Aparent, dacă e să-l avem în vedere pe Richard Rorty, distincția dintre sferele publică și privată sunt separate în măsura în care problemele care cad sub incidența fiecăreia dintre ele sunt diferite și, desigur, întrebările adresate sunt altele. Cu privire la individul uman, cineva ar putea fi deopotrivă liberal și ironist, ceea ce conduce la posibilitatea ca cele două sfere să nu prezinte o opoziție ireconciliabilă. Dimpotrivă. Cele două sfere converg. Să luăm ca exemplu familia: prin definiție familia presupune spațiul privat și discreția, cu toate acestea familia este reglementată prin reguli și norme care țin de sfera publică.
Din perspectivă feministă, Martha A. Ackelsberg, gânditoare care pledează
pentru recunoașterea drepturilor umane și cetățenești în mod egal pentru femei
și bărbați, consideră că nu puteam trasa o graniță definitivă, independentă de
circumstanțe spațio-temporale, între public și privat. Mai mult, termenii
”public” și ”privat” sunt în permanentă schimbare, interpretare și
reinterpretare. De altfel, dezbaterile feministe contemporane tind să combată
distincția dintre public și privat, dat fiind că această distincție nu ar fi
decât un construct social pe fondul unor politizări, bazat în mod special pe
discriminarea de gen. Cel mai adesea, imaginarul colectiv asociază sfera
privată cu regnul domestic și feminitatea, în timp ce sfera publică este pusă
în legătură cu activitățile pe care bărbații le performează în sfera socială. Tocmai
această asociere este pusă în discuție de feminism, atunci când a discutată
distincția tradițională dintre public și privat – din ce în ce mai mult,
femeile au un rol important în sfera publică și socială, iar bărbații sunt și
ei angajați în treburile domestice.
Studiile de caz și exemplele sunt cele mai relevante atunci când problema
distincției dintre public și privat este adusă în discuție din perspectivă
feministă. Cum ar fi mișcarea împotriva sclaviei, campaniile contra execuțiilor
publice, lupta pentru drepturi a grupărilor LGBTQ, lupte contra violenței
domestice sau împotriva hărțuirii sexuale etc. Cu privire la femeile de
culoare, în mod tradițional, pe plantațiile de sclavi, acestea nu aveau dreptul
la viață privată sau la familie, nici dreptul la opinie și nici voință proprie,
supunându-se voinței stăpânului. În mod paradoxal, puterea absolută a celui ce
conduce plantația, un domeniu privat, anulează spațiul privat al celei ce
trebuie să se supună necondiționat. În secolul al XIX-lea, foarte mulți bărbați
de culoare erau executați pentru că violaseră femei albe, dar de fapt de mult
ori erau în joc considerente de ordin politic, iar acuzele făcute false, în
timp ce bărbații albi nu erau niciodată condamnați, nici măcar atunci când se
ajungea la cazuri grave, confirmate de viol, sub pretextul că erau în joc
chestiuni de ordin privat. Și mai paradoxală pare a fi chestiunea atunci când
intră în joc dreptul la intimitatea pe care îl reclamă mișcările LGBTQ,
deoarece miza lor este una de ordin sociopolitic; intenționând să obțină
recunoașterea legală a drepturilor lor, aceștia iau ca țintă sfera publică.
Drept urmare, sferele publică și privată nu pot fi separate, ci una o presupune
pe cealaltă.
Pe marginea exemplelor schițate, s-ar mai putea spune că, în măsura în care
argumentele feministe caută să recâștige respectul pentru drepturile omului,
indiferent de gen, culoare a pielii, orientare sexuală etc., acestea pun
totodată în discuție granița dintre public și privat. Mai mult, modul feminist
de a argumenta scoate la iveală discriminarea rasială, de gen ori de altă
natură din spatele distincției dintre public și privat. O delimitare strictă
între public și privat presupune o selecție a ceea ce poate fi supus dezbaterii
publice. Distincția dintre public și privat nu poate fi separată de anumite
constructe care trimit la rasă, gen, orientare sexuală etc.
Încercând să eludeze distincția dintre public și privat, gândirea feministă
alunecă subtil dinspre sfera privată spre cea publică, denunțând modul
tradițional de a concepe cele două noțiuni (”public”, respectiv ”privat”). Ceea
ce în mod obișnuit are legătură cu viața privată a individului (familia,
propria sexualitate, relațiile intime) are de fapt implicații în sfera
sociopolitică. Un exemplu la îndemână ar fi tocmai chestiunea relațiilor intime
dintre bărbații de culoare și femeile albe (sau invers) de mai sus, care nu pot
fi discutate făcând abstracție de sfera publică și implicațiile politice. Monopolizarea
puterii politice de către bărbații albi conduce la discreditarea femeilor de
culoare care au relații intime cu bărbații albi ș.a.m.d.
Un alt exemplu despre cum sfera privată este confiscată de cea publică este
cazul cunoscut sub numele de Madres de Plaza de Mayo. În timpul dictaturii
militare din Argentina, multe persoane au fost date dispărute, reținute ilegal
sau ucise. Mamele îndurerate ale celor dispăruți au fundat o organizație pentru
apărarea drepturilor omului. Durerea este un act intim care ține de sfera
privată a omului. Când se ajunge la manifestări publice, având implicații
politice, se face trecerea de la sfera privată la cea publică. E de meditat cât
de justificată e această eludare a granițelor dintre sferele publică și privată
sau dacă distincția dintre public și privat conduce într-adevăr la discriminare
de gen. Dat fiind că feminismul aici examinat tinde să pună semnul egal, în mod
clasic, între public și politic. Sau între domestic și feminin sau între social
și masculin. Chiar dacă uneori distincția dintre public și privat coincide cu o
separare, respectiv discriminare de gen, nu o putem reduce la aceasta. Cu alte
cuvinte, poate exista distincție, ca și coincidență, de altfel, între sferele
publică și privată în absența discriminării de gen.
Pe de o parte, putem distinge între ceea ce credem în modul cel mai intim,
sperăm, simțim, temeri ori dorințe, durerile ori suferința, ceea ce ne lipsește
etc. ca ținând de sfera privată a vieții noastre, iar modul în care ne asumăm
anumite roluri sociale, profesionale, un comportament instituțional, chiar și
atunci când doar cumpărăm ceva ca aparținând sferei publice. Pe de altă parte,
în anumite situații cele două sfere se întâlnesc (spectatorul ori comentatorul
de teatru își asumă o anumită atitudine în public, ceea ce nu înseamnă că
experiența estetică nu e o chestiune cât se poate de intimă).
Dana Tabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/03/raportul-dintre-public-si-privat-din.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu