Grila de lectură feministă a filosofiei lui Descartes face parte dintr-un proiect mai amplu de interpretare a filosofiei clasice, urmărind în ce măsură construcția anumitor concepte filosofice, definirea sau utilizarea acestora implică ori exclude problema genului, a distincției dintre masculin și feminin.
La o primă vedere, ideile lui Descartes nu au în vedere în vreun fel natura
femeii, însă iluminiștii au folosit concepția sa despre rațiune pentru a
demonstra egalitatea femeii cu bărbatul, în timp ce mai recent, dimpotrivă,
rațiunea carteziană a fost considerată ca având un caracter strict masculin.
Drept urmare, Descartes a lăsat loc interpretărilor diferite, chiar
contradictorii. Lectura feministă a filosofiei lui Descartes pune în joc
argumente care conduc la concluzii diferite.
S-a susținut că raționalismul lui Descartes reprezintă o masculinizare
culturală a gândirii. Modelul cunoașterii pe care Descartes îl avansează pentru
știința modernă se bazează pe claritate, detașare, transcendere a
corporalității, ceea ce înseamnă în viziunea unor interpretări feministe un
model masculin al cunoașterii. Știința modernă, cu valorizarea obiectivității
și a clarității, a ceea ce este distinct, desconsideră imaginația și sentimentul,
moduri ale unei cunoașterii mai feminine. Ca obiecție la aceasta s-ar putea
aduce în discuție semnificația lui cogito la Descartes, prin cogito acesta
înțelegând gândire, dar și voință, imaginație sau sensibilitate, iar nu doar
rațiune, așa cum susține raționalismul cartezian, între cel din urmă și Descartes
neputând pune semnul egal.
Spre deosebire de punctul de vedere anterior care îl identifică pe
Descartes cu raționalismul cartezian și pe cel din urmă cu o paradigmă
culturală sub semnul masculinului, unii autori atrag atenția asupra rolului
iraționalului la Descartes sau chiar descoperă elemente non-masculine în
textele sale. Mai degrabă, Descartes pare să încurajeze egalitatea dintre
bărbați și femei, întrucât și femeile, și bărbații sunt înzestrați cu
capacitatea de a judeca sau bunul-simț. Însă a trata femeile în mod egal, în
baza judecății raționale prezentă deopotrivă la bărbați și femei, reprezintă
discriminare, dacă judecata rațională este caracterizată în termeni masculini.
Mai departe, a atras atenția impactul pe care Descartes l-a avut asupra
femeilor din epoca sa, în special prin corespondența filosofică (dintre
celebrele sale interlocutoare prin scrisori, amintim pe prințesa Elisabeta de
Boemia sau pe regina Cristina a Suediei). Mult discutata corespondență
filosofică între bărbați și femei a apărut ca o consecință a ideii că oricine e
capabil să mediteze și să practice noua filosofie de secol VII, femeile
nemaifiind nici ele excluse de la studiul filosofiei. Femeile au avut un cuvânt
de spus și cu privire la filosofia lui Descartes.
În fine, în general, femeia a fost asociată în cultură cu iraționalul
imaginația, fantezia, metafora, visul, chiar cu nebunia, vrăjitoria, în timp ce
modelul cultural al bărbatului s-a clădit pe valorile raționalului,
conștientului, obiectivității. Însăși dualitatea dintre minte și corp a fost
cultural codificată în termenii masculin și feminin. Identificarea femeii cu
ceea ce înseamnă corporalitate și irațional oferă argumente pentru excluderea
femeii de la activitățile ce presupun raționalitate sau obiectivitate. Grija
față de corp sau treburile gospodărești, ca activități de la care bărbatul are
tendința de a se sustrage, îi sunt rezervate femeii. Asocierea femeii cu
sensibilul pe care bărbatul trebuie să-l depășească, spre a avea acces la
adevăr, cultivând o gândire pură, eliberată de impuritățile corporalului
conduce la o concepție asupra inferiorității femeii și susține discriminarea
acesteia, inegalitatea. Într-un anume sens dualismul cartezian și cultul
rațiunii care a decurs de aici au contribuit la deprecierea femeii în istorie,
la susținerea unei paradigme esențialiste, raționaliste, masculine în
interiorul căreia asemenea concepții depreciative au putut să apară.
Argumentele pe baza cărora filosofia lui Descartes se răsfrânge asupra
chestiunii genului diferă, unele arătând că Descartes a deschis era bărbatului
în cultură, altele că dimpotrivă prin intermediul filosofiei sale s-ar putea
susține egalitatea de gen, cu atât mai mult cu cât foarte multe femei s-au
apropiat de filosofia sa. Asemenea argumente permit diferite lecturi feministe
ale filosofiei lui Descartes, sunt îndreptățite istoric și moral, iar unele pot
constitui practici ale interpretării care se pot converti în teorii.
Dintre acestea, s-a spus că primele două meditații metafizice ar fi fost
scrise în manieră feminină întrucât manifestă o anumită anxietate
epistemologică, favorizând confuzia, contradicția (îndoială, vis), iar nu
claritatea și precizia. O anume iraționalitate a fost astfel detectată în
spatele raționalismului lui Descartes. Alte autoare notează că subiectul
cartezian este încontinuu bântuit de gândirea inconștientă. Rolul
inconștientului la Descartes este dezvăluit prin asocierea filosofiei sale cu
opera lui Lacan. Atașamentul lui Descartes față de introspecție, imaginație, intuiție
din ”Meditațiile metafizice” reprezintă elemente culturale asociate cu feminitatea.
Replica lui Lacan la ”Gândesc, deci exist” ar putea fi ”Gândesc unde nu sunt,
deci sunt unde nu gândesc”. Eul conștient pare dublat de un subiect
inconștient.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/08/descartes-o-lectura-feminista.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu