Dacă glumele au la bază un gând serios, nu există glume nevinovate. Nici
măcar în plan filosofic nu scăpăm de glumele serioase. De pildă, pamfletul
intitulat în mod ironic ”Ruskin’s Philosophy” pe care R.G. Collingwood l-a
susținut public la o conferință despre John Ruskin. Sesizarea poantei trebuie
să se producă instantaneu şi fără apel la rațiune, discursivitate, ceea ce nu e
tocmai cazul glumelor serioase. Pentru acestea din urmă îţi poţi propune să
arăţi în ce constă seriozitatea lor.
A-l considera pe Ruskin filosof este fără îndoială o glumă care, printr-o manevră strălucită a
lui Collingwood, se dovedește cât se poate de serioasă. Găselnița autorului de
mai târziu al teoriei presupoziţiilor absolute va fi aceea că Ruskin, fire
enciclopedică (a acoperit domenii dintre cele mai eterogene, cum ar fi teoria
artei, istorie, economie, politică, dar și botanică, geografie ori geologie,
ornitologie) totuși lipsit de înclinații filosofice, ar putea fi citit ca metafizician.
Ruskin, ne semnalează Collingwood, ratează orice încercare de a scrie filosofie
sistematică. În monumentala-i lucrare Modern
Painters concepe o teorie a artei care se bazează pe o teorie a minţii
umane și are drept scop fundamentarea filosofică a criticii artei, însă nu integrează
teoria într-un sistem coerent de idei, în contextul ideatic de ansamblu al
volumului. Mai curând, pare înclinat spre eseul filosofic, dar nu are succes la
întrunirea Societăţii de Metafizică. Scrie despre etică, ceea nu-l face
metafizician. El însuși privește filosofia cu ostilitate și dispreț. Consideră ocupaţia metafizicianului inutilă,
chiar periculoasă, pentru că ar conduce la ineficienţă și apatie.
Acestea fiind spuse, doar cineva pus pe şotii ar mai zăbovi asupra filosofului Ruskin. Însă Collingwood
este cât se poate de serios. El aduce în discuţie ideea unei „filosofii a nefilosofilor”,
iar Ruskin nu-i decât pretextul lui de a-şi expune propriile idei, a doua, dacă
nu chiar prima relatare despre presupoziţiile gândirii. În ”Ruskin’s Philosophy”,
Collingwood promovează ideea acelor convingeri (credinţe fundamentale) ale gândirii
sub semnul cărora stau teoriile şi acţiunile noastre. Întreaga noastră viaţă
este ghidată de anumite principii centrale care nu au nevoie de nici o
justificare. În sensul în care toţi posedăm asemenea convingeri fundamentale,
se poate spune că orice om are o filosofie, dar nu e şi filosof, adică nu-şi
explicitează propriile credinţe. Astfel – şi aici survine poanta lui
Collingwood – Ruskin a avut o filosofie,
dar fără să fi fost filosof!
Glumind despre Ruskin, la o primă
vedere Collingwood emite ideea de bun simţ potrivit căreia oricine are o
filosofie de viață care-i ghidează acțiunile, dar nu toţi conştientizează
faptul că ar fi ghidaţi de aceasta în gândire ori acţiune, ori care este
aceasta, prin urmare nu o explicitează. De fapt, e vorba în textul despre
Ruskin al lui Collingwood de chiar tema presupoziţiilor absolute, în mod ludic
și plecând de la o ironie. Serios, toate trăsăturile presupoziţiilor absolute
din An Essay on Metaphysics pot fi
regăsite la principiile de care Collingwood vorbeşte în textul publicat
douăzeci de ani mai devreme: sunt implicite, ne justifică acţiunile şi
teoriile, fără a avea ele însele nevoie de vreo justificare, neputându-le pune
sub semnul întrebării ori proba, ceea ce înseamnă că nu derivă din experienţă.
Că sunt a priori ori că nu sunt
propoziţii va arăta abia în textul de maturitate al lui Collingwood. În ”Ruskin’s
Philosophy” se referă la presupoziții ca fiind adevărate, mai exact asumate ca
adevărate de către cel ce le deţine, lucru care în An Essay on Metaphysiscs este respins în mod categoric:
presupozițiile absolute nu au valoare de adevăr pentru că nu sunt propoziţii; deoarece
nu sunt propoziţii nu pot fi răspunsuri la întrebări, ci doar fundamentul pe
care se bazează întrebările noastre, întrebări ale căror răspunsuri sunt propozițiile
noastre. Se mai adaugă faptul că presupozițiile absolute nu pot fi verificate
prin experiență.
Collingwood descoperă în filosofia nefilosofului Ruskin principii pe care
Rukin nu le-a explicitat, dar de o mare importanţă. La baza a tot ceea ce
Ruskin a scris regăsim câteva principii la care el nu s-a referit niciodată:
credinţa în unitatea şi indivizibilitatea spiritului uman (atunci când discută despre
arta unui individ, naţiuni, Ruskin nu o face fără a considera deopotrivă şi
factorii religios, politic, moral, în strânsă dependenţă; credinţa implicită în
cauzalitatea istorică (orice scenariu ce se desfăşoară în istorie conduce în
mod necesar la un altul), principiu evident din scrierile sale de politică,
iarăşi rămas neexprimat; principiul toleranţei (de pildă, admiră arta medievală
fără a împărtăşi şi idealurile de viaţă ori pe cele artistice ale Evului Mediu).
Modul lui Ruskin de a gândi este istorist şi hegelian: un fapt istoric (modelul
Greciei antice, să zicem) este considerat ca întreg, iar nu separat în
concepţii abstracte (artă, religie, filosofie), orice fapt de cultură (operă
filosofică, creaţie artistică) nu ar face decât să exprime spiritul grec.
La vremea respectivă, Ruskin – un hegelian ratat, Collingwood – un tânăr
pus serios pe șotii, glumind la modul cel mai serios despre Ruskin. Collingwood
găseşte în examinarea teoriilor despre artă ale lui Ruskin un prilej pentru a-şi
expune propriile intuiţii filosofice care mai târziu vor constitui o soluţie
viabilă, care în mod paradoxal a apărut tocmai în mediul analitic, pentru
reconstrucţia metafizicii ca hermeneutică.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/03/collingwood-glumind-despre-ruskin.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu