De ceva vreme locuiesc în Olanda. O țară extrem de
interesantă, mai liberală decît America în port și atitudine. Dar unde am dat
și peste ceva feminisme. Tocmai acestea diferențiind-o de Statele Unite – dacă
tot am început această alunecoasă comparație. Sursele informative susțin cum
femeile în Olanda, comparativ cu Statele Unite, dar și cu restul Europei sînt
protejate sub aspectul muncii. Mai exact, nu prea muncesc. E drept, că nici nu
ar avea cînd – în Olanda magazinele se închid la orele 18 (excepție făcînd ziua
de joi, cînd sînt deschise pînă la 21), iar duminia sînt complet închise (în
afară de prima duminică din lună). Nu-i de mirare că cineva trebuie, totuși, să
facă shopping, nu numai personal, dar și administrativ, pentru familie, adică,
și are nevoie și de un timp real pentru a merge la cumpărături. Și acest cineva
nu-i decît femeia olandeză, pe care o surprindem în piețele centrale și pe
aleile înțesate de supermarketuri, cu prietenele, la cumpărături.
Dincolo de aspectul sus menționat, politica olandeză în
ceea ce privește drepturile egale ale femeilor este extrem de bine pusă la punct.
Din toate punctele de vedere, femeile se bucură de drepturi: al exprimării politice,
al educației, absența violenței domestice îndreptate asupra femeii, rata
scăzută a avortului și a gravidității la
adolescente). Numai că...nu prea lucrează. După cum se poate vedea dintr-o
statistică publicată în 2010 de The Economist,
această situație, departe de a fi una nouă, durează de ceva timp: aproximativ
60% dintre femeile din Olanda cu vîrste cuprinse între 25-54 au lucrat
part-time în 2001, comparativ cu 15% În Statele Unite, 25% în Franța și 35 % în
Germania. Fără să-și dorească neapărat un job full time. Dacă femeia ca produs
al culturii de tip american, își calculează cronologia între un deadline și
altul, mereu pe fază să prindă un proiect important, femeile în Europa năzuind
și ele din ce în ce mai mult înspre acest model, în Olanda femeile își permit
luxul de a valorifica un timp doar pentru ele. Femeia olandeză, înaltă, blondă,
cu păr ondulat, genul nordic, dar ceva mai ponderale, fără să muncească prea
mult, fără să se consume în exces, să fie aceasta femeia ideală? Sau o
preferați pe cealaltă – workaholică?
Am regăsit o anume atitudine feministă oglindită în arta
contemporană de aici. Voi exemplifica printr-un show, deopotrivă nonconformist și remarcabil, văzut la teatru în
Olanda. Este vorba de o producție coregrafică, ce valorifică trupul femeii atît
din perspectivă clasică, a frumuseții corporale, dar mai ales din perspectivă
postmodernă, punînd la îndoială chiar ideea de frumusețe deja enunțată. Autoarea
spectacolului intitulat The Dry Piece, are ceva experiență în
domeniul coregrafic (15 ani), ca dansator profesionist, profesor și regizor. Se
numește Keren Levi și emigrat în Olanda din Israel.
Spectacolul realizat de Keren Levi se declara inspirat din teoriile feministe
(ex. Naomi Wolf, autoare apaținînd celui de-al treilea val al mișcării
feministe): să zicem, că ar avea ca punct de plecare idei susținute de autoarea
feministă americană în The Beauty Myth.
De exemplu, cum imaginea femeii susținută de o anume idee de frumusețe,
construită socio-politic, reprezintă un mijloc de control și manipulare a
femeii. Supusă presiunilor exterioare de cosmetizare, femeia concretă se lasă
distrusă de operații estetice, regimuri draconice de slăbire, etc. În același
timp, asaltată de mediile audio-vizuale ce promovează prioritar pornografia și
de mentalitatea masculilor comuni, adusă la un tîmp unison: 90-60-90. Ce
alternative are femeia atunci cînd televiziunile promovează o imagine la care
se poate ajunge doar prin majore retușuri aduse corpului natural? Să se supună
invaziei consumiste, lăsîndu-se pradă manipulării? Să revigoreze o extremă dreapta
lejeră, de tip feminist, pretinzînd că și etalonul masculin ar trebui să fie
unul singur: 1.90, blond, ochi albaștri (să vă vedem băieți!)? Sau, mai curînd,
să ignore și să facă față pe cît posibil presiunilor mai sus numite, dat fiind
că mințile care le-au creat nu sînt tocmai de vîrf?
Rînd pe rînd, spectacolul pe care vi l-am propus spre
analiză, devoalează diferite imagini ale femeii: în caleidoscoape de o
frumusețe hollywoodiană, femeia ca și corp perfect simetric, armonie și
culoare; în tablouri clasice, naturalist-baroce, femeia așa cum au imaginat-o
artiștii altor timpuri; în instanturi decupate din Las Vegas, femeia ca produs,
vandabil, cosmetic; în pasaje construite prin improvizație de tip chance games, corpul femeii, cu membre
și vene și oase și mușchi, aspirînd la afirmare de sine, dincolo de o idee de
frumos impusă din afară. Finalul spectacolului, care expune imaginea corpului a patru femei, dansatoare
profesioniste, complet nude, dizolvă corpul și lasă loc trupului. Folosind cu
succes lumini și umbre, femeia devine mai întîi -umbră neagră (ideea de dublu,
alter ego), ulterior – siluetă albă. Tabloul de încheiere, în ceață, siluete
albe abia vizibile, pe fond alb, esențializează povestea: mitul corpului, odată
dizolvat, lasă loc ideii de a fi (femeie).
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2012/06/feminisme-olandeze.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu