HPDI (Human Performance Development International), 8% din
angajații români ajung să sufere de burnout.
(…) În ceea ce privește angajatorul, câteva indicii vizibile pentru acesta că
are de-a face cu un salariat care suferă de burnout
pot fi: detașarea emoțională față de colegi/muncă; lipsa reușitelor însoțită de
o încredere scăzută în propriile abilități; o continuă stare de epuizare fizică
și emoțională; procrastinarea constantă; un număr crescut de întârzieri,
absențe etc.” (Sebastian Jucan, HotNews.ro, 9 februarie 2020)
În decor și haine de cabaret, pe un ton glumeț, dar și cinic, adresarea
directă către public și transformarea informațiilor în pasaje de spectacol când
se cântă sau se dansează contribuie la mai buna asimilare a acestor informații.
Dacă lucrurile grave nu sunt tratate cu patetism, ci dimpotrivă sunt duse în
extrema umorului negru ar putea, de cele mai multe ori, să aibă un efect mai
puternic asupra auditorului decât căderea în patetism. Spectacolul e presărat
cu aluzii culturale (Jung, Papini, Euripide, Dexter), cu sau fără legătură cu
poantele puse-n joc, mici prețiozități care contribuie și mai mult la caracterul
aparte, bizar și ușor extravagant al întregului demers.
Spectacolul este o critică acidă la adresa societății românești unde
fenomenul burnout-ului e identificat
la nivel corporatist, în profesiile solicitante (medic), la angajați
suprasolicitați (medicul rezident care operează în locul profesorului care se
odihnește acasă) sau la mame. Sunt astfel extrase trei exemple ilustrative
pentru întregul fenomen al epuizării prin muncă – depresia care survine,
absența satisfacției conferite de job, depersonalizarea, epuizarea emoțională,
eșecul și îndoiala de sine, la care se adaugă idei despre exploatarea prin
muncă, sclavia domestică sau lipsa de profesionalism. Textul este documentat,
iar spectacolul jonglează subtil cu toate aceste informații.
Sub pretextul unui concurs a cărui miză e câștigarea unui mare premiu în
bani, alternând pasaje teatrale melancolice și pasaje de cabaret teatral cu
umor negru ori pasaje extrascenariale, sunt relatate, în stilul propriul al
spectacolului, deja schițat, cele trei povești cu protagoniști afectați de burnout: Corportista trista (Oana Hodade),
Mama Deea Medeea (Cristina Tureanu), Doctorul fără de minți (Lucian Teodor
Rus). Despre corporații și corporatiști pe ritmuri hip-hop și lansare de
confeti, despre mame pe arii de operă, aluzii la Medeea din tragedia greacă și
pistoale cu apă, despre sistemul medical cu o clavietă și un satâr, scena unei
operații cu storyteller și song,
urmată de un ritual ciudat întrerupt pe neașteptate, cu suspans – cele aproximativ
optzeci de minute sunt de o spectaculoasă diversitate coregrafică și muzicală.
(Marele B – Un cabaret despre burnout
de Maria Manolescu Borșa, regia: Adonis Tanța, cu Oana Hodade, Cristina
Tureanu, Lucian Teodor Rus, Renata Burca, Adonis Tanța, scenografia: Denisa
Berceanu, Adonis Tanța, muzică și pian: Renata Burca, un spectacol independent
SOUND Reactor și ZUG.zone Cluj, distribuit online 7-8 noiembrie 2020)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/02/a-b-c-un-cabaret-teatral-despre-burnout.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu