Dintre toate formele de mântuire explorate artistic, Geesche Gottfried se apropie inițial de idealul mântuirii prin dragoste sau cuplu, apoi de cel al mântuirii prin credință, iar ulterior de cel al mântuirii prin singurătate absolută. Pentru a le rata, pe rând, pe fiecare prin nevoia de eliberare din gheara mariajului burghez, prin imperativul unei iubiri necondiționate reciproce, prin erezie, prin punerea libertății mai presus de singurătate. În cele din urmă, nu îi rămâne decât, așa cum sugerează însuși Fassbinder într-un interviu, ”să se mântuiască prin păcat”.
Potrivit surselor, între 1813 și 1827, Geesche Gottfried a omorât prin
otrăvire cincisprezece persoane, printre care rude și prieteni, dintre victime
făcând parte primul soț, părinții și copiii, un logodnic și cel de-al doilea
soț, fratele geamăn ș.a.m.d. Fie că s-a rugat cu însuflețire pentru aceștia,
fie că i-a vegheat cu fervoare și devotament în convalescență, Geesche
Gottfried, condamnată la decapitare și executată pe 21 aprilie 1831, a sfârșit
prin a fi numită ”îngerul din Bremen”.
Aplicând principiul A îl joacă pe B, iar C privește, din convenția
teatralității, regizorul Florin Caracala construiește o dioramă teatrală. Decorul
asemenea unui triptic transparent, expunând trei spații de joc, fără a le
separa distinct, considerând și exteriorul, posibil un cub desfășurat, justificând
folosirea microfoanelor de cap pentru actori, etalează o sumă de tablouri definite,
fiecare, printr-o suită de pânze proiectate în centrul decorului, oglinda
salonului mic burghez. Diorama încapsulează o societate patriarhală a unei alte
epoci, reflectată în tradiționalismul, convenționalismul și prejudecățile
societății actuale. Pânzele vibrează și suferă unele distorsionări, într-un continuu
balans între trecut și prezent. Întreaga montare a piesei de teatru Libertate la Bremen de Rainer Werner
Fassbinder stă sub semnul acestui subtil balans. Florin Caracala este un
regizor riguros, dar ludic, foarte tehnic, dar și inventiv, paradoxal.
Aparent izolată de pereții
transparenți în convenție și teatralitate, lumea scenică imaginată în spectacol
se inserează vizual și sonor în lumea și mintea spectatorului. Nu e atât, o
dată din zece, vocea prea ridicată a lui Ionuț Cornilă, nici vocea prea șoptită
a lui Dumitru Georgescu, ca și cum ai regla volumul, nici doar fondul sonor
care intră pe sub scâncetele de bebeluș, interminabile cel puțin în prima parte
a spectacolului, până în punctul în care se consideră că s-a creat atmosferă și
tensiune și nici măcar paralelismul dintre didascaliile afișate, din când în
când, pe prompter, în exteriorul spațiului de joc și interpretarea actorilor,
deși acest ultim aspect arată cel mai bine deosebirile dintre trecut și
prezent. Cât faptul că spectacolul are, dincolo de impecabila teatralitate, în
pofida unei compuneri voit fragmentare, ritmicitate, rigurozitate, armonie. În
sprijinul acestei ritmicități spectaculare proprii, vin toate celelalte (relaționarea
protagonistei cu publicul de care e separată de un al patrulea perete
reinventat și apoi repus între paranteze printr-un simplu gest de a face cu
ochiul, gesturile fracturate ale actorilor, ca niște acte ratate, indicând
posibilitatea unei hermeneutici psihanalitice, ca atunci când sticla e gata să
fie pusă cu zgomot pe masă, dar ulterior, cu un gest minimalizat, e așezată
ușor sau când mâna dă să sară la beregata femeii care dă vestea neașteptată cu
privire la sarcină, dar cu un gest înfrânat se retrage, în surdină, gesticulația
rezervată, intrările, dar mai ales ieșirile din rampă in corpore, actorii privindu-și spectatorii în ochi, cu îndrăzneală).
Numai momentul inițial, în care ideea de fond (nevoia femeii de emancipare
de sub dominația domestică austeră) este expusă, are o durată de aproximativ
cinci minute, iar primele tablouri sunt ceva mai detaliate, pentru ca mai apoi
să se imprime un ritm din ce în ce mai alert, tablouri succinte rezumând acțiunea
scenică. De asemenea, regizorul resimte nevoia unei analize pe prompter și a unei
concluzii pe fundalul de proiecție (oglinda de salon mic burghez). De altfel,
există și o introducere, pe intrarea publicului, pe care o face personajul
Mălinei Lazăr (Prostituata). Acestea din urmă fac legătura dintre spectacularul
desprins de real și sursele istorice, conferă o structură documentară și o alta
filmică, cea din urmă dând ritmul întregului construct, apoi contribuie la rigoarea
de ansamblu (de exemplu, numele pictorilor ale căror lucrări sunt proiectate
sunt afișate pe prompter).
Odată emanciparea obținută, asistăm la o modificare de tempo, e schimbată
chiar și piesa de fundal, coafura și vestimentația Petronelei Grigorescu sunt
retușate, la un moment dat pieptănătura fiind punk. Întregul spectacol devine mult
mai degajat. Tragicomedia e însuflețită de comicul grotesc care nu potențează drama,
așa cum ne-am aștepta. Grotescul nu adâncește drama deoarece spectacolul,
pasibil de a fi urmărit în rara și inflexibila-i teatralitate, are destule momente
fin hrănite cu seva bucuriei, nu doar a comediei (privirea oțelită a lui Ionuț
Cornilă/Gottfried, răpus de otravă la pământ și semnul că discursul femeii e
inutil și plictisitor, Petronela Grigorescu/Geesche Gottfried moare la final
disimulat și emfatic, aproape instantaneu fiind proiectată realitatea istorică
a surselor, Prostituata/Mălina Lazăr e înlocuită cu ea însăși după ce se
desprinde fără suflare din mâinile lui Gottfried etc.). De altfel, ideea mântuirii,
salvării, eliberării nu poate fi, în orice context, decât un prilej de bucurie.
(Libertate la Bremen de Rainer
Werner Fassbinder, traducerea: Victor Scoradeț, regia: Florin Caracala,
distribuția: Petronela Grigorescu, Doru Aftanasiu, Daniel Busuioc, Georgeta
Burdujan, Ionuț Cornilă, Radu Homiceanu, Constantin Avădanei, Dumitru Georgescu,
Gabriel Anton, Livia Iorga, Horia Veriveș, Mălina Lazăr, concept scenografic:
Ana Ienașcu, video: Andrei Cozlac, univers sonor: Eduard Draude, TNI în
coproducție cu FaPt și Centrul Cultural German Iași, Sala Teatru3,
premiera: 8 ianuarie 2021)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/01/mantuirea-prin-pacat.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu