duminică, 1 martie 2015

DE CE EU. Pe marginea unui film de Tudor Giurgiu


 
Ambiguitatea fundamentală pe care se bazează acest film realist, inspirat de un caz real chiar, constă în următoarea întrebare: e vorba de simplă corupție la nivel național, extinsă, și de supralicitarea investigației de către tânărul procuror ceva mai ”deștept și mai flămând [după afirmare] decît alții” sau, mai curând, de înscenare și manipulare înspre obținerea rezultatului scontat de la bun început? În ciuda accentului pe prima interpretare (regimul Năstase, fantoma lui Ponta, explicații detaliate despre implicarea securității în sistemul juridic și despre prezența a numeroși nomenclaturiști printre membrii numitei securități etc. se dau din plin la începutul și finele filmului), tind să optez pentru cea de-a doua, fără a neglija aspectele evidente conținute de prima și fără a le pune în opoziție, mai degrabă într-un raport ce are în vedere preeminența uneia, în defavoarea celeilalte.

Un om pierde totul. Orele de la facultate, jobul de procuror în plin avânt carieristic... Și, ceea ce e foarte important, a fost ales în baza unor trăsături atent studiate din dosarul personal, printre care impulsivitatea, spiritul de observație, imposibilitatea de a conlucra cu ambiguitatea (griul) legislativ etc. Întâmplarea a făcut ca profilul său să fie potrivit cu ceea ce se dorea în momentul respectiv: o închidere a dosarului, cu acuzație de mituire a procurorului. Și dacă ar fi înaintat dosarul, sacrificându-l pe L., așa cum hotărâseră mai marii, ar fi înaintat în grad, devenind un procuror de succes? Discutabil. Am senzația că ar fi fost sacrificat, într-un mod sau altul, indiferent cum ar fi procedat.

Trecerile lui Emilian Oprea de la imperturbabilitate la fragilitate și apoi maximă vulnerabilitate, prin paranoia febrilă, dar și depresie sunt foarte bine redate. Cadrele se succed ritmic, rapid. Chipurile se văd ca într-un film european valabil, cu imperfecțiuni umane, în același timp nu asistăm la o filmare, ci la un film. Nu e de Oscar, dar e reprezentativ pentru noi. Așa cum francezii s-au ridicat strigând ”Je suis Charlie”, urmați de o lume întreagă, îmi imaginez românii conștientizând și repetând frenetic într-un marș al nontăcerii – De ce eu?! Pentru că, de fapt, despre asta e vorba.

 

                                                          ***

 

În aeroport stau la coadă cu pașaportul în mână, pentru verificare. Mai am tichetele. Înaintez. Un tip din spate se uită pe unul dintre tichetele mele, pentru că de nerăbdare le răsfoiesc ca pe niște cărți de joc, 1-2-3… Ce are de văzut. S-a uitat peste umăr și gata. Numărul zborului? Merg înspre locul de unde se iau bagajele, îl văd impacientat, așteptând… Știind că se uitase pe tichetul meu peste umărul meu, îl întreb în limba engleză, deși părea român: ”Are you looking for my luggage?”. Răspunde într-o engleză stricată: ”Lady, I think you are looking for trouble”. Înșfacă o valiză medie albastră și se face nevăzut. În tot acest timp, fusese vizibil nervos și grabit. Ajung în aeroportul din țară. Una dintre genți lipsă. Tipa de la ghișeu citește ceva pe ecran și mă privește ciudat, aproape îngrozită. ”Dar ce scrie acolo, vreau să știu și eu”. Pauză. Sigur e în magazie. O veți lua mâine. Porftim?! Descuiați-mi să văd… Un angajat al aeroportului începuse deja să tragă de geamantanul meu voluminos, care conținea mai mult hârtii și haine, în nici un caz aur… dar poate că e aici înăuntru, ia să vedem ce aveți înăuntru. Ați pus-o înăuntru și ați uitat. Poftim?! Eu trăgeam de zor să nu îmi ia propriul geamantan. Urlu: vă rog să luați mâna… etc. Se retrage...

Peste câteva zile, geanta îmi e trimisă de la București, cu un alt zbor, se pierduse eticheta cu datele de identificare de pe mâner. Ajunge la Iași. Mă duc să o iau. Insist. Încă nu. Avionul a venit, vreau geanta. Ce culoare are? Eu mă pierd, albastru cu negru… Încă nu…. Așteptare, nervi… Vine geanta neagră cu puțin albastru. Ne scuzați, am crezut că e vorba de un geamantan albastru. Nu înțeleg nimic. Din geantă lipsea ceva, foaia cu traseul parcurs înspre aeroport, îngreunat din cauza reparațiilor, am schimbat mai multe trenuri și un autobuz, când trebuia să fie un singur schimb sau direct. Întreb unde este. La București îmi identificaseră geanta după ea și după o banală sticlă de plastic goală. DE CE EU.

 
(1992)
...
(2012)
...
...
2015.

Un film documentar despre istoria foarte recentă a României, însă tind să cred că e mai mult de atât. Un film actual.
 

 
P.S. Dacă fiecare am relata o asemenea poveste similară sau altfel, după caz... la sfârșitul căreia să putem spune toți/fiecare -- DE CE EU!... Ce-ar fi?... Încercați!

 
Dana Țabrea
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu