Cand Carmen Gradeanu
(alias Compania FaPt:) mi-a lansat provocarea de a participa
la festivalul de muzica electronica si arte vizuale, organizat impreuna cu
Razvan Scurtu & Underground (proiectii si video mapping: Andrei Cozlac), asistati
de Florin Caracala, am primit respectiva provocare din doua motive: imi era dor
de un eveniment de talie occidentala, pe care, fara exagerare, Compania FaPt
l-a facut posibil, in premiera, la Iasi. Cu sinceritate, ne-a povestit si despre
satisfactiile obtinute, dar si despre obstacolele pe care le-a intampinat pana ce
si-a vazut proiectul realizat.
In al doilea rand (un
al doilea motiv), festivalul reuneste trei domenii artistice (dintre care
ultimul ramane deocamdata la nivel de provocare): muzica electronica, artele
vizuale si dansul. E cazul sa formulam inca o data ca avem de a face cu primul
Festival International de Muzica Electronica si Arte Vizuale din nord-estul Romaniei, si cu un
eveniment inedit pentru Iasi, aflat la prima editie si caruia ii dorim inca
multe altele si o ascensiune pe masura.
Evenimentul a avut loc
la Centrul Expozitional Moldova, pe care organizatoarea (Carmen Gradeanu),
“motorul ELS”, cum imi place sa o numesc, il compara cu unul dintre spatiile
explorate de Max Richter, in cautarea locului potrivit pentru noul sau proiect
(https://www.facebook.com/MaxRichterMusic/photos/a.10150521237353943.467384.285056078942/10153794084993943/?type=1&__mref=message_bubble)
sau cu spatiul in care se desfasoara Tallin Music Week (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153102629245240.1073741869.216085980239&type=3&__mref=message),
si pe care mi le-a semnalat.
ElectroLive Session
aduce atat artisti din tara, cat si din strainatate. Discutand cu fiecare in
parte si raportandu-se la fiecare tipologie de sound, Andrei Cozlac a conceput
proiectii simple ori complexe, mai mult sau mai putin abstracte, adaptate
sunetelor inalte, ascutite etc. Cel mai greu e sa incerci sa descrii muzica
electronica ori proiectiile lui Cozlac. E practic aproape imposibil. Insa ne
putem referi la o experienta de doua zile vii, comasate (22 si 23 mai, de la 21
pana in zori, 8[9]x2 ore in total), despre care ar trebui sa afle chiar si cei
care au fost acolo, dar carora le-au scapat, desigur, proiectiile, dansand in
diverse stiluri, ceea ce dovedeste ca publicul este in formare si e nevoie de
inca multe editii pentru a-l educa inspre receptarea unui fenomen artistic de
acest gen si de o asemenea amploare.
Pentru prima seara, as aduce
in discutie Extrawelt – originari
din Hamburg (DE), dar recunoscuti in Anglia, Irlanda, Olanda etc. Soundul
nondansant, totusi ritmat, rafinat, pentru degustatori, asociat cu proiectiile in
cea mai mare parte conceptuale ale lui Andrei Cozlac, unele cu trimiteri
istorice la spatiul german, altele nonfigurative m-au facut sa stau aproape cuminte in scaun si sa ingerez
calitate la puterea a treia, simtind ca “I have my eyes glued to it”.
Tot atunci, a mai
evoluat Zamilska, debutanta, foarte
energica si antrenanta, creandu-si propria relatie, una aparte, cu publicul, pe
care nu l-a pierdut nici o clipa din vedere, nici macar atunci cand a cerut
proiectii simple.
De asemenea, Rochite – un concept special, dar repetitiv ca beat
(“one-two-three”), dar incadrat atmosferei generale de light & sound, la care personal nu ma racordez, neavand afinitati; de data
aceasta, soundul anticipa proiectiile, aducand explicitari (“Bufnita Minervei”,
incursiuni in mitologia greaca); in ciuda Minervei, masca “personajului” din
Rochite (pe care numele trupei era proiectat periodic, pe litere, a starnit
controverse, pentru ca nevoia de asociere cu ceva existent (un animal venerat
in unele culturi, bunaoara o oaie cu ciucur rosu, o vaca etc.) s-a resimtit din
comentariile, plecand de la butade, pe care le-am facut cu colegii mei.
Vlad
Caia
a incheiat seara/dimineata nonlive, insotit de proiectie figurativa, aducand a
vietuitoare acvatica (roz!), replicandu-se iar si iar.
Fascinatia electrizanta a celei de-a doua
seri a fost Throwing Snow (UK), iar
nu dupa cum ma asteptam Telepopmusik (FR),
desi acestia din urma au beneficiat de lasere si jocuri de lumini printre cele
mai performante si de un contrast interesant intre “personajul” feminin
strident si trupa electro propriu-zisa.
In cazul artistului britanic, soundul si proiectiile
au corespuns manusa (abstractul proiectiilor acompania perfect sunetele) acesta
mixa excelent live, dansa si crea atmosfera aceea de “can’t keep my eyes off”. In
materie de proiectii – geometrizari alb-negru, caleidoscop, paradox (“cercul
patrat”).
Au mai evoluat Tomma Alistar si Casetofoane din Romania. Chiar si proiectiile semifigurative au
avut rolul lor, imagini de femei virtuale, multiplicate, descompunadu-se in universul
interstelar, astronauti sau femeia des(re)compusa revenind circular, sacadat,
pe beat etc.
Nu in ultimul rand, as
dori sa precizez ca DJ Calin a
realizat majoritatea introducerilor si legaturilor, un final in forta, si merita toata
consideratia pentru efortul depus si antrenul creat.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/05/els-ecouri.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu