Viața omului nu-i decât un spectacol ratat – reprezintă ideea de bază pe
care se construiește reprezentația de la Sala Studio a Teatrului Tineretului. Spectacolul
este realizat după volumul de texte literare ale lui Daniil Harms, intitulat Un spectacol ratat, apărut în 1982 la
Editura Junimea, în traducerea lui Ioan Radin-Peianov, cel care l-a descoperit
pe autor în Liternaturnaia gazeta în
1973, făcându-l ulterior cunoscut și publicului român (pentru început în
revista Vatra). Nici în Rusia autorul
de avangardă nu a fost descoperit cu mult mai devreme, undeva între 1950 și
1960 începând să se manifeste interesul pentru opera sa, prin publicări în
reviste, apariția unor reacții critice și deschiderea apetitului publicului.
Suprarealismul la care predispun fragmentele lui Daniil Harms, în același
timp absurd și grotesc, este încadrat într-un ”pat al lui Procust” regizoral în
cazul de față. Manifestul mișcării de avangardă din care face parte și Daniil
Harms (OBERIU) proclama o ”artă analitică”, fantastică și realistă în același
timp. Acest paradox încearcă să îl pună în valoare și regizorul Horațiu Mihaiu
(tot el semnând și scenografia), într-o montare nu lipsită de limitări, neajunsuri
ori rezerve. Textul de spectacol valorifică unele dintre ”microevenimentele”/faptele
diverse prezente în volum (povestea, scrisoarea, închiderea teatrului etc.), ordonându-le
după logica în care s-a gândit spectacolul. Personajele nu sunt decât schițe de
oameni în carne și oase, lipsite de adâncime și nepsihologizate, rolurile – de
compoziție (doi bețivi care așteaptă trenul într-un bar dintr-o gară și,
întâmplător, se cunosc, un barman, o chelneriță).
Abia spre final, după episodul oniric, se schimbă registrul de joc – schematismul
personajelor este schimbat prin firesc, râsul superficial lasă loc de mai mult,
întrezărindu-se latura serioasă din spatele poveștii. Actorii, lucru pe care
arareori mi-e dat să îl văd, au lacrimi în ochi. Realismul apare ca veracitate,
fantasticul e redat prin mijloace regizorale extrem de previzibile, fără
ironie. Metaliteratura lui Harms nu se transpune în metateatru (există o
replică singulară, cu trimitere la spectacolul în care se joacă și o încercare hilară
de integrare a publicului în poveste), protestul autorului de text față de
stereotipii, obișnuințe, mediocritate nu devine un protest similar al autorului
de spectacol.
Astfel că ceea ce salvează un spectacol comun prin decor (improvizația unui
bar, Paraiso, imprimeul cu palmieri, tapetul
cu băștinași, fețele de masă cu dublu rol, platourile cu fructe și decorațiuni exotice)
e ideea că banalitatea poate fi ridicată la rangul de artă atunci când plutim
în derivă într-un vid axiologic, ne lipsește comunicarea autentică cu semenii,
ne complacem în depersonalizarea ce ne macină orice fărâmă de interioritate
rămasă. Suntem cinici, în loc să ne recunoaștem în tristețea cea mai profundă,
ascunsă în spatele râsului neeliberator. De asemenea, jocul deplin conștient al
actorilor salvează spectacolul. Și cele două scurte interludii de mișcare
scenică ludică (dansul palmelor printre cocteiluri pe tejghea, mersul cu
automobilul imaginar, improvizat din alinierea taburetelor roșii). Aceste două
momente sunt construite să semene cu jocurile copiilor, este căutat ludicul
pur, bucuria inocentă oferită de imaginație, comicul autentic. Numai că dincolo
de comicul pur, de ludic și de reverie rezidă adevăruri grave, ce se lasă abia
întrezărite – fapt ce desparte spectacolul de estetica absurdului.
Drept urmare, sunt 50-60 de minute de spectacol de anonimat evenimențial și
regizoral (nu și actoricesc), cu repetiții, simetrii, stereotipii și ebrietate
(absența lucidității în gândire și simțire), în acord, totuși, cu scriitura
atipică a lui Harms. Cea mai mare pondere în ”Spectacolul ratat” o are
fragmentul ”Despre Kolka și cum a zburat el în Brazilia iar Petka n-a crezut o
iotă”. Călătoria în imaginație (palmieri, colibri, bizoni) stabilește o
conexiune cu memoria arhetipală a omului: o zonă mai adâncă din om este
accesată atunci când, plecând de la principiul că ”totul s-a spus deja”, se
recuperează un sens originar, revenind la ”rădăcinile” literaturii ori ale
teatrului. Odată cu respingerea literarității de către Harms, este respins și
teatralul. Dând la o parte cortina de construcții scenice, decoruri elocvente,
dar mai mult sau mai puțin reușite, compozițiile de rol, soluții regizorale
plate, rămân doar omul și masca ratării sale.
O linguriță prinsă în dispozitivul pentru muște (pentru că a fost prevăzut
cu un magnet), o braziliancă focoasă ieșind dintr-un costum cu forme exagerat
construite, un barman aviator cu un ochi lipsă și fumând din patent. Absurdul
lui Harms nu e lipsit de idee. Brazilia e doar un nume pentru ceea ce oamenii
au căutat mereu, o stare ”paradisiacă”, un ”loc” privilegiat. Poate că viața
omului nu-i decât un spectacol ratat, dar în jucarea propriei ratări omul
improvizează un sens și tânjește în continuu după ceva. De aceea, chiar după ce
toate poveștile s-au spus, povestașului nu-i rămâne decât să o ia de la
început.
(Un spectacol ratat, după Daniil
Harms, distribuția: Victor Giurescu/Kolka, Daniel Beșleagă/Petka, Loredana
Grigoriu/Chelnerița, Florin Mircea Jr/Barmanul, Lucreția Mandric/vocea din
difuzor, regia și scenografia: Horațiu Mihaiu, Teatrul Tineretului Piatra
Neamț, data reprezentației: 25 ianuarie 2015)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/03/un-spectacol-ratat.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu