Dramoletele din cel mai recent spectacol prezentat de Teatrul Mirage sunt astfel jucate de actori încât melodrama este transpusă în bizarerie, emoție, ironie, parodie. Practic, sunt situații scenice comice sau de un comic uneori grotesc, burlesc, alteori care implică crearea unei anumite atmosfere emoționale, dar nici nu se râde, nici nu se plânge. Pentru că unghiul de vedere e setat pe o focalizare rece, obiectivă, detașată. Pentru că cel puțin la început interpretarea actorilor are ceva din veracitatea de odinioară a Teatrului Ludic, chiar și pe parcurs aceștia sunt foarte atenți, conștienți, reflexivi la propriul rol, ceea ce nu înseamnă că nu au momente foarte reușite, coregrafice sau de joc efectiv, chiar dacă autocontrolul este mereu prezent. Mai au puțin până când să atingă acea aparență de firesc în spatele căreia stă foarte mult lucru cu sine însuși.
Cele șapte situații redate nu sunt construite tocmai realist, cu toate că
decorul și proiecțiile nu conduc decât în foarte mică măsură spre fictiv, în
cea mai mare parte sunt adaptate scenei construite. De aici rezultă în unele
momente un contrast între stranietatea situațiilor și plasarea adecvată în
mijlocul scenografiei constând din proiecție, decorul din scenă fiind extrem
minimalist, sintetic, abstract (câteva cuburi cu care se jonglează). Foarte
expresive sunt costumele și numai în unele ocazii sunt folosite alte elemente
de recuzită.
Ideea vieții cotidiene de cuplu ca fiind banală, bazată pe obișnuință și o
comunicare laconică, deși nu reprezintă o noutate, deoarece a fost dezvoltată
teatral în fel și chip, în special în teatrul absurdului, atrage atenția în
scena inițială prin neprevăzutul pe care cei doi actori (Florin Gorgos și
Mălina Balcan) reușesc să-l construiască scenic. Ideea va fi reluată prin scene
tot mai ciudate. Cuplul de la început e kinky doar în mura în care soțul se
străduiește să întruchipeze un alt bărbat pentru a împlini fantezia soției de
a-l înșela în mod paradoxal cu el însuși; efortul soțului de a se transpune
într-un altul nu prea dă roade din cauza unor mici detalii, mici idiosincrazii
femeiești. Tot un cuplu al cotidianului dramatic prin însăși platitudinea sa
este cel a cărei conversație în fața televizorului se reduce la reluarea imperativului
de a nu uita de nunta Ioneștilor din weekend, repetându-se două replici aproape
ionesciene (ar putea fi o trimitere subtilă la teatrul absurdului); membrii
cuplului au trăiri extatice pe cont propriu, activități independente unul de
celălalt și, aproape că am putea spune, vieți paralele.
Dexteritatea actorilor este pe deplin etalată atunci când interpretează un
cuplu în vârstă din mediul rural într-un context de o stranietate de
neelucidat. Fără să ne punem prea multe probleme cu privire la intriga
propriu-zisă, care cel mai probabil lipsește, nu ne rămâne decât să admirăm
modul în care e redată inerția corporală, în timp ce partenerul mișcă trupul cataleptic
și dă replicile în locul acestuia. Nu numai că cei doi actori joacă, în
spectacol, foarte multe caractere diferite, dar acest moment este în mod special
o mostră de măiestrie și e admirabil prin extravaganța sa. Nu mai puțin
izbutite sunt momentele în care actorii dau dovadă de o foarte bună capacitate
de a-și controla corpul, de abilități de mișcare scenică, echilibru și coordonare.
Atât pe scena propriu-zisă, cât și pe ecranul din fața spectatorului unde se
derulează, legând momentele între ele, imagini cu umbrele acestora în mișcare.
O contra ”Romeo și Julieta”, când personajul masculin scrie o piesă de
teatru despre o poveste de dragoste cu final tragic, din care nu reții foarte
multe detalii, dar îți rămân câteva imagini, banda izolatoare neagră lipită peste
gura partenerului, derularea cu repeziciune a poveștii prin storytelling, faptul că îi vine și ei,
după el, rândul să spună povestea, din propria perspectivă, numai că scena
ajunge la final. Probabil o altă modalitate de a exprima faptul că doi oameni
aflați într-o relație esențială pot trăi în lumi diferite, fără ferestre, fără
punți de comunicare între ele, iar realitatea e percepută de fiecare în felul
său propriu, cu propriile mijloace și contribuind la o estetică diferită a
lumii. Câte cărți, atâtea caractere și mare e biblioteca ta, Doamne.
Deloc neobișnuită e dramoleta care are ca obiect dubla sinucidere eșuată a
celor doi adolescenți. Am putea chiar spune că e un subiect comun. Lipsită de
tragism, scena care se soldează cu moartea fetei este întrucâtva absurdă pentru
că ea vrea inițial să moară dintr-o convingere, pentru a nu ajunge la o viață de
cuplu comună, obișnuită, lipsită de comunicare, dar ajunge să moară aproape din
greșeală, dintr-o ambiție fără rost. Împărtășind inițial aceeași convingere, dar
mai puțin decis, băiatul rămâne în viață. Modul în care e regizată și jucată
această dramoletă, fără patetism inutil, o scoate din anonimatul poveștii deja
fumate.
Bine dozată, emoția, fără a fi de prost gust, e degajată de idila dintre
băiatul cu ceva probleme de sănătate la activ care cântă serenade în toate
genurile muzicale la fereastra fetei paralizate și care fusese operată de
cancer de sân. În această scenă e neobișnuită nu doar povestea de iubire, ci și
vestimentația acoperită de fâșii de bandă de hârtie, pe care protagoniștii le
dezlipesc pe măsură ce rostesc adevăruri despre ei înșiși. Dezvelirea treptată de
măști și apropierea de ființa celuilalt este astfel simbolizată. Poate că
această idilă e mai departe de glacialitatea celorlalte scene deoarece
dezgolirea nu e în sens negativ (două persoane își dau pe față defectele), ci
mai ales în sens pozitiv (doi oameni își împărtășesc secrete și se acceptă unul
pe celălalt); povestea nu e departe de bizareria întregului scenariu, dar are
ceva candid în ea.
(7 dramolete creepy din blocul MP6
de Ștefan Caraman, regia: Radu Mihoc, distribuția: Florin Gorgos și Mălina
Balcan, Teatrul Mirage, Casa de Cultură a Municipiului Iași ”Mihai Ursachi”,
vizionare: 20 februarie 2021)
https://dyntabu.blogspot.com/2021/02/dramoletele-cotidianului.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu