Dragoste în vreme de coronavirus este una dintre cele mai scurte și autentice mostre de microteatru de la Avangardia. Un pacient internat cu Covid își construiește un univers interior de o incredibilă profunzime în jurul prezenței asistentei care trece zilnic pe la el, prin salon. Discursul interior și chipul cu mască al pacientului internat, în timp ce i se înșiruie diverse gânduri, senzații și emoții, construiesc, vizual și sonor, microspectacolul.
Privirile cu coada ochiului, ochii strânși, buzele strânse, tensionate
ascund secretul bărbatului țintuit la pat de virusul necruțător.
Microspectacolul e considerat dramă, iar producătorii prezintă astfel povestea
din spatele ochilor anxioși: ”O adevărată odă a speranței în aceste vremuri de
restriște pe care le traversăm cu toții. Șerban este internat la spital cu
coronavirus, iar starea lui este una destul de gravă. În fiecare zi glisează
între viață și moarte, între abandon și speranță. Asistenta care are grijă de
el în fiecare zi devine un far călăuzitor pe marea agitată a propriilor trăiri
și simțiri.”
Mai este evidențiat faptul că actorul István Téglás a primit în 2020 premiul
Gopo pentru film sau că Pep Sala, cel care-a compus muzica, a scris, în cei
patruzeci de ani de carieră, piese pentru artiști celebri, precum Shakira, Marillion,
Dyango și alții, în total aproximativ cinci sute de melodii înregistrate. Ricard
Reguant, regizorul și dramaturgul majorității microspectacolelor de la
Avangardia, este cunoscut în Spania pentru musicalurile, comediile și thrillerele
sale. A întemeiat prima școală de musical din Spania și predă la Școala
Superioară de Arte Dramatice din Malaga, înființată de Antonio Banderas. A
colaborat cu televiziuni din Spania, Franța, Anglia și România, pentru
realizarea de dramatizări și seriale TV. Ricard Reguant a montat spectacole în
Spania, Brazilia, Germania, Italia sau România.
Imaginația pacientului, Șerban, debordează de căldura apei cu care
asistenta își spală mâinile, de aroma lăsată de săpun pe pielea acesteia, de
nasturele uitat descheiat pe sub echipamentul de protecție transparent, de
suflul care-l învăluie și-i pătrunde corpul, sângele, plămânii. O rațiune de a
trăi de la o zi la alta, în ciuda virusului, se construiește prin amplificarea efectului
pe care prezența femeii îl are în încăperea unde pacientul e imobilizat la pat,
grav bolnav.
În fiecare zi, momentul în care asistenta vine în cameră e îndelung
pregătit de așteptarea acesteia și sunt conștientizate fiecare moment pe care
ea îl petrece în cameră și fiecare dintre acțiunile pe care le performează în
prezența bărbatului. Există senzația că ceva neașteptat s-ar putea petrece,
însă suspansul nu pregătește un nou moment, ci doar redă cursa contra
cronometru contra virusului, lupta pacientului cu boala. El se agață de
prezența asistentei și de tot ceea ce aceasta reprezintă în mintea sa. O
pereche de mănuși verzi care dau deoparte masca e tot ceea ce ne e dat să vedem
clar, în rest umbre și o prezență difuză, mișcarea cuiva prin salonul unde se
află pacientul imobilizat la pat redau imaginea femeii.
Editarea și montajul (Lucian Dinu) și, nu în ultimul rând, textul
(traducerea și adaptarea: Mihaela Stanca) au o foarte mare importanță în cadrul
acestui microspectacol, pe lângă muzică sau non-acțiune. Spre deosebire de celelalte
microspectacole, de data aceasta nu efectele contează, ci crearea unei
atmosfere cât mai apropiate de o situație reală. Universul interior al
pacientului și monoloagele acestuia iau locul acțiunii de telenovelă din microspectacolele
anterioare. Foarte multe emoții sunt concentrate în cele aproximativ zece
minute de microteatru. Sunt zece minute de microspectacol de urmărit fără
oprire, în care intriga și punctul culminant par să se suprapună. În luna când
de obicei se sărbătorește dragostea, fie și pe model american, cele zece minute
de microspectacol sunt nu atât o opțiune de Valentine’s Day, cât o invocație
lirică a vieții și un simbol al luptei cu boala și virusul. Ceea ce-l face unul
dintre cele mai actuale microspectacole de la Avangardia.
Nu există un subiect și nici un mesaj, doar o temă vagă, fiecare putându-și
construi propriul scenariu plecând de la cele câteva imagini cu care rămâne. Nu
există o derulare a acțiunilor care să conducă în vreun punct anume, nici teme
de reflecție, nici un final precis. Doar pasajele în care pacientul
conștientizează prezența asistentei și se bucură de ea. O rațiune de dincolo de
rațiune, sfidând orice rațiune – deși nu are gust ori miros, simte aroma caldă,
inconfundabilul parfum al asistentei –, a cărei prezență zilnică în cameră
simbolizează o nouă victorie asupra bolii și a morții. Zi de zi, cu tot acest
ritual, pe care îl urmărește de la apariția în cameră a asistentei și până la
momentul în care îi dă jos masca și îi dă să bea dintr-un suc, înregistrează
noi victorii. Trofeul este suflul, considerat divin, respirația catifelată pe
care o adulmecă în imaginație, prezența care îl poartă de la o zi la alta spre
o posibilă însănătoșire.
(Dragoste în vreme de coronavirus
de Ricard Reguant, traducerea: Mihaela Sranca, cu István Téglás, muzică
originală: Pep Sala, filmat de Storywood Studio, înregistrare voce: Unda
Recording, spectacol de microteatru, Avangardia, vizionare online,
www.microteatru.ro)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/02/dragoste-in-vreme-de-coronavirus.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu